Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-08-22, 00:05
  #1
Medlem
Kom att tänka på det idag, att det var väldigt länge sedan som jag spelade ett spel där huvudkaraktären var av det lite mörkare och råa slaget. Att huvudkaraktären i spel och filmer ska vara någon slags moralisk hjälte som bryr sig om alla och vill göra rätt för folket har väl alltid varit normen och det vanliga. Men tycker ändå att vi fick flera spel som gick ifrån detta koncept i det förgångna och vågade göra nått unikt och annorlunda.

Vi hade:

Bully: Ett gta liknande spel i en skolmiljö där huvudkaraktären(Jimmy) nyligen blivit relegerad ifrån sin tidigare skola på grund av dåligt uppförande och sänd till en internatskola. Även fast han genomgår en stark karaktärsutveckling genom spelet så är han till början ett riktigt svin. Många av de tidigare uppdragen går ut på att trakassera andra elever. Sen så är det även fritt fram att mobba och ge sig på anda elever utanför uppdragen.

Dishonored: Ett kolsvart lönmördarspel där man axlar rollen som Corvo som efter att ha blivit oskyldigt fälld för mordet på drottningen lyckas fly och har nu gjort det till sin livsuppgift att finna de skyldiga och utsätta de för samma straff som han själv var nära att råka ut för, nämligen döden. Corvo är en stum karaktär vilket betyder att det är upp till spelaren att avgöra vad hans personlighet ska vara baserat på valen man gör i spelet. Man kan antingen bli en hederlig rättskipare som bara dödar personerna kopplade till drottningens mord, eller en mördarmaskin som slaktar allt och alla i sin väg och därmed även dömer staden till undergång.

Fable serien: Kända spel som helt kretsar kring spelarens moraliska val. Valen man gör är oftast väldigt svart och vita och det råder inget tvivel om vad som är vad. Antigen är man en god hjälte eller en superskurk. Väldigt simpelt med andra ord

Overlord: Usla spel men passar ändå in i denna lista. Man spelar som underjordens furste och hela spelet går i princip ut på att sprida kaos och förödelse över folket.

Mafia: Lite seriösare spel om den undre världen. Huvudkaraktärerna i Mafia spelen är inga galningar som är ond och rå för sakens skull. Men de är ändå tunga gangsters som inte skyr några medel för att få jobbet gjort.

Darksiders: Handlar om de fyra ryttarna ifrån apokalypsen. Mer behöver inte sägas.


Det känns som att alla spel idag följer exakt samma koncept. Även i spel där de faktiskt hade passat med en lite mörkare protagonist så märker man att de anstränger sig för att göra honom så sympatisk som möjligt.

Och när jag tänker efter på spelen som jag lirat så känns det mer och mer som om detta inte är en tillfällighet utan snarare en riktning som styrs av företagen.

Ta Dishonored 2 t.ex. De retconade Corvo genom att ge honom en röst och personlighet som helt stämmer in med karaktärsdragen som jag nämnt i denna tråd. Corvo säger i början av spelet att han bara dödade personer som förtjänade det. Vilket betyder att alla alternativa dödsfall som går att ordna i första spelet är non canon. De känns inte heller lika fritt att springa omkring och random mörda folk i tvåan heller då det tydligen är helt out of character.


Nu vill jag höra era tankar och åsikter kring denna analysering. Har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar? Och har ni några undantag på moderna spel där huvudkaraktären faktiskt är ett riktigt svin?
Citera
2024-08-22, 00:07
  #2
Medlem
Lacoztes avatar
Tänkte spontant på duke nukem också.. Känns som att karaktärer i spel har blivit helt sjukt mesiga nu, kolla bara vad som hände med saints row serien
Citera
2024-08-22, 00:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacozte
Tänkte spontant på duke nukem också.. Känns som att karaktärer i spel har blivit helt sjukt mesiga nu, kolla bara vad som hände med saints row serien

Jo men instämmer! Nu i efterhand så kom jag även att tänka på God of War serien. Kratos var ju en riktig tyrann i de tidigare spelen och många av puzzlen gick spontant ut på att skada och döda andra. I många fall personer som var helt oskyldiga. Antar de gjorde detta för att symbolisera att Kratos gav blanka fan i mänskligt liv.

I de nyare spelen så har han gått och blivit en snäll familjefar.
Citera
2024-08-22, 00:24
  #4
Medlem
tomatlarss avatar
Hur nyligt räknas som morderna spel? Till exempel gta har ju alltid haft inte så snälla huvudkaraktärer.
samma med payday.

Men vist huvudregeln är att de är snälla eller neutrala karaktärer.
Citera
2024-08-22, 00:25
  #5
Medlem
Ferhs avatar
Postal spelen skulle väl kunna passa in på det där. Typ i Postal 2, där man kan hälla bensin på folk och tända eld på dem, pissa folk i munnen så de spyr, peka finger åt alla man möter, sparka in dörrar och slå huvudet av folk med en spade och använda deras huvud som en fotboll, och använda katter som ljuddämpare på pistolen, och så vidare. Allt valfritt, för man får i uppdrag att gå och köpa mjölk och sånt, så går att lösa allt fredligt om man vill. Har inte spelat något av de senare spelen, men verkar som att Postal 4 släpptes för 2 år sen.
Citera
2024-08-22, 00:58
  #6
Medlem
DrWangs avatar
Jag tänker spontant för att investerare vill ha så hög avkastning som möjligt med så liten risk som möjligt och då passar nuvarande grund för att skapa spel väldigt bra. Om vi ska se till spel med en rak linje så att säga så är det väl ändå inte särskilt många som vill spela en huvudkaraktär som är världens största rövhål, det hade inte jag haft lust med och jag njuter ändå av att gå lös på GTA. Man vill kunna relatera eller se upp till sin huvudkaraktär och det tror jag är viktigt för den stora massan.
Citera
2024-08-22, 01:40
  #7
Medlem
Det finns säkert en hel del sådana spel under indie-paraplyet (har dock inte koll på några personligen), men annars är det väl de lite seriösare RPG-spelen man får titta på, t.ex. Fallout: New Vegas eller Divinity: Original Sin 2, för att nämna några jag själv spelat. Där brukar man ju kunna vara ett riktigt rövhål då utvecklare har en säkerhetslina i form av att spelarna själva skapar sina karaktärer och aktivt måste välja att göra dessa onda handlingar.

Tror det i grund och botten är som DrWang säger, att utvecklarna vill göra ett spel som lockar så många som möjligt och därför undviker allt vad heter potentiella risker.
Citera
2024-08-22, 02:25
  #8
Medlem
Krakatoas avatar
Fallout är nog det första jag tänker på. Där kan du bete dig lite som du vill.

Nu är ju inte trådstarten att vi ska rapa upp gamla spel men Commando Libya till C64 gav en liten moralpanik här i Sverige Minns när man fick skriva in sitt high score genom att hugga huvudet av fångp, haha.

https://youtu.be/xUvYJtxj-qs
Citera
2024-08-22, 02:36
  #9
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abaluss
Kom att tänka på det idag, att det var väldigt länge sedan som jag spelade ett spel där huvudkaraktären var av det lite mörkare och råa slaget. Att huvudkaraktären i spel och filmer ska vara någon slags moralisk hjälte som bryr sig om alla och vill göra rätt för folket har väl alltid varit normen och det vanliga. Men tycker ändå att vi fick flera spel som gick ifrån detta koncept i det förgångna och vågade göra nått unikt och annorlunda.

Vi hade:

Bully: Ett gta liknande spel i en skolmiljö där huvudkaraktären(Jimmy) nyligen blivit relegerad ifrån sin tidigare skola på grund av dåligt uppförande och sänd till en internatskola. Även fast han genomgår en stark karaktärsutveckling genom spelet så är han till början ett riktigt svin. Många av de tidigare uppdragen går ut på att trakassera andra elever. Sen så är det även fritt fram att mobba och ge sig på anda elever utanför uppdragen.

Dishonored: Ett kolsvart lönmördarspel där man axlar rollen som Corvo som efter att ha blivit oskyldigt fälld för mordet på drottningen lyckas fly och har nu gjort det till sin livsuppgift att finna de skyldiga och utsätta de för samma straff som han själv var nära att råka ut för, nämligen döden. Corvo är en stum karaktär vilket betyder att det är upp till spelaren att avgöra vad hans personlighet ska vara baserat på valen man gör i spelet. Man kan antingen bli en hederlig rättskipare som bara dödar personerna kopplade till drottningens mord, eller en mördarmaskin som slaktar allt och alla i sin väg och därmed även dömer staden till undergång.

Fable serien: Kända spel som helt kretsar kring spelarens moraliska val. Valen man gör är oftast väldigt svart och vita och det råder inget tvivel om vad som är vad. Antigen är man en god hjälte eller en superskurk. Väldigt simpelt med andra ord

Overlord: Usla spel men passar ändå in i denna lista. Man spelar som underjordens furste och hela spelet går i princip ut på att sprida kaos och förödelse över folket.

Mafia: Lite seriösare spel om den undre världen. Huvudkaraktärerna i Mafia spelen är inga galningar som är ond och rå för sakens skull. Men de är ändå tunga gangsters som inte skyr några medel för att få jobbet gjort.

Darksiders: Handlar om de fyra ryttarna ifrån apokalypsen. Mer behöver inte sägas.


Det känns som att alla spel idag följer exakt samma koncept. Även i spel där de faktiskt hade passat med en lite mörkare protagonist så märker man att de anstränger sig för att göra honom så sympatisk som möjligt.

Och när jag tänker efter på spelen som jag lirat så känns det mer och mer som om detta inte är en tillfällighet utan snarare en riktning som styrs av företagen.

Ta Dishonored 2 t.ex. De retconade Corvo genom att ge honom en röst och personlighet som helt stämmer in med karaktärsdragen som jag nämnt i denna tråd. Corvo säger i början av spelet att han bara dödade personer som förtjänade det. Vilket betyder att alla alternativa dödsfall som går att ordna i första spelet är non canon. De känns inte heller lika fritt att springa omkring och random mörda folk i tvåan heller då det tydligen är helt out of character.


Nu vill jag höra era tankar och åsikter kring denna analysering. Har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar? Och har ni några undantag på moderna spel där huvudkaraktären faktiskt är ett riktigt svin?

Last of us, Joel är ju egentligen ett rövhål fast många älskar honom. Abby kan man ju tycka är mer god rent objektivt.
Citera
2024-08-22, 05:42
  #10
Medlem
Pungsvings avatar
Det behövs spel där fienden är en massa politiker.
Citera
2024-08-22, 06:12
  #11
Moderator
^Eazs avatar
Dator- och konsolspel --> Spelrelaterat
/Moderator
Citera
2024-08-22, 08:43
  #12
Avstängd
Niggerss avatar
Ja, en Leisure Suit Larry en modern version skulle vara kul.

Eller Samantah fox strip poker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in