• 1
  • 2
2024-08-22, 20:33
Medlem
Mondhers avatar
Jag ser framför mig en skärm där man väljer frisyr och så gör maskinen resten. Jätteenkelt liksom. Det kan finnas en frisör som ser till och rättar eventuella småfel som maskinen gör men på sikt ska maskinen vara tusen gånger bättre än alla världens frisörer tillsammans. Är det inte konstigt att en sådan maskin inte finns än när flygplan är över 120 år gammalt?
Citera
2024-08-22, 20:40
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Jag ser framför mig en skärm där man väljer frisyr och så gör maskinen resten. Jätteenkelt liksom. Det kan finnas en frisör som ser till och rättar eventuella småfel som maskinen gör men på sikt ska maskinen vara tusen gånger bättre än alla världens frisörer tillsammans. Är det inte konstigt att en sådan maskin inte finns än när flygplan är över 120 år gammalt?

Du kan använda en maskin om du vill. Det gör jag. Bzzzz så ryker det.

Men folk som är mer fåfänga gillar ofta att sitta i en mjuk stol och bli ompysslade och få berätta om sina vardagsbekymmer.
Citera
2024-08-22, 20:42
Medlem
StefanHeterJags avatar
https://www.youtube.com/watch?v=uYKvjzWyYzA
Citera
2024-08-22, 20:47
Medlem
Så du påstår att du litar på en robot med sax eller kniv? Varje skalle är unik. Sitter du blickstilla och håller andan kan det nog fungera om den har förmågan att räkna ut och mäta din skalle hårlinje osv i realtid. Annars lär nog en och annan kund komma hem med ett strimlat öra.
Citera
2024-08-22, 20:51
Medlem
Jag klipper mitt egna hår, men låta en maskin som inte styrs av någon människa vara nära ögon etc med en sax eller liknade, nej tack. Sådan tillit har jag inte till maskiner än.
Citera
2024-08-22, 20:52
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Så du påstår att du litar på en robot med sax eller kniv? Varje skalle är unik. Sitter du blickstilla och håller andan kan det nog fungera om den har förmågan att räkna ut och mäta din skalle hårlinje osv i realtid. Annars lär nog en och annan kund komma hem med ett strimlat öra.
Det kan dock hända med en frisör också...
Citera
2024-08-22, 20:55
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag är också förvånad att de inte dykt upp än, men anar att det beror på att de är sämre i äktenskapsrådgivning etc. Asien har nu kartlagt alla gräsmattor och hem i världen (via robotgräsklippare och robotdammsugare) - har de inget intresse i skallars form?
Citera
2024-08-23, 00:07
Medlem
deddds avatar
Tror nog frisör är det sista jobbet som blir ersatt av AI.
Mixen mellan topologi som är avancerad matte för AI, tillsammans med subjektiv smak som är omöjligt för AI, viljan att ha maskindrivna knivar och saxar kring sitt ansikte, och ekonomin i att utveckla detta när det redan/fortfarande är billigt med mänsklig version till och med i i-länder, gör det ganska inaktuellt.
Senast redigerad av deddd 2024-08-23 kl. 00:10.
Citera
2024-08-23, 07:30
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Begreppet "skallmätning" är av vänstern demoniserat i Sverige.

Marknadsföring av AI-klipproboten som i sitt förarbete mäter kundens huvudform, skulle omedelbart riskera hamna i medial renklämma. Slipade aktivister som vet hur en kampanjslipsten dras i Sverige år 2024 , skulle kunna lyfta detta som att frisörsalonger "riskerar gå ras-profilerares ärenden".

Etniska grupper skulle tubbas till stå utanför hårsalongerna med plakat och talkörer.

Plattan i centrala Stockholm fyllas av ännu ett fackeltåg emot "rasprofilering".
Citera
2024-08-23, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Saxar och knivar hör medeltiden till.
Framtiden löser problemet med en matris lasrar
Citera
2024-08-23, 08:03
Medlem
Jag tror också att det kommer vara rätt svårt och även dröja länge innan maskiner kan bli frisörer. Alla ser ut på olika sätt, håret är olika, huvudformen är olika och så vidare. Man måste hela tiden anpassa sig och det tror jag människor är bättre på än maskiner för ett bra tag till.

Vinsten är för liten.

Däremot så tror jag att det kommer bli dyrt med frisör och det kommer i sin tur att skapa ännu fler frisyrer där man inte behöver en frisörs hjälp utan kan göra det själv.

Det lär det också dyka upp nya bättre verktyg som gör att klippning går mycket fortare för att få ner kostnaderna hos frisören och även underlätta för de som klipper sig själva eller inom familjen.

Jag tror också att fler och fler skaffar sig egna frisörs-set så att man kan göra det själv. Kostnaden för ett frisörs-set motsvarar kanske 1-2 klippningar hos en frisör.

Detta i sin tur kommer öppna upp för att se folk med helt nya frisyrer, som de själva skapat kreativt och mer variation än vi tidigare sett. Orsaken är att frisörerna själva vågar ju inte experimentera så mycket på sina kunder.
Citera
2024-08-23, 09:12
Medlem
Kodiak-s avatar
Att vi går till frisören är ju en förevändning till att ha en annan människa nära inpå oss under förutsättningar som erfordrar extra tillit, då den ene parten använder sig av vassa föremål.
Så jag skulle nog därav säga att det i ett samhällsmässigt perspektiv kan vara en mycket bra grej att vi ”än idag” i mångt och mycket är så pass föråldrade av oss på detta område. Det är en praktisk grogrund för att vi ska kunna lita på varandra som medmänniskor. Feature and not a bug, etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in