Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-08-25, 08:02
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Man behöver inte förklara hur något fungerar, men man måste kunna visa att det fungerar.

Det finns mängder med saker vi inte kan förklara, men som bevisligen fungerar. Inte helt ovanligt med läkemedel till exempel.
Man avfärdar normalt inte, man bara säger att det saknas belägg för att det förekommer.

Det finns ingen anledning till att det paranormala ska ha en gräddfil in till det som accepteras.
Visar att det fingerar gör dom ju med ex. vis film och ljud. Handlar inte om gräddfil för en viss grupp. Det är samma för alla.
Tyvärr så avvisas allt som fejk utan att den som avvisar kan bevisa att det är fejk.
Nåväl, du får gärma försvara den skeptiska sidan. Själv håller jag mig neutral.
Citera
2024-08-25, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Visar att det fingerar gör dom ju med ex. vis film och ljud. Handlar inte om gräddfil för en viss grupp. Det är samma för alla.
Tyvärr så avvisas allt som fejk utan att den som avvisar kan bevisa att det är fejk.
Nåväl, du får gärma försvara den skeptiska sidan. Själv håller jag mig neutral.
Det är den vetenskapliga sidan jag försvarar. Film och ljud är sällan fullgoda bevis för att man kan prata med andar.

Sedan är det så att extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis.

Hur de fejkar i filmen som ts tar upp har jag inte en aning om. Det innebär inte att de kan prata med andar.

Har du aldrig sett något youtube-film med en riktigt skicklig trollkarl/magiker? Inte tror man att hen på riktigt sågar itu någon som sedan visar sig hel minuten senare.
Citera
2024-08-25, 08:54
Medlem
Jag tycker dessa båda wikipedia-artiklar ger bra svar på det mesta som rör det här området:

https://en.m.wikipedia.org/w/index.p...ng&wprov=rarw1

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Elec...ice_phenomenon
Citera
2024-08-25, 09:13
Medlem
prokaryotkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen

Det är inte så vetenskaplig metodik fungerar. Bevisbördan ligger på den som hävdar något extraordinärt för om man verkligen gräver i det man har så ska det gå att bevisa.
Att bevisa att det som inte finns verkligen inte finns är helt bakvänt och i princip omöjligt. Särskilt eftersom i fallet med det paranormala, utövarna kommer med extra parametrar och undantag i tusental när man börjar närma sig deras gebit.

EVP: Har aldrig hört någon sådan som inte vilken normal 8-åring som helst kan debunka. Susiga och brusiga inspelningar som någon tolkar in ord som inte finns i. Ungefär som pareidoli men för ljudinspelningar.
"Åh wow, hörde du? Brödrosten sade 'Jag är Jim Morrisons ande' när jag tryckte ned formfranskan"

Nostradamus (han dök upp tidigare i tråden): Har aldrig skrivit några av hans profetior vi läser idag. Påveordningen, hitler osv, ja allt det vi tillskriver honom är EFTERKONSTRUKTIONER och skrivet av andra än Nostradamus i efterhand. När man har facit så är det lätt att "förutse" det som redan hänt.
Nostradamus snodde av andra mystiker och skrev jävligt vaga dikter om historiska, forntida händelser. Hans enda pluspoäng var att han faktiskt insåg att mänsklig dumhet kommer igen/går i cykler och genom att mystifiera forntida händelser kan man göra förutsägelser om framtiden som kan förefalla väldigt pricksäkra.
Hans originalskrifter är i stort borttappade idag och enligt mina efterforskningar är det INGEN av de nutida böckerna som är baserade på originalmanuskripten. De bygger lögner på lögner för att kittla läsaren och tjäna pengar.

Summering,
Kan man få andevärlden på ljudinspelning så kan man även bevisa det i enkla experiment där det säkerställs att man inte fuskar.
Kan man göra detta en gång så finns det pengar att tjäna på många tusentals stiftelser världen över som ger cash money för detta plus att vetenskapsvärlden då skulle ta hänsyn till ens upptäckter. Man skulle bli snuskigt rik och världskändis över natt bara man kunde visa det här i något som närmade sig vetenskaplig metodik.
Kan man det man kan så...

Det paranormala fungerar på grund av människors önskan att världen skulle vara lite mer spännande. Kittla lite i magen när man går genom ett mörkt hus. Undra om Svarta Madam (eller Bärsdrickande Berra) kommer fram ur spegeln på skithuset.
Det och att varje gång en spökhistoria berättas så blir den mer och mer fantastisk. Det är fan riktigt intressant!

Så era paranormisar. Bevis. Det är dags nu... vi har ett helt människosläktes tidslinje här på planeten utan ett bevis som håller. Det är många som väntar på att testa er och ge er pengar. Knäpp skeptikerna på näsan, sno deras pengar och släpp in demonerna i vetenskapen. De är övermogna för länge sedan!
Citera
2024-10-16, 00:19
Medlem
Varför använder ens alla EVP eller elektromagnetiska mätare? För att dem sett det på Ghost Adventures eller läst att någon hittat bevis (hur) på att andar just kommunicerar på en viss Hz av white noise eller elektromagnetism? Varför ens!

Urbota korkade saker och människan härmar varandra på utan att tänka egna rationella tankar eller experimentera med andra medel, utan sitter i mörka biografer med en box som spottar ur sig myrornas krig-ljud på högsta volym som låter som enntrasig radio som inte ens får in P1 för att snappa upp enstaka ord.

Låt det vara helt ist tyst så lär du höra hela meningar en ande spottar ur sig. Kör det jäkla white noiset i valfri eq och rösten som fångar kommer iaf ligga kring 1500-3000hz PRECIS lika som om det hade varit knäppt tyst i lokalen och en röst fångas. En människa kan bara höra mellan 50hz-17.000 hz iaf. Orka ha massa jävla skrammel white noise i en hemmbyggd box som förstör.

Och VARFÖR säger alla spöken bara ett enda ord i taget? Med typ två minuters mellanrum? Är alla spöken utveckligsstörda? Enligt Laxton och Ghost Adventures 15 säsongen har inte ett enda spöke lyckats säga mer än ett ord i taget. Jättemärkligt.

Bevis? Tänk lite som jag ovan skrivit bara. Tänk.
Citera
2024-10-16, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjorn.kiva
Bevis? Tänk lite som jag ovan skrivit bara. Tänk.
Det är de som vill tro som tror.

Och för dessa finns inga som helst bevis för motsatsen.

När jag var ung, köpte (trodde) jag precis allt av Däniken. Så plötsligt en dag, insåg jag att det inte stämmer. Alla mina böcker av honom var bara rent hiitte-på.

Kommer tyvärr inte ihåg vad som gav mig insikt.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-10-16 kl. 00:31.
Citera
2024-10-16, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkk22
Jag trodde först att det bara var barn som tittade på dessa "spökjakt" filmer men när man läser igenom kommentarsfältet ser man att det är mängder av vuxna som tycker att det är intressant.

Det är svårt att förstå att folk i vuxen ålder faktiskt tror på dessa sagolika berättelser om det övernaturliga, utan att inse att allt är fejk. Helt sjukt...

Håller med även fantasier angående miljösekten Tror ju folk på… helt sjukt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in