Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-08-24, 14:02
Medlem
globalistforumets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globalistforumet
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Du har fått en varning för brott mot 0.03. Trams och off-topic.
Ämne: KTH vägrar ta avstånd från uthängd pedofil
Citat:
är det vad du tycker?

Innan du kan posta fler inlägg på forumet behöver du först bekräfta att du har mottagit varningen. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit meddelandet: Länk

Trådens ämne är inte definitionen av pedofili.
vad är det för fel på dig? vad är trams och offtopic?
Hej,

På vilket sätt anser du att din oneliner bidrog till diskussionen om KTH har agerat rätt i ärendet som beskrivs i trådstarten?

Vänliga hälsningar
pbo /mod
du har ju raderat hela konversationen pappskalle, hur ska jag veta vad jag svarade på då?
makalöst att du ger ut varning för att man frågar en användare "är det vad du tycker?"
har det slagit dig för att få till en diskussion så måste man fråga vad den andra tycker om något?
Du svarade på detta inlägg.
Citat:
En pojke som han trodde var 13-14 år, alltså en tonåring. Att vara attraherad av tonåringar är inte att vara pedofil.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pedofili
Som synes handlade inlägget om definitionen av pedofili inte om hur KTH hanterar situationen.

Vänligen
pbo /mod
och det är inte mitt inlägg?
kth säger "Eftersom det bara rör sig om ett påhittat barn och han inte begått något brott i lagens mening"
då vill jag fråga människan om han eller hon tycker att doktoranden varken är pedofil eller begått något brott.

och kth har redan hanterat situationen:

"Hej xxx. Tack för att du hörde av dig. Vi är medvetna om vad som skett. Eftersom det bara rör sig om ett påhittat barn och han inte begått något brott i lagens mening, har vi inte valt att gå vidare med det rent juridiskt. Efter samtal med institutionen har vi dessutom bedömt att hans forskning är viktig för institutionen och därför har vi heller inte valt att inte vidta några ytterligare åtgärder. Jag önskar därmed frågan vara besvarad och avslutad. Vänligen/Therese."

och det är därför det står såhär i TS:

Hur ser folket på KTH:s agerande i detta fallet? Normalt sett så har det varit standard för arbetsgivare att omedelbart entlediga sina anställda såvida de blir uthängda av dumpen, och denna passiva hållningen som vi ser prov på här går inte i linje med praxis bland arbetsgivare i allmänhet. Finns det risk för att läroverkets rykte tar skada när man stryker pedofiler medhårs?

ts undrar vad folket tycker och jag frågar en användare "är det vad du tycker?" och du ger varning för trams och offtopic?

och nu hittar du också på anledningen till det?
Hej,

Den diskussion ditt inlägg var del i handlade om definitionen om pedofili och / eller definitionen av barn. Det är off-topic även om KTH:s svar kan ha innehållit något om detta. Tråden hade kidnappats för en annan diskussion än den händelse som beskrivs i trådstarten och det är inte ok. Ditt inlägg tillför f.ö. inget i någon enda diskussion och skulle mycket väl även ha kunnat raderats och lett till varning även som svar på ett on-topic inlägg.

Varningen kvarstår och diskussionen är avslutad. Är du inte nöjd med det så gäller följande: (FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator

Vänliga hälsningar
pbo /mod
so what?
i TS står det "vad tycker folket"
en användare försöker relativisera pedofilin och jag frågar "är det vad du tycker"

obegriplig varning och du snackar skit.

i tråden om pedofilen på KTH.

en användare säger att doktoranden inte är pedofil för att 13 år = tonåring.

jag frågar då "är det vad du tycker"

PBO ger mig då varning för offtopic.

och såhär står det i TS

Hur ser folket på KTH:s agerande i detta fallet? Normalt sett så har det varit standard för arbetsgivare att omedelbart entlediga sina anställda såvida de blir uthängda av dumpen, och denna passiva hållningen som vi ser prov på här går inte i linje med praxis bland arbetsgivare i allmänhet. Finns det risk för att läroverkets rykte tar skada när man stryker pedofiler medhårs?

PBO hittar istället på en egen topic som tråden ska handla om.
Hej,

På vilket sätt anser du att din oneliner bidrog till diskussionen om KTH har agerat rätt i ärendet som beskrivs i trådstarten?
Som synes handlade inlägget om definitionen av pedofili inte om hur KTH hanterar situationen.
Vänligen
pbo /mod

KTH har redan hantera situationen och TS frågar utryckligen "vad tycker folket" jag frågar en användare om det är vad människan tycker.
är det rätt att PBO ska ge varning för att man frågar en fråga som är ontopic på ett inlägg som PBO säger är offtopic?

"Hej xxx. Tack för att du hörde av dig. Vi är medvetna om vad som skett. Eftersom det bara rör sig om ett påhittat barn och han inte begått något brott i lagens mening, har vi inte valt att gå vidare med det rent juridiskt. Efter samtal med institutionen har vi dessutom bedömt att hans forskning är viktig för institutionen och därför har vi heller inte valt att inte vidta några ytterligare åtgärder. Jag önskar därmed frågan vara besvarad och avslutad. Vänligen/Therese."
Citera
2024-08-24, 15:22
Medlem
peterZiipens avatar
Att enbart skriva "är det vad du tycker?" upplever jag både kan klassas som off-topic, likväl som trams. Du varken diskuterar eller argumenterar för din sak, det är bara... fluff... som tar upp onödigt utrymme i tråden. Den typen av one-liners hör hemma i Laidback (om ens där).
Citera
2024-08-24, 15:25
Medlem
wes420s avatar
pbo gör rätt. helt enkelt.
du vet antingen inte vad en pedofil är eller så är det troligare alternativet att du bara vill jiddra.

Så, håll käften din pedofilbög.
Citera
2024-08-24, 15:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Att enbart skriva "är det vad du tycker?" upplever jag både kan klassas som off-topic, likväl som trams. Du varken diskuterar eller argumenterar för din sak, det är bara... fluff... som tar upp onödigt utrymme i tråden. Den typen av one-liners hör hemma i Laidback (om ens där).

Precis!

Ska du köra din helt meningslösa oneliner så får du komma med lite mer..

”Är de va du tycker?”
”Jag tycker att de borde va si o så” tex..

Sånna fattiga kommentarer som ts spär ut sig borde tas bort.

Jag kan dock tycka att en varning är överdrivrt i detta läge, en borttagen kommentar hade räckt..

Ts bröt knappt mot regeln medvetet.
Citera
2024-08-24, 15:38
Medlem
buhbyes avatar
Folk som stör sig på att folk inne i ett debatt forum sitter och har en rullande konversation där den ena stannar upp och frågar "Är det vad du tycker?" eller "tycker du?" (vilket är helt legitimt i en helt normal konversation då det är ett upplägg inför mycket mera djup konversation.) måste vara cp.

Och detta inkluderar även mods, Ni alla är nog cp.
Citera
2024-08-24, 15:54
Moderator
pbos avatar
Jag har noterat tråden, men har inget att tillägga till det som redovisas i PM-utväxlingen ovan.
Citera
2024-08-24, 16:07
Medlem
Beaver14s avatar
Problemet är ju att inlägget du svarade på var off topic och därmed blir ju även ditt inlägg det.

Sen kanske det är hårt med varning för det, men jag är inte mod.
Citera
2024-08-24, 16:14
Medlem
flashmaners avatar
I ljuset av hur alla andra inlägg modereras på det här forumet så var det utan tvekan helt fel att dela ut en varning för det inlägget.

Frågan man ställer sig är om postaren av inlägget som TS svarade på, också fick en varning.
Citera
2024-08-24, 16:27
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Folk som stör sig på att folk inne i ett debatt forum sitter och har en rullande konversation där den ena stannar upp och frågar "Är det vad du tycker?" eller "tycker du?" (vilket är helt legitimt i en helt normal konversation då det är ett upplägg inför mycket mera djup konversation.) måste vara cp.

Och detta inkluderar även mods, Ni alla är nog cp.

Instämmer, visst när det spårar ur totalt... Men så tycks ju inte vara fallet här, inlägget borde fått vara kvar och definitivt skulle ingen varning delats ut. Moderatorn tycks ju helt missat att Flashback är ett forum för diskussion och som jag uppfattar diskuterad tråd är den inte riktigt så snäv som moderatorn tycks anse.

Men oavsett, varning för det där?! Då visar man kanske prov på att man inte är för "yttrandefrihet på riktigt". Känns som att PBO modererar efter sina egna känslor och åsikter.
Citera
2024-08-24, 16:30
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen

Så kan man tycka.
Men moderatorn i fråga har en alldeles egen regel som inte finns på FlashBack, men som han anser gäller ändå.
Regeln om 'personlig fråga' som han anser vara OT.

Även om frågan som ställs direkt berör trådens topic så får man inte ställa den till en annan skribent.
Andra typer av personlig fråga, tex en one-liner som 'Hur har du det med närminnet' slinker dock igenom, i alla fall om det är en kollega som ställer den. Så regelns exakta nyttjande är lite oklar.

Om det är denna regel om 'personlig fråga' som slog till här vet vi inte, eftersom den denna gång inte finns med i meddelandeväxlingen mellan TS och moderatorn.
Man får gissa helt enkelt.

/VV
Citera
2024-08-24, 16:31
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Frågan man ställer sig är om postaren av inlägget som TS svarade på, också fick en varning.

Förmodligen inte... Förstår inte varför det ska vara så olika från forumdel till forumdel. I integration och invandring är det mer eller mindre tillåtet att skriva vad som helst medans man i andra delforum typ får en varning om man lagt till en punkt för mycket.

I det här fallet är verkligen inte varningen befogad, den sabbar bara forumet i sin helhet då man uppenbart måste se till att inte råka svara något provocerande stolpskott som gått off-topic.
Citera
2024-08-24, 16:38
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Jag har noterat tråden, men har inget att tillägga till det som redovisas i PM-utväxlingen ovan.

Det är nog ingen som förväntade sig att du skulle ha något att tillägga, men allvarligt talat? Känns inte ditt inlägg i en här tråden lika menlös oneliner som du varnade TS för? Det är ju inte direkt så att du tillför diskussionen något genom att visa att du anser dig ha rätt. Du hade ju kunnat förtydliga ditt beslut för alla oss som inte tycks anse att tråden strikt handlar om KTH.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in