Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-24, 19:26
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
För att citera mig själv, i en annan tråd (och ja förresten, jag är kvinna som delvis pratar utifrån min erfarenhet av män - men även av kvinnor som har varit alltifrån bästisar till nära familjevänner):

"Det är också lite komplicerat eftersom allt är relativt, vilket ju också är vetenskapligt bevisat. Jag kan bara berätta hur olika stjärntecken är i förhållande till MIG SJÄLV, även om mycket av det jag skriver också tycks vara allmängiltiga klyschor. Och givetvis går andras erfarenheter att applicera på sig själv utan vidare, om man nu väljer att göra så.

Alla människor lever i sin egen verklighet, med sina egna sanningar, erfarenheter och uppsättningar av beteendemönster - vilket i sin tur triggar beteenden hos andra. Det är mycket komplext. Andra kan säkert ha stor behållning av kräftor, men för mig är de värdelösa."

Så det du egentligen säger är att de stereotypa beskrivningarna av stjärntecken är meningslösa? Och att var och en får skapa sig en egen uppfattning av hur de är?
Citera
2024-08-24, 19:46
Medlem
Solen i fisken, ascendentskorpion och vågmåne. Come at me
Citera
2024-08-24, 19:48
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
På allmän begäran. En förteckning över zodiakens alla stjärntecken och dess egenskaper enligt mig:

* Skorpioner är egoistiska, passionerade och sexgalna. Intressanta människor med mycket glöd. Du vill inte bråka med en skorpion! Hämndlysten, långsint och passionerad även i slagsmål.

* Vågen är rättvis men tråkig.

* Lejon är uppblåsta, glada och med ett stort mått av civilkurage, men tämligen ointressanta eftersom de saknar relevant innehåll.

* Oxar är envisa, trygga och stabila. Bra som fan i sängen. Duktiga ledare. Riktigt perversa jävlar i min erfarenhet, precis som skorpionen och skytten.

* Jungfrur är veka men snälla. Martyrer utan balls. Hjälper gärna till med tjänster, råd och tips.

* Väduren är stabil, envis och driven. Ambitiös och motiverad.

* Skytten är målmedveten & passionerad, alltså kåt och duktig på att knulla.

* Stenbocken är mäktig och säregen. Tål otroligt mycket stryk. Bestämd och uthållig, överkommer alla svårigheter i slutändan.

* Tvillingar är schizo. De har två sidor, en snäll och en elak. Det finns inga gråzoner = svartvitt tänkande. Antingen är man med dem, eller så är man emot dem.

* Kräftor är rakt av dumma i huvudet: känslomässigt döda, elaka och kallhamrade. Omöjliga att förstå pga att de lever i sin egen lilla skuggvärld. Lätt att bli nerdragen i deras skit om man inte passar sig.

* Fisken är lika obehaglig och suspekt som kräftan, de är hala och obegripliga. Du vet aldrig vad som pågår under ytan på en fisk.

* Vattuman: se kräftan och fisken. Visserligen något mer rakryggad, hederlig och ärbar som människa. Lojal, principfast och driven, men i grunden är det samma obegripliga skräptecken: lita inte på dem och ge dem inte chansen att såra dig! Låt dem möjligen förvalta din egendom, men aldrig ditt hjärta.

Om du har andra upplevelser och erfarenheter än ovanstående, så välkommen med din input 🌟

Eldtecken (Vädur, Lejon, Skytt) = Vinnarskallar med enorm energi
Lufttecken (Våg, Tvilling, Vattuman) = Intellektuella genier men känslomässigt omogna, som barn
Jordtecken (Jungfru, Oxe, Stenbock) = Stabila och pålitliga men tråkiga så att hunden pissar på dem
Vattentecken (Skorpion, Fisk, Kräfta) = Emotionella och känsliga med hög EQ. Livsfarliga för eldtecken vise versa
Citera
2024-08-24, 19:50
Medlem
Vitiss avatar
Vilken allmänhet har begärt detta?
Citera
2024-08-24, 20:32
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tibertius
Spännande tråd TS!

Jag är skorpion och som allra oftast då jag läser ett horoskop så blir jag nästan mörkrädd hur väl det stämmer in på mig. Jag håller det för mig själv i verkliga livet och skulle aldrig säga "wow vad det stämmer" för då kan folk läsa mig som en bok bara genom att se mitt horoskop

Det du skriver stämmer till 100% på just mig då.
Glöden du nämner finns där och gror inombords nästan övernaturligt. Då jag var lite yngre kunde jag leva på glöden, den gjorde att jag kunde vakna mitt i natten och ta mig ut full med energi.
Jag är extremt lojal mot de som är lojala mot mig men felar man mig så kommer jag ihåg det under lång tid och jag kommer markera det varje gång.
Om någon skulle göra mig till måltavla så kommer jag spela ett schackspel och försöka räkna på nästa drag och gillra en fälla där jag kan ta ut en blodig hämnd. Kan vänta 10 år på att komma tillbaka och sätta en kniv i ryggen på en fiende om man säger så.

Du har en intressant tolkning av stjärntecknen på ett språkbruk som inte används i tabloider.
Vad mer kan du sätta ord på angående skorpioner?

Jadu, jag skulle kunna sätta ord på mycket.... om man bara hade fått ett litet korvöre för besväret 🥹

Men så jobbar inte heller poeten för pengarna, utan för applåder & beröm. Nu ikväll har jag lust att skriva lite om min kärlek till Mannen, men vi får se vad kvällens timmar tillåter i den vägen.

🥂
Citera
2024-08-24, 20:33
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Så det du egentligen säger är att de stereotypa beskrivningarna av stjärntecken är meningslösa? Och att var och en får skapa sig en egen uppfattning av hur de är?

Nej. Min poäng är att stereotyperna oftast stämmer. Så får man hitta sin egen personliga twist på det 😉
Citera
2024-08-24, 21:04
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oledoledoffe
Och det är du som ska bedöma vad "fula" namn är eller? angående adopterade, nej. Det mesta kommer från arv, ses i många adoptionsstudier. Även anekdotisk bevisföring där många adopterade som träffar sina föräldrar i vuxna livet berättar hur lika de varit föräldrarna, inte sällan t.o.m. valt samma yrke osv.

Ja, det är klart att det är JAG som bedömer vad som är ett fint namn, på min livskamrat - eller för den delen, på mina barn. Precis som du bedömer om din potentiella livskamrat har ett fint namn, en fin lägenhet, fin rumpa, fina åsikter, fin personlighet eller en fin bil. Vad är problemet?
Citera
2024-08-24, 21:04
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Vilket stjärntecken är du själv ?

Ett av de kåta gissningsvis.
Citera
2024-08-24, 21:08
Medlem
YeeNaaldloshii-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyjamasXL
Vad har du observerat mer hos tvillingarna än att de är schitzo?

Skvallerbyttor. En på jobbet är en riktig skvallerkärring (manlig) och jag frågade nyligen om hans stjärntecken och självklart var han tvilling!

Mvh
Sagittarius/Scorpio/Cancer
Citera
2024-08-24, 22:29
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Nej. Min poäng är att stereotyperna oftast stämmer. Så får man hitta sin egen personliga twist på det 😉

Ja, men du har ju hittat på dina egna stereotyper som är olika från de etablerade? Inte svårt att få det att stämma då om alla har sina egna?
Citera
2024-08-24, 22:36
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Eldtecken (Vädur, Lejon, Skytt) = Vinnarskallar med enorm energi
Lufttecken (Våg, Tvilling, Vattuman) = Intellektuella genier men känslomässigt omogna, som barn
Jordtecken (Jungfru, Oxe, Stenbock) = Stabila och pålitliga men tråkiga så att hunden pissar på dem
Vattentecken (Skorpion, Fisk, Kräfta) = Emotionella och känsliga med hög EQ. Livsfarliga för eldtecken vise versa

Alltså, du har ju HEEELT fel angående stenbockar. Alla stenbockar jag har dejtat har varit freaks, på olika sätt. En var den värsta sortens larger than life personlighet som alla älskade men som gick över lik för att förverkliga sig själv. En var en adrenalinstinn aktivist som reste jorden runt men som pajade sig själv pga inre demoner. En var en megaintelligent overachiever med sexdrift av guds nåde och som hade levt som hippie innan hon grejade en doktorstitel i nanofysik samtidigt som hon blev sommelier på världsnivå. Ingen av dem var stabil eller tråkig.
Citera
2024-08-24, 23:46
Medlem
Kan vi bara enas om att ta det här med en nypa salt? haha...
Exempelvis : I mitt fall så ska jag och min partner inte alls fungera ihop. Men 10 år har gått.. fortsättning följer.

Dessutom:
"
Citat:
Skälet: Jorden befinner sig på en annan position i dag än för 3 000 år sedan, när läran om astrologi grundlades. De forntida Babylonierna baserade stjärntecknen på vilken konstellation solen befann sig i den dag en person var född.

Men under de årtusenden som gått, har månens dragningskraft lett till att jorden vinglat runt sin axel. På grund av denna förändring, står jorden och solen i en annan konstellation idag och det är därför som de stjärntecken som vi trodde att vi hade, kan vara fel. Det har skett ett hopp på en månad i stjärnornas positioner."

https://www.aftonbladet.se/relatione...a-stjarntecken

Så vi kanske är något helt annat då... därför det fungerar hmm

https://fof.se/artikel/2004/6/astrol...gen-vetenskap/

"
Citat:
Den brittiske astronomen Percy Seymour vid University of Plymouth har just kommit ut med en bok där han argumenterar för att spådomskonsten astrologi är en vetenskap. Han tror visserligen inte själv på horoskop men hävdar ändå att solen, månen och planeterna faktiskt påverkar vårt väl och ve. Det vetenskapliga, enligt Percy Seymour, ligger i att himlakropparna påverkar oss genom störningar i jordens magnetfält som i sin tur påverkar det ofödda barnet i moderlivet.

Men om det skulle vara magnetfält som är grunden för astrologisk påverkan finns det betydligt starkare magnetfält i vår vardagliga omgivning än de som vi utsätts för via kosmiska störningar."

Jag tror mycket påverkar utifrån solen/månen/ljuset osv men att dela in svart och vitt i ett par stjärntecken är inte i närheten av sanningen.. dessutom ärver vi väldigt mycket från våra föräldrar... som präglar vår personlighet i DNA
Senast redigerad av rawjudge 2024-08-24 kl. 23:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in