2024-08-26, 13:36
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Fortfarande idag finns det 20åringar som köper en villa och 40åringar som inte har råd. Allt beror på var man bor eller vill bo
Alla har olika ekonomiska förutsättningar. Men vi tar ett vanligt jävla par som inte har ärvt en krona.
Citera
2024-08-26, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Oj oj, du lever verkligen i det blå! Jag hoppas innerligt att du inte jobbar med ekonomi.

Unga tjänar inte 45 000 kr i månaden i småstäder och inte i Stockholm heller.

PS! Du glömde bort den statliga skatten!

I övrigt hittar du inte ett radhus i Stockholm för 3 miljoner.

Var ju du som sa att median-lönen var för låg därav att jag stegade upp en nivå... skattetabellerna tar hänsyn till statlig skatt och jobbskatteavdragen också, men de visste du förstås inte.

Låg och Medel-inkomsttagare har i alla tider haft det svårt att köpa hus i bra lägen. Det är bara i din fantasi som folk förr glatt köpte en vacker villa i ett härligt område trots att de var låg/medelinkomsttagare. Det kallas att försköna verkligheten.
Citera
2024-08-26, 13:42
Medlem
Citat:
Alla har olika ekonomiska förutsättningar. Men vi tar ett vanligt jävla par som inte har ärvt en krona.

Absolut men det bostadsort är nog den största skillnaden. Visst varerier löner lite men inte så mycket. I mindre orter är det mest riktigt unga, pensionärer och socialt utsatta som inte har egna hus.
Citera
2024-08-26, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Jag har redan citerat din uträkning i ett separat svar?

500 000? Lägenheterna på Östermalm och Strandvägen gick för nätta 10-11 000/kvm på den tiden. Hade man råd att köpa det så hade man också råd att betala lånen. Men absolut, det fanns det otaligt många som fick se värdet gå upp i rök på sina lägenheter fast då pratar vi om summor runt 50-100 000 SEK och är med inflationen justerad ca 100 - 200 000 SEK. Ungefär 1/3 av vad gemene 90-00 talisten får spara ihop för att få kunna skuldsätta sig i 30-40 år. Kreditregleringen slopades förresten redan 1985 och du bör mao ha kunnat belåna hela kontantinsatsen i ett s.k topplån från banken.

Uppenbarligen har du extremt dålig koll på vad som hände på 90talet.
Det exemplet jag tog är från verkligheten, och det var många som tappade ganska många hundra tusen.
50-100000. Då pratar du om smålägenheter i rena småstäder, alternativt miljonprogrammet utanför mellanstora städer.
Sålde t.ex min 2a på 41m2 i miljonprogrammet utanför Västerås för 90 K 1989(Den återskänktes till föreningen 1994.

Så många förlorade betydligt större belopp.
1992 kunde du få ett topplån, men då krävdes en sepparat pant(Oftast Borgensman) och det skulle amorteras på 10år och det jag kunde få 1992 var 24% ränta.
Vill du spela allan så bör du läsa på lite bättre.
Senast redigerad av SkogsSaab 2024-08-26 kl. 14:32.
Citera
2024-08-26, 13:50
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Men 20k räcker inte långt i dagens läge, bara maten för en familj går på 10-12 k, bilar 4-5000 st, sen ska det köpas kläder, mobilaboemang, internet, 1-2 streamingtjänster, lite nöjen i vardagen, osv.

Du verkar helt ha missat hur mycket det kostar att leva idag. Säger inte att det inte går, men man får leva extremt snålt eller lyckas matcha in så att man bor billigt med gångavstånd till både affärer, skola, jobb osv och klarar sig utan bil.

Sen när betalade en familj 10-12k per månad för mat? Det är hälften av det eller lite över sextusen. Bilen kanske kostar 2000 upp till 5000 kr per månad om den är på lån och exklusive bensin eller diesel. Mobil, bredband och 1-2 streamingtjänster är under tusingen.
Citera
2024-08-26, 13:51
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
Var ju du som sa att median-lönen var för låg därav att jag stegade upp en nivå... skattetabellerna tar hänsyn till statlig skatt och jobbskatteavdragen också, men de visste du förstås inte.

Låg och Medel-inkomsttagare har i alla tider haft det svårt att köpa hus i bra lägen. Det är bara i din fantasi som folk förr glatt köpte en vacker villa i ett härligt område trots att de var låg/medelinkomsttagare. Det kallas att försköna verkligheten.
Det här är fakta, fråga ChatGPT själv.

För att köpa en villa 1994 för ett par med medianinkomst i Farsta så behövdes det 3,5 årsinkomster. Siffran 2024 är 8,9 år. Du ser inte problemet själv?
Senast redigerad av KillenArCP 2024-08-26 kl. 13:56.
Citera
2024-08-26, 14:01
Medlem
Citat:
För att köpa en villa för ett par med medianinkomst i Farsta så behövdes det 3,5 årsinkomster. Siffran 2024 är 8,9 år. Du ser inte problemet själv?

Att det byggs lite och att vi blir fler. Ja, det gör att priserna stiger på populära ställen och att man då får välja andra ställen, storlek, ålder o.s.v. som man har råd med det betyder inte att det är mer synd om dagens unga utan som jag redan skrivit, deras förväntningar är högre än realiteten tillåter. Så var det för min generation, generationen innan min o.s.v. också även om folk sannolikt hade en mer verklighetsförankrad bild förr och vi frågade inte chatgpt om svar.

Fanns en period när djursholm var dit folk utan tillgångar flyttade för de hade inte råd att bo närmare stan. Idag ser det som vi vet helt annorlunda ut i djursholm.
Citera
2024-08-26, 14:02
Medlem
over9ks avatar
Usch denna tråd är fylld med curlade boomers
Citera
2024-08-26, 14:08
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
Att det byggs lite och att vi blir fler. Ja, det gör att priserna stiger på populära ställen och att man då får välja andra ställen, storlek, ålder o.s.v. som man har råd med det betyder inte att det är mer synd om dagens unga utan som jag redan skrivit, deras förväntningar är högre än realiteten tillåter. Så var det för min generation, generationen innan min o.s.v. också även om folk sannolikt hade en mer verklighetsförankrad bild förr och vi frågade inte chatgpt om svar.

Fanns en period när djursholm var dit folk utan tillgångar flyttade för de hade inte råd att bo närmare stan. Idag ser det som vi vet helt annorlunda ut i djursholm.
För att bo på samma sätt som man hade råd med 1994, så behöver man bo ute på vischan i Nyköping eller Eskilstuna. Hur i helvetet hade du tänkt dig att ett par ska kunna hämta sina barn på dagis om de jobbar i Stockholm heltid?

Nej, ni är ju inte direkt kända för att anse fakta är viktigt. Åter igen, vem ska torka dig i arslet på ålderns höst?
Citera
2024-08-26, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
När man tittar tillbaka historiskt på huspriserna så har dem varit väldigt låga i förhållande till reallönerna. Räknar man KPI på en villa för ca 70 år sedan kostade den drygt 1 mkr omräknat till dagens penningvärde. Spolar vi sedan bandet 70 år fram till idag så kostar samma villa i genomsnitt 3,7 mkr. Nu är det väl förvisso få om ens någon som bor kvar i villan från 1952 och mycket har hänt sen dess. Vi
hade b la hade en rekordstark reallöneutveckling från mitten av 90-talet och fram till 2000-talets senare hälft och ökningarna i huspriser har varit ännu högre. Faktum är väl att 60-70 talisterna framstår som (mer eller mindre) ekonomiska genier vars hus köptes under 80-90 talet utan krav på amortering,handpenning på 5% och ränteavdragen direkt från bruttolönen. Dessa två generationer inklusive 80-talisterna har kunnat göra rejäla hackor på sina villor och alltjämt värderat om kåken , belånat på renoveringar och pytsat in på sparkonton åt ungarna. Nu stundar pensionen för flertalet av husägarna från det ljuva 60-talet och troligtvis funderar många av dom på att dra sig mot sydligare breddgrader eller rentav bosätta sig i en central lägenhet med fritidshuset som tillflyktsort när tristessen kryper sig på.

När husförsäljningen är ett faktum och med dagens huspriser så undrar jag genuint hur 90/00 talisterna ska ha råd att köpa och bo? Kontantinsatsen är på minst 15% med belåningsgrad 85% ,lägg sen på amorteringskravet på 2% och sen får man inte glömma bort allt underhåll i kåken med takbyte, stambyte,dränering,fasadbyte, nytt kök,vardagsrum och allt som egentligen hör till ett husägande. Vi snackar miljonbelopp! Numera är det också en sinnessjuk energiskatt som många gånger överstiger priset på elen med råge och den lär inte heller bli billigare med åren inför kommande finansiering av kärnkraftsbyggen. Jag tillhör själv 90-talet och äger ett hus i dag men då är jag också en höginkomsttagare med 60k i månaden utan barn och jag skulle i ärlighetens namn inte kunna skaffa barn utan att behöva budgetera KRAFTIGT.. Jag kan för all del i världen inte se hur gemene 90/00-talist ska kunna ha råd att bo i villa!? Och än mindre om man som mig inte har haft ett sparkapital från päronen att kunna nyttja till bostaden
De får se till att rösta på partier som vill införa marknadsekonomi. Svårare än så är det inte.
Citera
2024-08-26, 14:10
Medlem
chran508s avatar
I egenskap av bolånehandläggare så kan jag meddela att antalet unga som köper en första bostad på egen hand helt utan hjälp från föräldrar, arv eller gåvor är i princip helt obefintligt.
Citera
2024-08-26, 14:11
Medlem
Citat:
För att bo på samma sätt som man hade råd med 1994, så behöver man bo ute på vischan i Nyköping eller Eskilstuna. Hur i helvetet hade du tänkt dig att ett par ska kunna hämta sina barn på dagis om de jobbar i Stockholm heltid?

Nej, ni är ju inte direkt kända för att anse fakta är viktigt. Åter igen, vem ska torka dig i arslet på ålderns höst?

Jag skulle aldrig få för mig att bo en sån storstad som Eskilstuna. Går ju knappt att andas kan jag tänka mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in