2024-08-26, 13:06
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Din kalkyl är orimlig. Energieffektiv villa med A-klass kräver en nyproducerad villa eller omfattande renoveringar. Tilläggsisolering på hela kåken (vind,tak,golv,ytterväggar) ,treglas fönster med rejäl tätning runtom, luftvärmepump eller bergvärme och installera någon form av frånluftsventilation som löper genom hela huset. Du hittar ingen kåk i A-klass för 2mkr. VA+sophämtning är minst en tusenlapp i månaden, villaförsäkring 700-800 SEK, fastighetsskatt 980 SEK per månad, villafiber 500-600 per månad. Dina vänner är förövrigt i åldern 35- och har mao kommit in på bostadsmarknaden när kontantinsatsen var som högst 5% och slopat amorteringskrav. Värdeökningen är i runda slängar nästan hundraprocentig för 80-talisterna.
Du missade att jag även tog upp storleken. Givetvis är det mycket svårare att få ned energiförbrukningen om man har en villa på 250 kvm än om man har en på 80-100 kvm. Och 3-glasfönster har väl varit standard i närmare 40 år nu?

Och jag talar om vänner som köpt sitt boende senaste åren. Men det är klart att många av dem även hade turen att köpa för 5-10 år sedan. Vissa av dem redan för 20 år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av swdrdz
Personen som gjorde räkneexemplet tog ett hus för 1.8 miljoner och skrev Falu kommun. Det om något är snedvridet.

Jag har skrivit villor i vettiga områden. Antar att du aldrig bott i Falun då du/ni hänvisar till områden med kriminalitet/låg social faktor. De yngre har inte råd att köpa hus i centrala Falun utan tvingas ut till Bjursås/Vika/Svärdsjö etc då de inte vill ha sina barn i utsatta områden.

Boomer-generationens arbetarklass hade däremot råd att köpa hus i de finare/centrala områdena. Så nog är det stor skillnad mot förr.
Har redan nämnt att jag inte vet något om just Falun. Och när du skriver vettiga hus antar jag med detta något i hyfsat skick som ligger hyfsat central, alltså inget rivningsobjekt 2 mil från staden. Sedan kan det ju vara så att vi har olika definitioner på centralt. Jag bor några minuters cykelväg från centrum. Det tycker jag är tillräckligt centralt. Andra kanske vill bo ovanpå kommunhuset eller tågstation för att känna att denne bor centralt.
Citera
2024-08-26, 13:15
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
Medianinkomsten är 36.000 brutto vilket get lisa och roger cirka 56.000 kr netto.

Inte ens jag har en bil som kostar 6.000kr/månad och det trots att jag numer är högavlönad akademiker. Så där har de en bra post att spara på.

Som sagt, du har för höga förväntningar på livet, vi valde att skaffa barn och fick välja bort det mesta av nöjen under många år.
Men snälla du, hur räknar du egentligen?
1. Om du bor i en storstad så tjänar du betydligt mer än medianen. Medan om du bor i en mindre stad så tjänar du betydligt mindre. 60 000 kr är en riktig siffra. Sedan är de unga också så de tjänar lite mindre.

56 000 kr netto kan du glömma att man får ut med två medianinkomster. Möjligtvis om de jobbar svart!

Din bil kanske kostar 4 000 kr i månaden. Problemet med er äldre att ni glömmer bort poster som försäkringar, fordonsskatt, reperationer och liknade.

Det gör väl för fan vi också som är yngre. Det där är en så jävla blek ursäkt!
Citera
2024-08-26, 13:18
Medlem
Millennials är den generationen bland dem levande som blir knullade hårdast ekonomiskt. Men enligt boomers beror det på att vi är lata.

Jag och min fru har köpt hus i Stockholm. Vi är egna företagare både två och hade en lägenhet sen innan som såldes i samband med husköpet. Vi cashar OTROLIGT mycket till banken varje månad + driftkostnader. Vi tjänar riktigt bra men har ändå inga pengar på grund av den här husdrömmen där våra barn kan springa ut på tomten och leka. Vi har tur där vi båda är driftiga och lyckas hålla men det är en omöjlig ekvation att våran generation kan köpa hus i samma utsträckning som generationerna innan.
Citera
2024-08-26, 13:22
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iKILL
Millennials är den generationen bland dem levande som blir knullade hårdast ekonomiskt. Men enligt boomers beror det på att vi är lata.

Jag och min fru har köpt hus i Stockholm. Vi är egna företagare både två och hade en lägenhet sen innan som såldes i samband med husköpet. Vi cashar OTROLIGT mycket till banken varje månad + driftkostnader. Vi tjänar riktigt bra men har ändå inga pengar på grund av den här husdrömmen där våra barn kan springa ut på tomten och leka. Vi har tur där vi båda är driftiga och lyckas hålla men det är en omöjlig ekvation att våran generation kan köpa hus i samma utsträckning som generationerna innan.
Som 80-talist lider jag med er. När jag sålde min första bostadsrätt gjorde det ont att se köparen behövde sina föräldrars hjälp för att få råd med den.
Citera
2024-08-26, 13:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Hur är det relevant för min uträkning?

Jag har redan citerat din uträkning i ett separat svar?
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det är sånt som händer.
Hur tror de känner som köpte en lägenhet för 500 K 1989/90 och sedan fick skänka bort den?
Nu hävdade nån att en villa i falun kostade 6-10 mille och när jag kollade så var det 12% av beståndet. som låg över 6 miljoner.
Det har skett en del framför allt gällande finansieringen av bostäder som gjort att prisnivån gått upp.
Men jag skulle fortfarande säga att trösklarna sänkts på många orter, stockholms innerstad är inte 1 av dem.
När man köpte bostad på 90talet vilket jag gjorde kunde man låna max 75% med bostaden som pant.
Dessutom skulle lånet betalas tillbaka på 30år samt räntenivån var runt 15%.
Vilket helt enkelt gjorde att även om bostadspriserna var lägre blev kontantinsattsen och månadskostnaderna högre.

500 000? Lägenheterna på Östermalm och Strandvägen gick för nätta 10-11 000/kvm på den tiden. Hade man råd att köpa det så hade man också råd att betala lånen. Men absolut, det fanns det otaligt många som fick se värdet gå upp i rök på sina lägenheter fast då pratar vi om summor runt 50-100 000 SEK och är med inflationen justerad ca 100 - 200 000 SEK. Ungefär 1/3 av vad gemene 90-00 talisten får spara ihop för att få kunna skuldsätta sig i 30-40 år. Kreditregleringen slopades förresten redan 1985 och du bör mao ha kunnat belåna hela kontantinsatsen i ett s.k topplån från banken.
Citera
2024-08-26, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Men snälla du, hur räknar du egentligen?
1. Om du bor i en storstad så tjänar du betydligt mer än medianen. Medan om du bor i en mindre stad så tjänar du betydligt mindre. 60 000 kr är en riktig siffra. Sedan är de unga också så de tjänar lite mindre.

56 000 kr netto kan du glömma att man får ut med två medianinkomster. Möjligtvis om de jobbar svart!

Två inkomster om 60.000 kr var i en storstad. Skattetabell 32 ger 17.168kr i skatt, d.v.s. 42.800kr netto, så 85.600kr netto i hushållet.

Men ok, de är unga så säg att de tjänar 45.000 kr var, vilket är 10.500kr i skatt, ger 69.000kr netto i deras hushåll.

Inget behov att att arbeta svart.
Citera
2024-08-26, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iKILL

Ni har samtidigt längre förväntad medellivslängd än boomers och det finns hjälpmedel att få barn senare i livet. Det boomers gjorde i 30-års åldern kan för de flesta flyttas fram till 40-års åldern.
Citera
2024-08-26, 13:29
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
Två inkomster om 60.000 kr var i en storstad. Skattetabell 32 ger 17.168kr i skatt, d.v.s. 42.800kr netto, så 85.600kr netto i hushållet.

Men ok, de är unga så säg att de tjänar 45.000 kr var, vilket är 10.500kr i skatt, ger 69.000kr netto i deras hushåll.

Inget behov att att arbeta svart.
Oj oj, du lever verkligen i det blå! Jag hoppas innerligt att du inte jobbar med ekonomi.

Unga tjänar inte 45 000 kr i månaden i småstäder och inte i Stockholm heller.

PS! Du glömde bort den statliga skatten!

I övrigt hittar du inte ett radhus i Stockholm för 3 miljoner.
Citera
2024-08-26, 13:30
Medlem
Citat:
Lisa 30 och Roger 32 är sugna på att skaffa barn och villa. Tillsammans har de en inkomst på 40 000 kr netto.
Som du räknar har de en lön på 25000 före skatt bägge två.

Realistiskt?
Citera
2024-08-26, 13:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Du missade att jag även tog upp storleken. Givetvis är det mycket svårare att få ned energiförbrukningen om man har en villa på 250 kvm än om man har en på 80-100 kvm. Och 3-glasfönster har väl varit standard i närmare 40 år nu?

Och jag talar om vänner som köpt sitt boende senaste åren. Men det är klart att många av dem även hade turen att köpa för 5-10 år sedan. Vissa av dem redan för 20 år sedan.

Har redan nämnt att jag inte vet något om just Falun. Och när du skriver vettiga hus antar jag med detta något i hyfsat skick som ligger hyfsat central, alltså inget rivningsobjekt 2 mil från staden. Sedan kan det ju vara så att vi har olika definitioner på centralt. Jag bor några minuters cykelväg från centrum. Det tycker jag är tillräckligt centralt. Andra kanske vill bo ovanpå kommunhuset eller tågstation för att känna att denne bor centralt.

Som flickan sa, storleken spelar ingen roll. Du kan räkna på 80 kvm (eller 100 för den delen). Det kommer fortfarande inte att finnas ett hus med energiklassificering A för 2 mkr.
Citera
2024-08-26, 13:33
Medlem
Citat:
Haha där kom den! Inga 20-åringar förväntar sig en villa men när man är 27-28 år kanske man funderar på villa. Men när de kostar 7-8 miljoner så försvinner drömmen.

Fortfarande idag finns det 20åringar som köper en villa och 40åringar som inte har råd. Allt beror på var man bor eller vill bo
Citera
2024-08-26, 13:34
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Som du räknar har de en lön på 25000 före skatt bägge två.

Realistiskt?
Nej, har räknat med 57 000 tillsammans med 30% skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in