2024-08-26, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facingevil
Dolda filmkameror i skogen. Både jakt eller vanliga. Det kan finnas saker man inte tänkt på med som folk, polis eller militär sätter upp. Kanske ett skyddsrum i närheten eller andra saker någon försöker dölja? Kroppsdelar kan absolut finnas gömda i någon skog.

Markägaren jag känner brukar berätta när och var han ibland hänger upp en viltkamera och min känsla är helt oberoende av om kameran är uppe eller inte. Eftersom alla med jaktkamera vet vems marken är och att ägaren ibland har en kamera i skogen är det i alla fall ingen annan jägare som hänger en kamera där. Markägaren borde väl också veta om det finns någon underjordisk militärbunker eller liknande. Det finns inga skyddsrum som i städerna här, vi får helt enkelt gömma oss i skogen om ryssen anfaller.

Om det är kroppsdelar, borde inte hundarna som reagerar ha hittat dem vid det här laget? Fast det här har ju pågått minst sedan 1980-talet, så det lär ju inte finnas mycket kvar.
Citera
2024-08-26, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirPryce
Jag har upplevt liknande själv, så jag kan relatera till ditt obehag för platsen/skogen ifråga. Det behöver ju inte nödvändigtvis röra sig om en gammal avrättningsplats , men det skulle heller inte förvåna mig det minsta om det nu verkligen är det. Vilket landskap bor du i förresten ? Här kan du f ö kolla upp om du råkar bo i närheten av en f d avrättningsplats (långt ifrån alla historiska avrättningsplatser i Sverige är dock kända och utmärkta på kartan) :https://www.arcgis.com/apps/dashboar...eace15217dbc52

Mitt råd till dig är annars att lita till 100 % på din egen och andras obehagskänsla , samt att helt , eller i största möjliga mån , undvika platsen ifråga. Det är helt enkelt inte värt att i onödan utsätta sig för negativa krafter/platser , om man nu är det minsta känslig för sådant ,vilket du ju verkar att vara. Kontakta gärna också hembygdsföreningen på din ort och fråga dem om skogen, de brukar nämligen ha bra koll på bygdens historia och sägner.

Det finns faktiskt någon sorts förening här som har satt upp skyltar med information om gamla platser och händelser, men inga skyltar finns i detta område, dvs. föreningen verkar inte känna till att det skulle ha hänt nåt speciellt här.

Skogen verkar inte vara nära någon känd avrättningsplats.

Tja, jag är nu i läget att jag går i området och lever med obehagskänslan. Obehaget följer mig inte hem och jag känner mig inte egentligen hotad till livet eller så, har bara den där känslan av att jag inte ”får” vara där. Vet inte om jag tror på att undvika allt som är obehagligt, hur ska jag få reda på vad känslan beror på om jag slutar gå dit, liksom.
Citera
2024-08-26, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prokaryotkungen

Första två gångerna jag gick in i skogen så tänkte jag gå rätt igenom den och började gå. Kom ut efter 15 minuter och tänkte "jag känner fan inte igen mig" och sedan började jag scanna landmärken...
Det tar ett tag och sedan ser jag 250-300 meter längre bort den plats jag gick in i skogen. Jag har alltså gått som i ett U och vänt därinne.
En vecka senare var jag där och skulle FAN gå igenom den där skogen utan problem. Jag attackerade den från andra hållet och höll hygglig koll på min kurs. Vad händer? Jo, jag gick som ett U igen (!) och kom ut på samma sida jag gått in i skogen på, fast då på andra sidan den.

Det var fan konstigt. Helt skumt.
Den är idag min favoritskog att vandra förbi när jag är ute på längre hikes och den har inte givit mig några problem något mer efter detta.
Förklaring har jag ingen... Jag börjar nog bli gammal!

Så konstigt! Skogen satte dig på plats och nu är ni okej med varandra. 😊
Citera
2024-08-26, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det kan vara någon växt eller träd i skogen som avger ett ämne i luften som påverkar humöret. Det kan vara något ämne som vi inte kan uppfatta med luktsinnet

En mer paranormal förklaring skulle kunna vara att det finns en eller flera gravar i skogen. Kanske någon är begravd där nyligen

I så fall måste den växten avge ämnet både sommar och vinter. Växterna på marken är vissna och ligger under en halvmeter snö på vintern och träden är ju rätt frusna där de står.

Angående att någon är begravd där så är det i så fall knappast nyligen. Borde i så fall vara under 1800-talet eller tidigare. Om känslan kommer av en död och nergrävd människa, varför får jag inte samma känsla på kyrkogården då? Eller i en helt annan skog där jag vet att liket efter någon som blev mördad för nästan 200 år sedan är begravt?
Citera
2024-08-27, 00:38
Medlem
Aggressiva djur som sänder ut dålig energi, giftiga växter, radioaktivt område eller någon annan förorening som inte är känd för allmänheten. Radon?.

Har allt sådant med kollats upp?
Citera
2024-08-27, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facingevil
Aggressiva djur som sänder ut dålig energi, giftiga växter, radioaktivt område eller någon annan förorening som inte är känd för allmänheten. Radon?.

Har allt sådant med kollats upp?

Med tanke på att ingen har blivit anfallen och det ibland finns en jaktkamera uppe antar jag att djuren i området inte är speciellt aggressiva. Giftiga växter finns ju lite överallt, men det finns inga speciella växter i området, dvs. samma växter som överallt annars.

Tja, kanske radon? Ingen bor i området så sånt har knappast mätts. Det sägs ju att man inte kan känna av radon, så det vore ju lustigt om flera trots allt gör det.
Citera
2024-08-27, 16:37
Moderator
Nospheratus avatar
Jag förstår att det verkar spännande att börja fundera på andar, spöken och annat oknytt. Men jag vill vara lite tråkig och föreslå infraljud. Infraljud är alltså lågfrekvent ljud som inte är hörbart för människor. Däremot kan infraljud framkalla rädsla och ångest hos både människor och djur. Jordbävningar framkallar infraljud, och det är välkänt att hundar börjar skälla och bete sig förvirrade strax före jordbävningar. En hel del personer får på samma vis plötsliga symtom som illamående, ångest och oförklarlig rädsla före en jordbävning. Varpå en hel del personer inbillar sig att de är synska medium som kan känna om det blir jordbävning på något övernaturligt vis.

Märk väl att det inte behöver handla om någon enorm jordbävning som raserar hela städer. Det här är ett fenomen som existerar hela tiden i exempelvis Kalifornien eller Japan där jordplattorna rör sig hela tiden, och små harmlösa jordbävningar inträffar hyfsat ofta. Är man synnerligen känslig för infraljud är det nog ingen bra idé att bo där.

Just i Sverige inträffar det väl sällan jordbävningar. Men infraljud förekommer naturligt lite överallt. Vattenfall genererar exempelvis infraljud. Det kan också vara så enkelt att området är beläget så att trädens rörelser genererar infraljud. Om det nu är så att jordmånen är grund och det i huvudsak är berggrund är det inte helt omöjligt att berggrunden agerar resonator när träden rör sig i vinden.

En något mer spektakulär hypotes kan vara att man sysslar med seismologiska undersökningar i området. Där man använder infraljud vid mätningar. Om detta skulle ha pågått konstant i närmare femtio år vet jag väl inte om jag tror på. Men vem vet, området kanske är intressant för något seismologiskt institut varpå man tidvis och ofta mäter med infraljud i skogen.

En ännu mer spektakulär och mer osannolik hypotes kan vara att Försvarsmakten testar infraljud i området. Att svensk militär och underrättelsetjänst skulle hålla på med psykologiska experiment på allmänheten likt MK Ultra i USA vet jag inte om jag kan tro på ärligt talat. Men rent hypotetiskt och tekniskt låter det i vilket fall som att det i så fall förefaller mer troligt än spöken och andar. Det mest troliga är väl dock att det helt enkelt är naturligt förekommande infraljud. Man behöver inte ens blanda in CIA och Försvarsmakten för att göra det troligt.

Edit:
Senast redigerad av Nospheratu 2024-08-27 kl. 16:52.
Citera
2024-08-27, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonneChance
Med tanke på att ingen har blivit anfallen och det ibland finns en jaktkamera uppe antar jag att djuren i området inte är speciellt aggressiva. Giftiga växter finns ju lite överallt, men det finns inga speciella växter i området, dvs. samma växter som överallt annars.

Tja, kanske radon? Ingen bor i området så sånt har knappast mätts. Det sägs ju att man inte kan känna av radon, så det vore ju lustigt om flera trots allt gör det.

Det kanske beror på mängden?

Jag tror dig absolut. Har själv varit med om saker och stött på allt möjligt. Från goda till onda saker. Har ni uteslutit allt "naturligt" som folk så fint kallar det, och ni känner att det inte är en "bra" känsla. Lyssna på magkänslan. Kan ni få fram något mer än att bara vara iakttagen? Några konstiga drömmar efter ni varit där?

Jag och mina vänner besökte medvetet hemsökta platser en gång i tiden. Det var kul tills vi blev utsatta för något fruktansvärt obehagligt, vi blev hemsökta istället.

Några år senare så har rädslan lagt sig, och jag är redo för att undersöka mystiken vidare. Har däremot respekt för hemsökta platser. Ingenting jag är sugen på att utforska utan många skeptiker vid min sida (dag som natt) i några år efter besöket.
Citera
2024-08-28, 03:33
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Infraljud är alltså lågfrekvent ljud som inte är hörbart för människor. Däremot kan infraljud framkalla rädsla och ångest hos både människor och djur. Jordbävningar framkallar infraljud, och det är välkänt att hundar börjar skälla och bete sig förvirrade strax före jordbävningar. En hel del personer får på samma vis plötsliga symtom som illamående, ångest och oförklarlig rädsla före en jordbävning. Varpå en hel del personer inbillar sig att de är synska medium som kan känna om det blir jordbävning på något övernaturligt vis.
Bra teori!! Allt naturligt behöver uteslutas innan man funderar på övernaturliga fenomen.

Infraljud: Eko mellan några berg? Infraljud har längre våglängd än hörbara ljud så då bör bergen befinna sig på ganska långt avstånd (gissningsvis några hundra meter, har inte exakt kollat våglängden).

------
Övernaturligt.
Meeen jag har varit med om samma upplevelse, i en liten skog nära mitt bostadsområde där människor nästan aldrig går.
Flera har tappat orienteringen där och kom ut ur skogen på fel ställe.

Jag tyckte det var bra med en skog för mig själv men att känslan av olust, att vara iaktagen och ibland konstiga fenomen som jag inte vill förklara på flashback gjorde att jag sökte mig till andra platser längre bort där skogen hade en mer fridfull energi.

Men jag har plockat naturmedicin i den olustiga skogen och därför återkommit varje år.
Det finns stenblock med skålgropar, rösen med skärvsten och några gravar från brons-eller järnåldern.

Efter att ha bett och mediterat på många platser i denna otrevliga skog sa mig min intuition/ "fantasi" att det nog hänt ett antal trauman i området och att i alla fall ett par olika tidsperioder de senaste 3000 åren så har människor där fram-manat ond magi mot sina fiender.
Jo, ett par gånger fick jag märkliga drömmar efter jag varit i området, som om folk som levt där för lääänge sedan besökte mig.
Detta går såklart inte alls att bevisa objektivt.

Men jag har ju ett starkt andligt beskydd avv Universums skapare när jag lever efter Guds budord, så jag började ändra energin på platsen.
Min metod är att läsa Psaltarpsalmer på de jobbigaste platserna.

Den dystraste platsen var mörk även när solen sken, men där satt jag och läste psalmer till dess det blivit så mörkt att jag inte såg texten och sedan fick gå försiktigt i det svaga ljuset för att inte trilla i mörkret i skogen.
Och det blev bra energi där sedan.

Sedan tror jag det finns väsen på platsen också, en övernaturlig fauna av varelser.
Inte heller detta går att bevisa, jag vet bara vad jag upplevt.

Därefter läste jag bort dålig energi på de andra jobbiga ställena vid ett par andra tillfällen.
Jag minns det obehagliga jag upplevt på dessa platser, men idag är det fin rofylld energi där.

Jag är tacksam för att jag får uppleva spännande saker, oavsett om hjärnan fantiserar ihop allt eller det är verkligt. Men andra upplevde ju oxå liknande saker i området.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-08-28 kl. 03:43.
Citera
2024-08-28, 03:50
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prokaryotkungen
Har faktiskt en sådan lustig skog i närheten av mig. Det är som ett stort kluster av skog som är lite fristående från annan skog pga odlad mark. Den är svårtillgänglig och skulle jag gissa så besöks den kanske av 2 personer varje år utöver mig. Vildsvin, harar, rådjur och fästingar bor där annars.

Basen till det här är att jag extremt sällan går vilse, jag är skogsvan och vet nästan alltid var jag är och kan läsa solen, träden och all natur för väderstreck.

Första två gångerna jag gick in i skogen så tänkte jag gå rätt igenom den och började gå. Kom ut efter 15 minuter och tänkte "jag känner fan inte igen mig" och sedan började jag scanna landmärken...
Det tar ett tag och sedan ser jag 250-300 meter längre bort den plats jag gick in i skogen. Jag har alltså gått som i ett U och vänt därinne.
En vecka senare var jag där och skulle FAN gå igenom den där skogen utan problem. Jag attackerade den från andra hållet och höll hygglig koll på min kurs. Vad händer? Jo, jag gick som ett U igen (!) och kom ut på samma sida jag gått in i skogen på, fast då på andra sidan den.

Det var fan konstigt. Helt skumt.
Den är idag min favoritskog att vandra förbi när jag är ute på längre hikes och den har inte givit mig några problem något mer efter detta.
Förklaring har jag ingen... Jag börjar nog bli gammal!

Förr sa folk att trollen kunde få folk att gå vilse, det är förtrollat.
Citera
2024-08-29, 08:27
Medlem
grey.eagles avatar
Är uppväxt med en synsk människa, när jag var mindre fanns det gamla vägar från förr i tiden som denna synska människa sade att vi ska undvika, varför blev fråga självklart, det har hänt något otäckt där blev svaret, fick inte veta mer.
En bit bortanför fann en nu nästan helt försvunnen gård, troligt en gård med djur o allt vad som fanns. Där skulle vi heller inte vara, där var den synska rätt säker att svartkonst har brukats och att det ligger kvar det dom då dragit fram.
Faktiskt än idag om jag är där o väntar alltså en 5-10 minuter så förändras miljön, atmosfären ljudet ja en nästan påtaglig förändring, även träden ger något slags ljud.
Men om jag bara passerar märker jag inget. Märklig plats är det.
Citera
2024-08-29, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonneChance
Hej!
Är rätt skeptisk till det mesta, men lägger min fråga här och ser fram emot både rationella svar och svar mer åt det övernaturliga hållet.

Det finns ett skogsområde en bit från min bostad. Det går en skogsväg genom området och stigar lite här och där, vilket gör det till ett bra område att promenera i. Ända sedan jag flyttade hit för mer än tio år sedan har jag envisats med att promenera där trots att jag nästan alltid får en obehaglig känsla när jag går där. Är uppvuxen på landet och har inga problem med att röra mig ensam i skogen annars och vägrar vika mig för en odefinierbar känsla.

Det har hänt att jag egentligen velat ha fikarast i en solig glänta eller annars bara chilla i skogen, men helt mot hur jag annars beter mig har jag ändrat mina planer och skyndat vidare på grund av en tryckande känsla, som att luften/atmosfären/platsen blir tung. Detta har hänt både vinter och sommar. Jag kan ju ha haft en dålig dag första gången jag var där och sedan inbillat mig saker alla andra gånger, tänker jag.

Det jag har svårare att förklara är att två personer som mig veterligen inte hade pratat sinsemellan har sagt till mig att deras hundar blir så konstiga i den skogen, spanar åt alla håll och morrar. Detta är hundar som alltså också går i andra områden utan att bete sig så. Det finns säkert tidvis räv, älg, rådjur och sånt i området, men så är det precis överallt här, inte bara just där.

För nåt år sedan talade jag med ett barn (typ fem-sex år) som hänvisade till området som ”den farliga skogen”. Blev paff och frågade varför hen sa så. ”Jo, för det känns ju som att någon tittar på en hela tiden där”, svarade hen. (Det är inget tillhåll för blottare eller tittare eller liknande, kan ju gå dagar innan nån kommer gående där.)

Under coronavåren vet jag om en ungdom som sökte sig till skogen för att få lite space då hela familjen var hemma hela tiden. Precis som jag hade gjort långt tidigare hände det att hen kom hem nästan hals över huvud mycket tidigare än planerat. Jag har senare frågat upp det här och fick svaret att det var en stark känsla av att ”något” inte ville ha hen där som hade förkortat turerna. Mycket bra beskrivning på vad jag också känner där. Personen i fråga är van vid skog och mark och inte ett dugg ängslig annars.

Jag har talat om det här med två kompisar som är uppvuxna i närheten. Den ena sa att hen som barn aldrig skulle ha vågat röra sig i området ensam och att hen fortfarande minns den starka känslan första gången hen var där. Den andra sa att hen har lekt jättemycket i vissa delar av skogen, men nu på äldre dar har börjat tänka på att det fanns vissa delar där hen och kompisarna aldrig lekte eller rörde sig, trots att det egentligen finns jättebra lekställen där också.

Vad kan vara orsaken till att både folk och fä blir spattiga i det här området? Objektiv sett är det verkligen inget dramatiskt område. Mig veterligen har det inte hänt något speciellt där eller i närheten, finns inga historier eller sägner eller liknande. Inga vargar är bofasta i området och inga björnar, björnspår eller iden har setts här.

Om jag går mot det övernaturliga hållet i tankarna så känns det som om det är jättemånga olika personer/röster/andar(???) som stökar omkring där, typ som att det i någon parallell verklighet är väldigt befolkat eller att folk har samlats. Min mer förståndiga sida påpekar att det är omöjligt att det skulle ha funnits mycket bebyggelse där utan att lämna något som helst avtryck i historien. För några hundra år sedan var vattenståndet dessutom betydligt högre och området kan inte ha räckt till för t.ex. jordbruk för mer än någon enstaka familj.

Hur jag mer rationellt ska förklara det här vet jag inte, men tar gärna emot förslag.

Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Låter inte bra det här, speciellt med tanke på barnets vittnesmål om att det är en läskig skog.
Vad du först och främst bör göra är att ladda ner en app som du kan mäta elektromagnetiska fält med, då kan du ta med dig någon och gå dit och få en uppfattning om hur stort problemet är.

Ger appen bara enstaka utslag är det ganska lugnt men börjar det flippra totalt så är det bäst att hålla sig undan.

Du kan också kolla med kyrkan om det finns någon gammal präst eller nåt som kanske vet lite om historien kring platsen. Vad som helst kan ju ha hänt där. Kanske var det en avrättningsplats för häxor eller nåt.

Läskigt hur som… Hoppas det går bra!

Lycka till!

Edit: Glömde tipsa om en bra app som jag själv använder. Sök på Ghost detector spirit hunter.

Ja folks fantasier kan då ställa till med vad fan som helst, och många tappar helt sunt förnuft och logiskt tänkande….

Nej det finns ingen jäkla app till en mobiltelefon som gör att de kan detektera elektromagnetiska fält på ett seriös sätt, det är bara bluff!

Dessutom finns det heller inget vetenskapligt stöd för att det finns nåt övernaturligt, eller att det får runt energier i skogarna. Det hela handlar bara om egen fantasi och inbillning att det skulle vara mer otäckt i en viss skog än en annan. Det enda verkliga som kan vara olika otäck är hur skogen är rent fysiskt, jobbigare snårigare terräng, mer irriterande dryga insekter, knöliga stigar och rötter att snubbla på…
Eller möjligen att det dräller runt nån pundare eller annan kuf i snåren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in