Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-08-27, 16:18
Medlem
Pålägget Pärssons Hushållsmedwurst 400g.
Färdigskivat i tunna skivor, ca 45 skivor, platt paket. Köpt på ICA-
Problemet är att alla skivor i förpackningen klibbar ihop sig i varandra så det är omöjligt att ta skiva per skiva och lägga på mackan. När man försöker så spricker alltid skivan man försöker pilla loss och det mesta blir slamsor. Skivorna går sönder innanför kanterna. Hjälper inte ens att försöka med en platt kniv emellan.
Vad beror detta på? För kallt/ varmt i kylskåpet? Jag har ca 5 C. Någon som har råkat ut för samma? Nån som har tips eller lösning? Litet men irriterande problem.

Pålägget Rökt skinka har inte samma problem, t ex. Men den är inte klibbig på samma vis heller.
Citera
2024-08-27, 16:28
Medlem
ponykalles avatar
Så har det varit i åratal, istället för planerade 3-4 skivor per macka,så kan det bli7-8
Gäller även cognacsmedwurst.
Senast redigerad av ponykalle 2024-08-27 kl. 16:31.
Citera
2024-08-27, 16:29
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Pålägget Pärssons Hushållsmedwurst 400g.
Färdigskivat i tunna skivor, ca 45 skivor, platt paket. Köpt på ICA-
Problemet är att alla skivor i förpackningen klibbar ihop sig i varandra så det är omöjligt att ta skiva per skiva och lägga på mackan. När man försöker så spricker alltid skivan man försöker pilla loss och det mesta blir slamsor. Skivorna går sönder innanför kanterna. Hjälper inte ens att försöka med en platt kniv emellan.
Vad beror detta på? För kallt/ varmt i kylskåpet? Jag har ca 5 C. Någon som har råkat ut för samma? Nån som har tips eller lösning? Litet men irriterande problem.

Pålägget Rökt skinka har inte samma problem, t ex. Men den är inte klibbig på samma vis heller.
När medwursten är sådär tunnskivad och förpackad som den är, så klibbar kollagenet (fett från gris) ihop. Istället för naturtarm har tillverkaren använt kollagen som syntetisk tarm, när denna sedan tunnskivas och förpackas på det sättet klibbar det ihop, det är inget fel på ditt kylskåp
Citera
2024-08-27, 16:46
Medlem
exoticspices avatar
Skivat pålägg tar jag alltid ur förpackningen när jag köpt det. Jag tar en skiva i taget och lägger upp det på en assiett och har en plastpåse runt i kylen, det ser mycket fräschare ut och är trevligare att ställa fram på frukostbordet än att ha de liggande i den tråkiga plastförpackningen som heller aldrig håller tätt.
Citera
2024-08-27, 16:47
På den tiden jag åt hushållsmedwurst (äter bara skinka numera pga nyttigare) så var det bara att ta en hop och sen separera väl utanför paketet. Så svårt kan det väl inte vara?
Citera
2024-08-27, 17:21
Medlem
Köp en annan sort bara. Finns ju hushållsmedwurst där skivorna inte är tunna som bladguld.
Citera
2024-08-27, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Jag tar en skiva i taget och lägger upp det på en assiett och har en plastpåse runt i kylen, det ser mycket fräschare ut och är trevligare att ställa fram på frukostbordet än att ha de liggande i den tråkiga plastförpackningen som heller aldrig håller tätt.

Misstolkar jag dig om jag tror att du lägger varje individuell skiva på varsin assiett och sätter plastpåse runt?
Citera
2024-08-27, 19:58
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Misstolkar jag dig om jag tror att du lägger varje individuell skiva på varsin assiett och sätter plastpåse runt?
Ja du misstolkar Jag menar att alla skivor ligger på en assiett annars hade det blivit väldigt trångt i kylen. För att visa vad jag menar bifogar jag en bild hur fräscht och aptitligt det blir och hur mycket lättare det blir att ta en skiva till smörgåsen.

https://th.bing.com/th/id/OIP.l8R-pf...pr=1.5&pid=1.7
Citera
2024-08-27, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Ja du misstolkar Jag menar att alla skivor ligger på en assiett annars hade det blivit väldigt trångt i kylen. För att visa vad jag menar bifogar jag en bild hur fräscht och aptitligt det blir och hur mycket lättare det blir att ta en skiva till smörgåsen.

https://th.bing.com/th/id/OIP.l8R-pf...pr=1.5&pid=1.7

Fast det skulle ha varit roligt om du faktiskt gjorde så.

Hursom, kopplat till det, lite därför jag mest köper lite dyrare skinka, typ Lönneberga, eller i charken (där man kan bestämma tjocklek själv). Inte lika sladdrigt då.
Fast det det kanske inte går om man vill ha medwurst...
Citera
2024-08-27, 20:40
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Fast det skulle ha varit roligt om du faktiskt gjorde så.

Hursom, kopplat till det, lite därför jag mest köper lite dyrare skinka, typ Lönneberga, eller i charken (där man kan bestämma tjocklek själv). Inte lika sladdrigt då.
Fast det det kanske inte går om man vill ha medwurst...
Det hade blivit en väldans många assietter, det ligger väl 40 skivor i förpackningen.

Lönneberga är god. Jag köper också alltid skinka i charken och får den tjocklek jag vill ha, för mig får de gärna vara extra tunna. Jag har sett att det finns medvurst också och jag frågade efter det häromdagen faktiskt där jag brukar handla, men då hade de det inte inne.

Fast den förpackade medvursten är rätt okej ändå.
Citera
2024-08-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
På den tiden jag åt hushållsmedwurst (äter bara skinka numera pga nyttigare) så var det bara att ta en hop och sen separera väl utanför paketet. Så svårt kan det väl inte vara?

Jo det är precis så svårt jag skojar inte. Har provat att ta ut en hop och separera dom utanför det går inte heller utan de går sönder lik förbannat. De går sönder redan när man ska ta ut en hop. Köp ett paket får du se. Pärssons Hushållsmedwurst 400g, skivad från ICA
Håller med dig att det borde inte vara så svårt men det är det.
Citera
2024-08-30, 00:33
Medlem
Vem0ths avatar
Alla som äter salami, lufttorkad skinka och medvurst(även bacon)... LÅT SKITEN STÅ FRAMME 5 TILL 10 MINUTER INNAN NI RYCKER ISÄR SKIVORNA!

När dessa varor är kylskåpskalla, skiten klistrar ihop sig. Om du äter upp skiten inom 4 dygn så kommer inte den "brutna kylkedjan" skapa tillräckligt med bakterier då det gör dig illa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in