• 1
  • 2
2024-08-30, 18:03
Medlem
Jag vsste inte riktigt vart jag skulle placera denna tråden, så det fick bli här. Nu till frågan! Om man skulle gå bort mitt i vintern och i sitt testamente har skrivit att man vill bli begravd, hur fungerar det då? Blir begravningen uppskjuten i väntan på våren när marken inte är fryst och det går att gräva en grav, eller kan de göra det ändå?
Citera
2024-08-30, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dittdutt22
Jag vsste inte riktigt vart jag skulle placera denna tråden, så det fick bli här. Nu till frågan! Om man skulle gå bort mitt i vintern och i sitt testamente har skrivit att man vill bli begravd, hur fungerar det då? Blir begravningen uppskjuten i väntan på våren när marken inte är fryst och det går att gräva en grav, eller kan de göra det ändå?

Googla "grave defroster"
Citera
2024-08-30, 18:10
Medlem
Går säkert såga med motorsåg en grop som man sågar is med. Det lär dock kräva någon som kunnig på just det och kostar säkert en slant mer också.
Citera
2024-08-30, 18:10
Moderator
Jultrollets avatar
Jadå, de kan gräva en grav även om marken är genomfrusen. Det behöver man inte vara orolig för. Bland annat kan tjälmattor användas, som tinar jorden och ser ut som luftmadrasser, men det finns andra alternativ.
Citera
2024-08-30, 18:12
Medlem
Citat:

Det är ganska normalt nu med tanke på kö-Sverige att kroppen blir liggande i frysen i flera månader. Speciellt om det finns ett behov av att ta reda på dödsorsaken.
Citera
2024-08-30, 18:13
Medlem
Citat:

Man bygger ett typ tält, som har storleken av en grav, sedan förvärmer man under tältet innan grävning..
Citera
2024-08-30, 18:14
Avstängd
DyngSmElls avatar
En större grävare klarar över en halvmeter tjäle.
Citera
2024-08-30, 18:26
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jadå, de kan gräva en grav även om marken är genomfrusen. Det behöver man inte vara orolig för. Bland annat kan tjälmattor användas, som tinar jorden och ser ut som luftmadrasser, men det finns andra alternativ.
Är väl sällan tjäle numera?
Citera
2024-08-30, 18:33
Medlem
Citat:

Det går oftast bra med grävmaskin,
Citera
2024-08-30, 19:01
Medlem
Citat:

Dom kan gräva graven frost eller ej. Annars hade massbegravningar på våren varit tradition i norra Sverige.
Citera
2024-08-30, 19:11
Medlem
Livssynslurks avatar
Inga problem att gräva grav på vintern, genomförs många begravningar under den årstiden.
Om du tänker att skriva in detta för egen del i förhoppningen om begravning i bättre väder, varför inte välja kremering? Tiden blir inget hinder.
Citera
2024-08-30, 19:13
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är ganska normalt nu med tanke på kö-Sverige att kroppen blir liggande i frysen i flera månader. Speciellt om det finns ett behov av att ta reda på dödsorsaken.

Kremering tillämpas i Sverige. Dock får man inte ha ett privat kolumbarium eller lägga askan vid en runsten på tomten, ty så har den socialdemokratiska kyrkan bestämt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in