• 1
  • 2
2024-08-31, 04:11
Medlem
För min framtid planerar jag att invandra till ett afrikanskt land i framtiden.

Ursprungligen hade jag fördomar mot svarta efter att ha läst provokativa artiklar, men efter att ha läst tankarna från människor från olika afrikanska länder på Internet bestämde jag mig för att flytta till ett svart land.

1. Social kultur är konservativ. De hatar förvånansvärt hbtq-personer och feminism. Det fick mig att tänka mycket när jag såg många svarta afrikaner kritisera OS i Paris.

2. Födelsetalen är hög. Även om befolkningen minskar i de flesta regioner, är afrikanska länder de enda länder där befolkningen ökar. Det råder ingen tvekan om att det kommer att ge ekonomisk tillväxt.

3. Du kan sikta på en uppgång i växelkurserna. För närvarande har afrikanska länder låga inkomster eftersom de är utvecklingsländer. Därför, om du arbetar hårt och byter pengar för att bo där, kommer du att bli rik.

Så jag överväger allvarligt att flytta till länder som Kenya, Ghana, Rwanda och Botswana. Men är det möjligt för människor av andra raser än svarta att anpassa sig till det lokala samhället?

Jag skulle till exempel vilja bli absorberad i samhället där, men jag är inte säker på hur det lokala samhället är.
Citera
2024-08-31, 04:33
Medlem
Det är nog säkrare som man än som kvinna i alla fall. Har läst av folk som rest runt i Afrika att det är stora problem med korruption därnere och att du kommer få lägga ut mycket pengar under bordet och dylikt. Många kommer tigga pengar för att du som vit kommer ses som rik.
Citera
2024-08-31, 04:36
Medlem
E-Mac.s avatar
Jag skulle tro att det beror på vilket land i Afrika, och även vart i landet man bor. Afrika är stort, så det vore konstigt om man inte hittade någon plats där man kan känna sig säker.

Men du har funnit några kandidatländer ser jag. Läs på om dem. Annars finns det som tur är många fler att välja bland.

Jag gissar att största hindret är att ta första steget, men väl på plats tycker man nog att det var det bästa man gjort.
Man kan väl alltid komma hem om man inte tyckte det var något för en.
Ge det några månader/år, och ta beslut sedan.
Citera
2024-08-31, 05:13
Medlem
Har du inte läst om alla vita som blir misshandlade, rånade, lurade, våldtagna, felaktigt anklagade för brott, fängslade, får sitta åratal i hemska fängelser, utpressade, hålls som gisslan i utpressningssyfte, mördade etc. Afrika är nog den kontinent som jag skulle välja som sista alternativ om jag ville/måste flytta från Sverige.
Över 50 mord i Sydafrika - om dagen!
Citera
2024-08-31, 05:19
Medlem
Klokt att inte ha med Sydafrika på listan med förslag. Jag som minns hur engagerade några äldre jag kände på 1980talet var att få bort apartheid är besviken över nästan alla nyheter från det landet.
Att ha samma parti (kommunistiska) vid makten sedan 1994 visade sig vara en dålig idéer tyvärr.

Då jag är historienörd skulle jag överväga att ha med en av Tysklands gamla kolonier på listan i form av Namibia.
Sedan 1990 när de slutade vara ”administrerade” av Sydafrika har deras ekonomi varit så snabbt ökande via främst gruvindustri att Sverige avvecklat sitt bistånd.
De har även ökande turistindustri bl a med Kalahariöknen.

Tänker TS vara pensionär, digital nomad och jobba mot svenska firmor eller bli musikmogul genom att lansera lokala lovande artister ?
Botswana och Namibia har där ett folk med rejält knepigt men fascinerande språk , med klickljud i form av San-folket och närbesläktade grupper, som samlades under begreppet bushmän förr.
Att göra fjärde uppfökjare till komediklassikern Gudarna måste vara tokiga från 1980 (N!xau i huvudrollen) vore nog inte att rekommendera i dagen lättupprörda klimat dock.

https://en.wikipedia.org/wiki/San_people?wprov=sfti1
Senast redigerad av Hjortronsyltrygg 2024-08-31 kl. 05:24.
Citera
2024-08-31, 05:50
Medlem
Förmodligen större risk för våld, rån och mord i många afrikansk länder för vita än Sydamerika även om statistik ibland visar högre brottsligheten i Latinamerika.
Som europé sticker man ut på helt annat sätt i Afrika. I alla latinamerikanska länder kan du se ut som att komma därifrån eftersom det finns tillräckligt många blonda och blåögda oavsett land. Men det gör det inte i ett land såsom tex Kamerun. Kinshasa är nog duktigt farligt att gå ensam i om natten.
Citera
2024-08-31, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow

Ursprungligen hade jag fördomar mot svarta efter att ha läst provokativa artiklar, men efter att ha läst tankarna från människor från olika afrikanska länder på Internet bestämde jag mig för att flytta till ett svart land.

1. Social kultur är konservativ. De hatar förvånansvärt hbtq-personer och feminism. Det fick mig att tänka mycket när jag såg många svarta afrikaner kritisera OS i Paris.

2. Födelsetalen är hög. Även om befolkningen minskar i de flesta regioner, är afrikanska länder de enda länder där befolkningen ökar. Det råder ingen tvekan om att det kommer att ge ekonomisk tillväxt.

3. Du kan sikta på en uppgång i växelkurserna. För närvarande har afrikanska länder låga inkomster eftersom de är utvecklingsländer. Därför, om du arbetar hårt och byter pengar för att bo där, kommer du att bli rik.

Så jag överväger allvarligt att flytta till länder som Kenya, Ghana, Rwanda och Botswana. Men är det möjligt för människor av andra raser än svarta att anpassa sig till det lokala samhället?

Jag skulle till exempel vilja bli absorberad i samhället där, men jag är inte säker på hur det lokala samhället är.

Anekdotislt kan jag nämna att en god vän spenderat över 6 månader det gågna året i några av de länderna du anger. Han fick bara mobilen ryvkt ur handen en gång, det var det enda som drabbade honom. Han är kort och späd och reste ensam. Han jobbade där och bodde på olika hotell hela tiden och rörde sig som sagt ensam/utan följeslagare mestadels. Men afrika består väl av ca 50 länder. Det är nog stor skillnad på Johannesburg och Addis Abeba t ex. Så svårt generalisera om en hel kontinent.
Citera
2024-08-31, 13:49
Medlem
Zaedrewss avatar
För det första är de normala där. De gillar inte invandring och mångkultur. De är 100% svarta där i de flesta länderna.

Kommer inte bli liksom att de ser snällt på en utböling. I en del länder är det även lagligt förbud mot att vita ska synas i reklam, vara anställda statligt osv. Men det är ju bara Europa som är rasister...
Citera
2024-08-31, 13:52
Medlem
Citat:

Hmm du ger sken av att vara förnuftig som tar hänsyn till länders ekonomi och annan utveckling, men är osäker på hur det lokala samhället är! Och du vill flytta dit?! Pang på bara.

Du säger inget om hur reserfaren du är sen tidigare. Har du åkt Svens Bussresor till Prag, och vallats runt på museum som en skolresa? Fått en matkupong av chauffören vid en Autobahnmack som färdkost, och allt var förbetalt innan avfärd?
Och nu planerar du att knalla in på Mogadishus bankkontor med en kasse dollars för att öppna konto och fråga om det finns ett stycke mark du kan köpa loss? Right?

Jag har sneglat lite på resor till Afrika. Jag har inga råd att ge om det ännu, det är för tidigt, mina planer har inte kommit så långt än. Men jag tänker mig att ta mig till nåt turistaktigt mål i Kenya och Tanzania för att njuta dess nektar. Troligen spräcka budgeten och eventuellt bidra till födelsetalen. För att sen utforska terrängen/folket/kulturen utanför turistbroschyrerna för att lära mig landet, sederna och hur man uppför sig, och givetvis farorna. Och se om man öht trivs.

Ungefär precis samma som jag gjorde i Thailand en gång i tiden. Världens mest exploaterade turistland kanske, men med det uttalat att du inte kan/får göra egen vinning.
Jag vet inte om du kan göra dig framgångrik i Afrika. Lagligt alltså.
Puttar du in stålars kanske du kan bli negerkung.
Citera
2024-08-31, 14:02
Avstängd
Det finns anledningar till att inte speciellt många vita människor har flyttat till Afrika. De allra flesta har gjort det via kolonialismen, militära trupper eller via biståndsorganisationer.

Afrika är fortfarande ganska outvecklat på arbetsmarknaden och det är svårt att som en vit man skaffa sig ett bra liv via företagande eller arbetslivet.

Afrika är en hel kontinent så man kan göra en del research och se om det finns möjligheter någonstans och då matcha det med sin egen kompetens.

Farligare tror jag inte det är, mer än att vissa delar av afrika lider av hög kriminalitet och i vissa fall även att man fokuserar på att kidnappa folk som kan ge lösensumma. Man kanske som företagare får räkna med att komma väl överens med korruption och gäng som ska "skydda" dig.

Arbetslösheten är i många delar av afrika på skyhöga nivåer och väldigt många är yngre. Är man själv kanske 30 år så är mer än halva befolkningen betydligt yngre än vad du själv är.
Citera
2024-08-31, 15:15
Medlem
Veckans klubbas avatar
Fattar inte ens att man kan tänka tanken på att flytta till Afrika? Det är ju ett enda stort skithål.
Citera
2024-08-31, 22:09
Medlem
Citat:

Testa att åka till något av dem. Du kommer att bli förvånad över hur många européer som bor där och har sitt liv där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in