Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-08-31, 19:51
Medlem
anon42s avatar
Tjenahallå!

Jag fick en varning från pbo när jag svarade på denna fråga som TS ställde till annan användare vilket jag tycker är ganska udda.
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Vegetarian eller vegan? Det är en jäkla skillnad.
Är detta verkligen att anse vara trams eller off-topic?

Citat:
Ursprungligen postat av anon42
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Du har fått en varning för brott mot 0.03. Trams och off-topic.
Ämne: Veganer som är ihop med köttätare, hur funkar det?
Citat:
Ja, veganer existerar inte. De förtär grödor som är beroende av pollinering och utnyttjar då djurens arbete och biologiska material för att överleva.

Innan du kan posta fler inlägg på forumet behöver du först bekräfta att du har mottagit varningen. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit meddelandet: Länk

Tramsinlägg

Ursäkta, men hur hör det inte till ämnet "Veganer som är ihop med köttätare, hur funkar det?" att veganer inte existerar?
Det fungerar ju inte att vara ihop med något som inte finns.
Jag tramsar heller inte utan det är min uppriktiga övertygelse. En övertygelse som, per definition, är korrekt.
Veganer existerar. Det vet du mycket väl. Alltså trams.

Vänliga hälsningar
pbo /mod

Enligt den idealistiska definitionen så finns det överhuvudtaget inga veganer. Meningarna går dock isär gällande den praktiska där "så långt som är möjligt" kan diskuteras. Jag förbehåller mig dock rätten att påstå att inget annat än idealet är värdigt att tillskrivas namnet veganism.
Felaktigheten i det jag skrev är att det tillfälligt faktiskt existerar veganer. Jag har dock svårt att tro att de bjuder köttätare på middagar under de få dagar som de praktiserar sin veganism.
Det är inget trams. Trams är att kalla sig vegan och samtidigt åtnjuta en hel värld baserad på animaliska produkter.
Tycker du själv att dessa filosofiska funderingar runt veganism är on-topic i en tråd om relationer?

Vänliga hälsningar
pbo /mod

Ja.
Det är inte en bedömning jag delar. Varningen kvarstår och diskussionen avslutad.

(FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator

Vänliga hälsningar
pbo /mod

Edit:
Jag påpekade också i separat PM då jag var irriterad och trött när jag svarade "Ja" på sista.

Citat:
"Att kalla det för en diskussion är en överdrift. TS frågade om "Vegetarian eller vegan? Det är en jäkla skillnad."
Jag höll med det påståendet och förklarade varför. Det var ingen diskussion. Jag förklarade min ståndpunkt och hade inget vidare att diskutera i frågan."
Senast redigerad av anon42 2024-08-31 kl. 19:56.
Citera
2024-08-31, 20:19
Medlem
Trakessons avatar
Väldigt konstig varning. Helt felaktig enligt mig.
Moderatorn är antagligen själv ”vegan” och kände sig kränkt av inlägget. En moderator borde verkligen inte blanda in sina egna känslor för ämnet som diskuteras i sitt modererande.
Citera
2024-08-31, 20:29
Jag skriver egentligen av princip nästan aldrig i såna här trådar om jag inte tycker att klagomålet är berättigat, men PBO kan behöva lite kärlek dessa dagar, så jag konstaterar ändå här att jag tycker raderingen är korrekt. Om det är värt en varning kanske kan diskuteras, men nån obskyr och hemsnickrad teori om veganism hör knappast hemma i den tråden. Sorry TS.
Citera
2024-08-31, 20:46
Moderator
pbos avatar
Jag har sett klagomålet men vet inte vad jag kunna tillägga. Att definitionen av veganism inte är trådens ämne är fullständigt uppenbart och därmed är inlägget helt off-topic.
Citera
2024-08-31, 20:51
Medlem
invandrar-leffes avatar
Ett exempel på forumförstörande varningsutdelning.
Jag hoppas detta bara visar på bristande kunskap hos den som delade ut varning och inte är något som forumet eller dess ledning vill ska bestraffas med varning.
Citera
2024-08-31, 21:02
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Jag har sett klagomålet men vet inte vad jag kunna tillägga. Att definitionen av veganism inte är trådens ämne är fullständigt uppenbart och därmed är inlägget helt off-topic.
Definitionen av veganism anknyter väl i högsta grad till trådens frågeställning? Hur kan du inte se det? Har du läst tråden eller modererade du enbart utifrån en anmälan från någon kränkt debattör/vegan?
Citera
2024-08-31, 21:04
Medlem
anon42s avatar
Citat:

Fast nu det var ju trams och inte off-topic du varnade för, eller hur? Sen flyttar du linjen när jag framför mitt argument till dig i PM och du tycker då att den argumentationen är off-topic för tråden. Som jag alltså inte skrev i tråden utan i PM till dig.

Vad som är helt uppenbart för dig är inte helt uppenbart för andra, uppenbarligen.
Citera
2024-08-31, 21:10
Moderator
pbos avatar
Citat:
Fast nu det var ju trams och inte off-topic du varnade för, eller hur? Sen flyttar du linjen när jag framför mitt argument till dig i PM och du tycker då att den argumentationen är off-topic för tråden. Som jag alltså inte skrev i tråden utan i PM till dig.

Vad som är helt uppenbart för dig är inte helt uppenbart för andra, uppenbarligen.
Regel 0.03 täcker både trams och off-topic. Du blev varnad för brott mot regel 0.03. Jag anser att inlägget är både trams och off-topic. Håller man inte med om tramsdelen så är det fortfarande off-topic.
Citera
2024-08-31, 21:13
Medlem
flashmaners avatar
Jaha, så nu skall alla som skriver något som kan anses vara fel enligt någon allmän konsensus, varnas för trams, även om det relaterar till ämnet.

För min del så är det ju alldeles excellent. Den stora frågan jag ställer mig är bara varför inte en sjuhelvetes mass användare jag anmält för 0.03 inte blivit avstängda. För om detta genererar en varning, då borde de blivit avstängda för ohörsamhet för länge sedan.

Och jo, detta har med denna trådens ämne att göra, eftersom det visar hur moderatorerna tillämpar regelverket, och då ska väl samma gälla för alla. Men det gör det ju inte, och frågan varför aktualiseras då!

Det är onekligen så att den regeltolkning som pbo gjort här, inte sker i en otrolig mängd fall i forumet. Så antingen får pbo be om ursäkt och ta bort varningen, eller så får pbo och övriga moderatorer förklara varför inte alla andra inlägg som anmälts för liknande agerande i de flesta fall inte ens raderas och helt klar ännu mer sällan genererar en varning.

Självklart ska ingen varning utdelas för detta, givet rådande praxis på forumet.
Och som alltid får vi pbo's standardignorans till svar, värsta härskartekniken "jag har sett ditt inlägg"-kommentar.

återigen ser vi hur olika regler gäller för olika postare.

Moderatorer förklara er!
Citera
2024-08-31, 21:16
Medlem
jesussugers avatar
Inte första gången pbo nämns, är det inte dax att göra sig av med denna värdelösa moderator?
Inte undra på att folk tröttnat på flashback när det finns moderatorer som pbo på detta ställa
Citera
2024-08-31, 21:19
Medlem
anon42s avatar
Citat:
Regel 0.03 täcker både trams och off-topic. Du blev varnad för brott mot regel 0.03. Jag anser att inlägget är både trams och off-topic. Håller man inte med om tramsdelen så är det fortfarande off-topic.

Men nu var det ju fullkomligt uppenbart att du varnade för trams och inte off-topic.
Sen är det fortfarande inte off-topic att jag svarar i tråden med min personliga åsikt gällande TS rubrik och följdfråga.
För svaret på "hur funkar det" är alltså: "Det funkar inte". + en förklaring på varför det inte funkar.
Citera
2024-08-31, 21:22
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Fan vilken dålig ursäkt till efterhandskonstruktion. Du gav klart och tydligt en varning för trams. Och nu i efterhand påstår du att det är off-topic.

Men det är alltså ok att jag anmäler alla inlägg som påstår något som inte är sant, eftersom det är trams om det inte är sant, och alla de som jag anmäler som skriver osanningar, och därmed trams, kommer dessutom att bli varnade!? Kan vi lita på att ni moderatorer kommer att stå för denna princip som du nu ger klart och tydligt uttryck för?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in