Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-09-01, 19:22
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrfaldet
Hur kopierar man smaken från tacokrydda perfekt med inhemska råvaror på ett naturligt vis?
Brukar använda följande som alternativ när jag inte har nån påse med tacokrydda hemma. Men kostar ju typ lika mycket som påsarna när de går att köpa för 5kr/st.

För 500 färs:
15g spiskummin
5g salt
5g paprikapulver
5g vitlökspulver

Sen kan man också ha i 5g cayennepeppar för styrka.
Citera
2024-09-02, 01:47
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Skojar du? Killen är admin i flera forum och har haft två trådar samtidigt på Aktuella ämnen. Han är uppenbarligen intelligent, sluta bete dig så inhemskt mot honom.
Om det nu är tacos med intelligenta kryddor som eliten frossar i, så vore det väl bättre om ts frågar någon av kompisarna i Mensa om receptet. Varför vända sig till pöbeln på Flashback?

De kan säkert även berätta för ts att det är spiskummin som ger den speciella smaken.
Citat:
Ursprungligen postat av VMSH
Brukar använda följande som alternativ när jag inte har nån påse med tacokrydda hemma. Men kostar ju typ lika mycket som påsarna när de går att köpa för 5kr/st.

För 500 färs:
15g spiskummin
5g salt
5g paprikapulver
5g vitlökspulver

Sen kan man också ha i 5g cayennepeppar för styrka.
Lite örtkrydda funkar att tillsätta, mejram eller oregano.
__________________
Senast redigerad av Stiffinger 2024-09-02 kl. 01:54.
Citera
2024-09-02, 11:18
  #27
Moderator
manamanahs avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2024-09-02, 13:07
  #28
Medlem
klybans avatar
Skulle säga det viktigaste steget för en tacokrydda man gör själv, det är spiskummin och oreganon(Helst mexikansk oregano.).
Men givetvis de andra gör sitt med, men utan dom två så kommer man inte nära.

Sen så kommer man aldrig få det att smaka som i påsen man köper, då egen malda kryddor har en tendens att ha en annan smak och godare smak.
Och gillar man rosta dom lite lätt, så blir det en tredje variant.

Jag brukar ha i paprika, lök och vitlökspulver, svartpeppar, salt, chiliflakes eller annan stark chili också.
Ibland lite potatis/maizenamjöl och om man ska köra mer tex mex och för binda vätskan och fettet.
Ibland har jag mortlat lite korianderfrön och lagt i också.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in