Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-02, 06:58
  #13
Medlem
Muppetys avatar
Det kan vara stor skillnad individuellt på olika personer med ADHD, en del får effekt av Strattera (atomoxetin), en del av Concerta (metylfenidat) o en del med endast Elvanse (amfetamin). Själv tycker jag Concerta o Elvanse känns likadant, jag tror jag har ADD men har inte nått utskrivet mot det, men testat ändå. Blir bara lite mer skärpt i koncentrationen av doser som vanligen förskrivs, oavsett Concerta eller Elvanse, samt får en go känsla vid högre doser på båda två. Strattera har jag inte testat.

Det är väl den mest normala reaktionen på centralstimulantia, men på folk med ADHD kan de även ha en lugnande effekt också, snarare att man blir lite manisk av den. O denna effekt skiljer mer ofta mellan personer. Samt är dosen väldigt individuell också.
__________________
Senast redigerad av Muppety 2024-09-02 kl. 07:01.
Citera
2024-09-02, 07:04
  #14
Medlem
PyjamasXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Jag är diagnostiserad med medelsvår ADHD.
Massor av människor som har fått adhd-diagnos som inte har det. Du blir helt enkelt lätt påtänd och speedad. Medicinen verkar tvärtom på folk med ADHD, de blir mindre speedade, mer lugna och tar mindre plats.
Citera
2024-09-02, 08:05
  #15
Medlem
Grabben har fått rätt diagnos , du har fått fel diagnos mvh
Citera
2024-09-02, 18:03
  #16
Medlem
Kanske ska vara tydlig med en sak gällande ADHD.

Har man "riktig" adhd så betyder det att man har ett underskott av noradrenalin vilket i sin tur gör att kroppen reglerar sig själv genom att producera mer adrenalin. Effekten av det gör att man får typiska "adhd-symptom". Sen tror jag att många idag har fått denna diagnos när det egentligen handlar om andra saker som underaktivering, skärmtid, diet etc... som också ger en fullt "normal" person "adhd-symptom".

Jag blir inte ett dugg mer social, speedad och vill göra en massa saker på något artificiellt vis när jag äter Elvanse. Tvärtom så varvar jag ner och blir mer fokuserad på ett sätt som visst är "artificiellt", men också på ett sätt som "Aha! Är det så här folk fungerar egentligen! Inte 10511 tankar som skriker i huvudet samtidigt!

Ni ska inte låta er son bestämma det här själv, prata med läkaren istället .

Om valet är mellan en fullgod utbildning men till priset av att han inte "känner sig som sig själv" istället för att bli den där störiga ungen i klassen som aldrig kan ge de andra studiero och bommar ut sig själv på framtida arbetsmarknaden så är väl första varianten mer att föredra?

Förövrigt så har grabben ingen aning om vad han vill eller inte vill.

edit: Tämligen säker på att TS är feldiagnotiserad och sonen har rätt diagnos. TS behöver ta tag i andra saker i sitt liv och det skulle inte förvåna mig att sonen har fått ADHD pga att pappa lider av adhd sympton. Kaos föder mer kaos..Tror det stämmer även genetiskt.
__________________
Senast redigerad av System76 2024-09-02 kl. 18:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in