2024-09-01, 22:28
Medlem
Vad är egentligen detta fenomen som vädertjänsterna presenterar när de kommer med en egen uppfattning om hurvida temperaturen upplevs kontra den faktiska temperaturen som uppmättes med instrument?

Hur har de kommit fram till dessa måttenheter?
De måste finnas en tabell för det är ju olika temperaturer i hela landet. Det kan ju inte sitta en envis metrolog i varje län som stoppar fingret i vädret och presenterar sin egna uppfattning?

Jaha gott folk, instrumentet visar 15 grader men jag gick ut en sväng och det kändes mer som 12 grader.

Påstår de att instrumentet ljuger eller vad?
Är det 15 grader så är det 15 grader punkt slut?

Detta har jag noterat hos både yr.no och klart.se
Senast redigerad av Saarne 2024-09-01 kl. 22:32. Anledning: .
Citera
2024-09-01, 22:34
Medlem
Jordgubbes avatar
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/m...yleffekt-1.259
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vindavkylning
Citera
2024-09-01, 22:36
Medlem
flashbackdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/m...yleffekt-1.259
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vindavkylning

-36 men känns som -59. Hoppas man slipper uppleva det.
Citera
2024-09-01, 22:44
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne
Vad är egentligen detta fenomen som vädertjänsterna presenterar när de kommer med en egen uppfattning om hurvida temperaturen upplevs kontra den faktiska temperaturen som uppmättes med instrument?

Hur har de kommit fram till dessa måttenheter?
De måste finnas en tabell för det är ju olika temperaturer i hela landet. Det kan ju inte sitta en envis metrolog i varje län som stoppar fingret i vädret och presenterar sin egna uppfattning?

Jaha gott folk, instrumentet visar 15 grader men jag gick ut en sväng och det kändes mer som 12 grader.

Detta har jag noterat hos både yr.no och klart.se

Det sitter nog betydligt fler metrologer än en ute i regionerna. Och självklart utgår de från tabeller.
Citera
2024-09-02, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne
Det kan ju inte sitta en envis metrolog i varje län som stoppar fingret i vädret och presenterar sin egna uppfattning?

Det är inte en subjektiv bedömning utan bygger på den fysiska effekt som den omgivande luften har på människan. Människokroppen producerar ju hela tiden värme som måste kylas bort för att undvika överhettning, till skillnad från en termometer som inte producerar någon egen värme. Lufttemperaturen påverkar denna värmetransport, men det gör också vindhastighet och luftfuktighet. Vindhastigheten genom att den påverkar hur fort lokalt uppvärmd luft nära huden förs bort och ersätts av ouppvärmd luft. Luftfuktighet genom att den i varmt väder motverkar nedkylning via avdunstad svett. Termometern mäter bara en av dessa tre faktorer, medan kroppen känner av alla tre. Därav termen "känns som".
Senast redigerad av vgebler 2024-09-02 kl. 01:24.
Citera
2024-09-02, 09:09
Medlem
Qusimotos avatar
Vindar, och sol
Citera
2024-09-02, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Vindar, och sol

Vindar och luftfuktighet. Direkt solsken kan ha enorm betydelse för hur varmt/kallt det känns, men "känns som"-temperaturen förutsätter skugga, vilket är det enda rimliga om man bara anger ett värde.
Citera
2024-09-02, 12:40
Avstängd
YP4XQs avatar
Vid vilken värme, grad, blir det omvänd effekt om jag får sno tråden lite?

Ni vet när man blåser på någon i en bastu så blir det ännu varmare.
Citera
2024-09-02, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Vid vilken värme, grad, blir det omvänd effekt om jag får sno tråden lite?

Ni vet när man blåser på någon i en bastu så blir det ännu varmare.

Borde sammanfalla med hudtemperaturen, som överlag är lite lägre än den interna kroppstemperaturen med rätt stor variation mellan olika delar på kroppen – hittade ett fint diagram i en forskningsrapport där den uppmätts på ett stort antal punkter vid fem olika tidpunkter under 16 timmar. Spannet låg då mellan 28⁰C och 35⁰C[*].

När lufttemperaturen är högre än hudtemperaturen kyls luften ner av huden snarare än tvärtom. Att genom vinddrag ersätta den nedkylda luften med varmare luft ökar då värmetransporten från luft till människa. Effekten borde dock avta i takt med att huden värms upp och försvinna då den uppnått samma temperatur som luften. Detta för naken hud – kläder torde minska effekten både genom att skydda mot vinddrag och att höja hudtemperaturen vid jämvikt.

[*] https://www.sciencedirect.com/scienc...06456517304370
Senast redigerad av vgebler 2024-09-02 kl. 13:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in