Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-01, 23:35
  #1
Medlem
jag hotade någon som anmälde mig direkt samma dag (maj 2022)
sen ett år senare i maj 2023 var jag ute och rände på stan och blev stoppad av polisen som efter dom fick mitt id kort sa att jag var efterlyst, jag skulle bara delges anmälan så när det vad gjort släppts jag.
sen tänkte jag att det hör blir ju bara en böter utan rättegång eller att i värsta fall så hålls en rättegång utan mig närvarande och jag for sen en dom på posten.
men sen i april 2024 blev jag nerringd av advokat åklagare, poliser och domstol dagligen ett tag som sa att rättegång kan inte hållas för jag inte har blivit delgiven stämningen (tror jag det hette, dvs att åtal är väckt)
så då började jag fundera varför ringer dom mig så frenetiskt just nu? det är ju nästan 2 år sen brottet kom jag på och började googla lite på preskiptions tider och vad jag kunde hitta var att olaga hot preskriberas efter 2 år från brottet.
dvs idag september 2024 är det ju 2år och 3månader sen brottet/anmälan.
så jag frågade min advokat om det och fick till svar att dom preskriberas först år2027.
jag tänkte att han kanske har rätt han är ju trots allt advokat.
men ju mer jag googlar så kommer jag bara fram till att preskiptionstid är 2 år sedan brottet begicks...

sen en till grej jag funderar på är ju eftersom jag blev intagen från gatan polisen ett år efter brottet begicks och dom delgav mig anmälan (detta hände ju i maj 2023, och brottet i maj 2022)
är det preskiptions brytande på nåt sätt så preskriptionstiden förlängs eller så? eller är det alltid ifrån brottstillfället man räknar?

är jag en fri man?

tack på förhand.
__________________
Senast redigerad av Jagheterpinto 2024-09-01 kl. 23:48.
Citera
2024-09-02, 00:04
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagheterpinto
jag hotade någon som anmälde mig direkt samma dag (maj 2022)
sen ett år senare i maj 2023 var jag ute och rände på stan och blev stoppad av polisen som efter dom fick mitt id kort sa att jag var efterlyst, jag skulle bara delges anmälan så när det vad gjort släppts jag.
sen tänkte jag att det hör blir ju bara en böter utan rättegång eller att i värsta fall så hålls en rättegång utan mig närvarande och jag for sen en dom på posten.
men sen i april 2024 blev jag nerringd av advokat åklagare, poliser och domstol dagligen ett tag som sa att rättegång kan inte hållas för jag inte har blivit delgiven stämningen (tror jag det hette, dvs att åtal är väckt)
så då började jag fundera varför ringer dom mig så frenetiskt just nu? det är ju nästan 2 år sen brottet kom jag på och började googla lite på preskiptions tider och vad jag kunde hitta var att olaga hot preskriberas efter 2 år från brottet.
dvs idag september 2024 är det ju 2år och 3månader sen brottet/anmälan.
så jag frågade min advokat om det och fick till svar att dom preskriberas först år2027.
jag tänkte att han kanske har rätt han är ju trots allt advokat.
men ju mer jag googlar så kommer jag bara fram till att preskiptionstid är 2 år sedan brottet begicks...

sen en till grej jag funderar på är ju eftersom jag blev intagen från gatan polisen ett år efter brottet begicks och dom delgav mig anmälan (detta hände ju i maj 2023, och brottet i maj 2022)
är det preskiptions brytande på nåt sätt så preskriptionstiden förlängs eller så? eller är det alltid ifrån brottstillfället man räknar?

är jag en fri man?

tack på förhand.
Om det stämmer det du skriver att åtal har väcks så avbryts så avbryts preskriptionstiden tills det att rättsprocessen fått sin gång.

2022-05 så begicks brottet
2023-05 så fick du en kännedom om anmälan
2024-05 så skulle brottet preskriberas
2024-04 väcks åtal
20XX-XX så preskriberas brottet 2 år efter att rättsprocessen är över
Citera
2024-09-02, 00:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagheterpinto
jag hotade någon som anmälde mig direkt samma dag (maj 2022)
sen ett år senare i maj 2023 var jag ute och rände på stan och blev stoppad av polisen som efter dom fick mitt id kort sa att jag var efterlyst, jag skulle bara delges anmälan så när det vad gjort släppts jag.
sen tänkte jag att det hör blir ju bara en böter utan rättegång eller att i värsta fall så hålls en rättegång utan mig närvarande och jag for sen en dom på posten.
men sen i april 2024 blev jag nerringd av advokat åklagare, poliser och domstol dagligen ett tag som sa att rättegång kan inte hållas för jag inte har blivit delgiven stämningen (tror jag det hette, dvs att åtal är väckt)
så då började jag fundera varför ringer dom mig så frenetiskt just nu? det är ju nästan 2 år sen brottet kom jag på och började googla lite på preskiptions tider och vad jag kunde hitta var att olaga hot preskriberas efter 2 år från brottet.
dvs idag september 2024 är det ju 2år och 3månader sen brottet/anmälan.
så jag frågade min advokat om det och fick till svar att dom preskriberas först år2027.
jag tänkte att han kanske har rätt han är ju trots allt advokat.
men ju mer jag googlar så kommer jag bara fram till att preskiptionstid är 2 år sedan brottet begicks...

sen en till grej jag funderar på är ju eftersom jag blev intagen från gatan polisen ett år efter brottet begicks och dom delgav mig anmälan (detta hände ju i maj 2023, och brottet i maj 2022)
är det preskiptions brytande på nåt sätt så preskriptionstiden förlängs eller så? eller är det alltid ifrån brottstillfället man räknar?

är jag en fri man?

tack på förhand.

När åtal är väckt så avbryts preskriptionstiden och det tycks vara gången här. Sedan börjas räknas på nytt när rättsprocessen är över så det kan stämma.
Citera
2024-09-02, 00:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
När åtal är väckt så avbryts preskriptionstiden och det tycks vara gången här. Sedan börjas räknas på nytt när rättsprocessen är över så det kan stämma.

tack jag vet inte om jag uttryckte mig rätt där dom har ju inte delgivit mig att åtal har väkts iaf det har dom ju inte gjort.
jag har bott utomlands och fick bara veta av min advokat att dom vill komma i kontakt med mig för att delge mig åtalet men det har ju inte blivit av.
Citera
2024-09-02, 00:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagheterpinto
tack jag vet inte om jag uttryckte mig rätt där dom har ju inte delgivit mig att åtal har väkts iaf det har dom ju inte gjort.
jag har bott utomlands och fick bara veta av min advokat att dom vill komma i kontakt med mig för att delge mig åtalet men det har ju inte blivit av.
Rättegång blir det inte först att du har blivit delgiven. Ett gott råd är att ta emot delgivningen, inställ dig vid rättegång. Sen är det över
Citera
2024-09-02, 00:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Rättegång blir det inte först att du har blivit delgiven. Ett gott råd är att ta emot delgivningen, inställ dig vid rättegång. Sen är det över

jag fattar hur du menar men tror du har fel.
vi får se om det kommer nån advokat/jurist som kan svara med säkerhet på detta
Citera
2024-09-02, 00:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagheterpinto
tack jag vet inte om jag uttryckte mig rätt där dom har ju inte delgivit mig att åtal har väkts iaf det har dom ju inte gjort.
jag har bott utomlands och fick bara veta av min advokat att dom vill komma i kontakt med mig för att delge mig åtalet men det har ju inte blivit av.

Om de aldrig delgett dig åtal så är brottet nu preskriberats.
Är du säker på att du inte fått förenklad delgivning? Väldigt vanligt vid mindre brott.
Citera
2024-09-02, 00:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagheterpinto
jag fattar hur du menar men tror du har fel.
vi får se om det kommer nån advokat/jurist som kan svara med säkerhet på detta
Påstår inte att jag har 100% rätt i det jag skriver men du får gärna skriva vad jag har fel i så att jag kan bemöta det med källhänvisning.
Citera
2024-09-02, 00:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Om de aldrig delgett dig åtal så är brottet nu preskriberats.
Är du säker på att du inte fått förenklad delgivning? Väldigt vanligt vid mindre brott.

Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Påstår inte att jag har 100% rätt i det jag skriver men du får gärna skriva vad jag har fel i så att jag kan bemöta det med källhänvisning.

Ah vänta nu.
Såg nu att du skrev att det var olaga hot.
Olaga hot kan ge 2års fängelse som mest, då är preskriptionstiden 5år, inte 2år.
Ditt brott preskriberas alltså maj 2027.
Citera
2024-09-02, 00:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Om de aldrig delgett dig åtal så är brottet nu preskriberats.
Är du säker på att du inte fått förenklad delgivning? Väldigt vanligt vid mindre brott.

hej. tack. jag är rätt säker. hur kan en förenklad delgivning gå till? jag är ju säker på att jag inte skrivit på nåt papper eller liknande, ingen delgivningsman som gett mig en delgivning.
jag är skriven på en adress i Cambodia och där har dom inte heller sökt mig.
och ingenting på Kivra har jag fått heller så är ganska säker.
Citera
2024-09-02, 00:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ah vänta nu.
Såg nu att du skrev att det var olaga hot.
Olaga hot kan ge 2års fängelse som mest, då är preskriptionstiden 5år, inte 2år.
Ditt brott preskriberas alltså maj 2027.

vart ser du att det är 2 år på olaga hot? överallt jag sökt så är det böter till fängelse i högst 1 år.
Citera
2024-09-02, 00:50
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagheterpinto
hej. tack. jag är rätt säker. hur kan en förenklad delgivning gå till? jag är ju säker på att jag inte skrivit på nåt papper eller liknande, ingen delgivningsman som gett mig en delgivning.
jag är skriven på en adress i Cambodia och där har dom inte heller sökt mig.
och ingenting på Kivra har jag fått heller så är ganska säker.

Förenklad delgivning går till som så att man först blir informerad av någon myndighet att förenklad delgivning kan komma att ske. Det sker ofta i samband med polisförhör.
Sedan skickas bara brev till personens senast kända adress, dagen efter skickas ett till kontrollbrev till samma adress. Sedan efter 2 veckor anses man delgiven. Spelar ingen roll om man skrivit under något eller ens sett breven.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in