Citat:
Ursprungligen postat av
OnkelUnkas
Man kan inte ha ett fungerande forum om lågpannor tillåts fylla trådar med off-topic eller spamma forumet med lågkvalitativa nonsens-trådar om avföring eller övertydligt påhittade relationsproblem.
Det går alldeles utmärkt om man har fungerande forum-programvara resp inte ackommoderar varenda snöflingas minsta neuros. Slashdot har fungerande forumprogramvara. Där fungerar till och med anonyma inlägg. Slashdots användare har heller inte mycket till övers för folk som känner sig "kränkta". Det är den kränktes problem att skaffa sig lite hårdare hud, inte omgivningens ansvar att förse lättkränkta människor med "trygga rum".
Bort med moderatorerna. Det enda som behöver modereras är ren spam resp trådstarter som ligger utanför ämnet för det specifika forumet (däremot om diskussionerna sedan vandrar iväg är det inget problem).
Vad har man egentligen för märklig psykologisk profil om man verkar som moderator på ett forum? Något fel i huvudet måste det vara.
FYI, jag driver själv en Facebook-grupp med, just nu, över 30 000 medlemmar och tillämpar just det jag beskriver ovan. Fungerar utmärkt. Jag utesluter de medlemmar som rapporterar inlägg eller kommentarer som de ogillar, alltså de som klagar, inte de som postar. På så sätt sållar jag fram VUXNA medlemmar.