Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-05, 19:56
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Man lär ju märka att den avslutats ifall man blir avstängd. Däremot kan det vara värt att få veta ifall man blivit friad.

Exakt så.
Att bara låta det rinna förbi utan att meddela att saken är klar är obegripligt.
Men man hoppas ju att någon komma snart och förklarar varför det inte meddelas även om skribenten friats.

/VV
Citera
2024-12-05, 21:14
Medlem
CreepyCrawls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Varför inte?
Att meddela att en omröstning startats och sedan inte meddela att/om den avslutats, ter sig som ytterst märkligt.

/VV

Läser du vad som står? Varken startad eller avslutad omröstning för ohörsamhet meddelas.
Citera
2024-12-05, 21:40
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CreepyCrawl
Läser du vad som står? Varken startad eller avslutad omröstning för ohörsamhet meddelas.

Ok.
Du har rätt i att jag missade att det berörde ohörsamhet.
Andra omröstningar meddelas.
Då kan man ju fråga sig varför inte omröstning för ohörsamhet meddelas när andra gör det, men det kanske finns goda skäl att inte göra det.

Hur lång tid ca (mellan tummen och pekfingret) kan man förvänta sig ett svar på en sådan måntro?

/VV
Citera
2024-12-05, 22:35
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ok.
Du har rätt i att jag missade att det berörde ohörsamhet.
Då kan man ju fråga sig varför inte omröstning för ohörsamhet meddelas när andra gör det, men det kanske finns goda skäl att inte göra det.

Hur lång tid ca (mellan tummen och pekfingret) kan man förvänta sig ett svar på en sådan måntro?

/VV
Det fyller inte samma funktion att meddela ohörsamhetsomröstningar eftersom de baseras på redan givna varningar. Vid andra omröstningar kan ju dialogen mellan användare och moderatorerna påverka utfallet, men det hanteras ju för de enskilda varningarna. Risken finns rimligen dessutom att någon passar på att gå extra bananas om man tror man är på väg att stängas av.
Citera
2024-12-05, 22:57
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Det fyller inte samma funktion att meddela ohörsamhetsomröstningar eftersom de baseras på redan givna varningar. Vid andra omröstningar kan ju dialogen mellan användare och moderatorerna påverka utfallet, men det hanteras ju för de enskilda varningarna. Risken finns rimligen dessutom att någon passar på att gå extra bananas om man tror man är på väg att stängas av.

Ok. Tack för det.
Låter rimligt.
Risken dock att ngn går bananas borde vägas mot en som går o väntar o väntar och kanske mår dåligt helt i onödan.

/VV
Citera
2024-12-06, 12:30
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ok. Tack för det.
Låter rimligt.
Risken dock att ngn går bananas borde vägas mot en som går o väntar o väntar och kanske mår dåligt helt i onödan.

/VV

Man bör ju veta att om man dragit på sig många varningar ökar risken för att man åker ut på en ohörsamhet. I en ohörsamhetsomröstning tittar vi ju på de varningar användaren fått. Skulle vi anse att dessa inte håller så friar vi. Det är inte vår rutin att informera om detta - även om det såklart kan diskuteras.
Citera
2024-12-06, 12:32
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Man lär ju märka att den avslutats ifall man blir avstängd. Däremot kan det vara värt att få veta ifall man blivit friad.

Om användaren i samband med att en omröstning (ej för ohörsamhet då) påbörjar en konversation med mig i ämnet brukar jag uppdatera användaren om pollens utgång i de fall det inte handlar om en varning eller en avstängning. Dvs om inlägget ska förbli raderat men utan åtgärd för användaren, eller om inlägget frias. Jag tror att vi är fler som har denna rutin.
Citera
2024-12-07, 12:50
Medlem
Giant Squids avatar
När går det till omröstning för avstängning?
Är det per automatik när man fått X antal varningar? Eller är det den sista moderatorn som varnar en som öppnar en omröstning, om den känner för det?

Kan en moderator efter PM konversation använda denna som grund till att skicka en till omröstning? Typ att den surnar till av PM och straffar en för det?
Senast redigerad av Giant Squid 2024-12-07 kl. 12:53.
Citera
2024-12-07, 13:30
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
När går det till omröstning för avstängning?
Är det per automatik när man fått X antal varningar? Eller är det den sista moderatorn som varnar en som öppnar en omröstning, om den känner för det?

Kan en moderator efter PM konversation använda denna som grund till att skicka en till omröstning? Typ att den surnar till av PM och straffar en för det?

Nu handlar inte tråden om ohörsamhet. Men ska svara dig så gott det går i allafall eftersom det undras mycket kring det här. Ohörsamhetsomröstning startas när man dragit på sig många varningar. Vanligtvis ser man när man varnar användaren att det kan vara rimligt. Man kan alltså inte starta en omröstning på vemsomhelst bara för att man är sur på användaren.

I omröstningen tittar vi ju på varningarna som ligger till grund för omröstningen och tycker man att de inte håller eller bedömmer att det inte räcker till så friar vi.
Citera
2024-12-08, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Man kan inte ha ett fungerande forum om lågpannor tillåts fylla trådar med off-topic eller spamma forumet med lågkvalitativa nonsens-trådar om avföring eller övertydligt påhittade relationsproblem.

Det går alldeles utmärkt om man har fungerande forum-programvara resp inte ackommoderar varenda snöflingas minsta neuros. Slashdot har fungerande forumprogramvara. Där fungerar till och med anonyma inlägg. Slashdots användare har heller inte mycket till övers för folk som känner sig "kränkta". Det är den kränktes problem att skaffa sig lite hårdare hud, inte omgivningens ansvar att förse lättkränkta människor med "trygga rum".

Bort med moderatorerna. Det enda som behöver modereras är ren spam resp trådstarter som ligger utanför ämnet för det specifika forumet (däremot om diskussionerna sedan vandrar iväg är det inget problem).

Vad har man egentligen för märklig psykologisk profil om man verkar som moderator på ett forum? Något fel i huvudet måste det vara.

FYI, jag driver själv en Facebook-grupp med, just nu, över 30 000 medlemmar och tillämpar just det jag beskriver ovan. Fungerar utmärkt. Jag utesluter de medlemmar som rapporterar inlägg eller kommentarer som de ogillar, alltså de som klagar, inte de som postar. På så sätt sållar jag fram VUXNA medlemmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in