• 8
  • 9
2025-01-13, 22:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Men det ligger inte nära till hands att folk hittar på historier???

Jovisst, det kan vara påhittat till 100%, men jag tänker att från början så kan det varit någon som var 30-40 cm längre. Vet inte om du mött någon som är mycket längre än dig? Uppfattade du den personen som en jätte?

Iallafall, litet korn av sanning i en ganska spännande berättelse där jättarna tar stor plats i våra mytologiska sagor.
Citera
2025-01-14, 00:04
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jovisst, det kan vara påhittat till 100%, men jag tänker att från början så kan det varit någon som var 30-40 cm längre.

Kan, kan det ju. Det jag undrar är vilka goda anledningar det finns för varför man ska anta att det är en verklig händelse som överdrivits, snarare än en rent påhittad historia.

Citat:
Vet inte om du mött någon som är mycket längre än dig? Uppfattade du den personen som en jätte?

Ja. Nej.
Citera
2025-01-14, 14:59
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Det finns så få faktiska källor från den tiden. Är så svårt att säga något reellt som anses vara fakta idag. Något /typ/ mellanting från mytologi i ena hörnet och tro och helt obevisbart.
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Visst vissa fynd har hittats. Utgrävningar osv. Men dessa kunde lika gärna varit storvuxna människor. Blir lite väl spekulativt i slutändan.
En egyptisk källa, Papyrus Anastasi I, daterad till 1200-talet f.Kr., anger ett storvuxet folk i Kanaan:
The(?) narrow defile is infested(?) with Shosu concealed beneath the bushes; some of them are of four cubits or of five cubits, from head(??) to foot(?), fierce of face, their heart is not mild, and they hearken not to coaxing. (Alan H. Gardiner (1911). Egyptian Hieratic Texts; 1, s. 25)
The narrow pass is dangerous, having Shasu-Beduin concealed beneath the bushes, some of whom are of four cubits or five cubits (from) their nose to foot and have fierce faces. (Edward F. Wente (1990). Letters from Ancient Egypt, s. 108)
The face of the pass is dangerous with Shasu, hidden under the bushes. Some of them are 4 or 5 cubits, nose to foot, with wild faces. (William W. Hallo (2003). The Context of Scripture, Vol. III, s. 13)
En egyptisk kunglig aln motsvarar cirka 0,525 meter. Fyra till fem kungliga alnar motsvarar alltså 2,1 till 2,6 meter. Dödahavsrullarna och Septuaginta konverterar de hebreiska måtten för Goljat, sex alnar och ett spann, till de egyptiska måtten, fyra alnar och ett spann. Svenska översättningar får ett spann till en fjärdedels aln. Men när jag söker får jag enbart fram att man med ett spann menade en halv aln under både Egyptens och Israels forntida historia. Fyra alnar och ett spann skulle isåfall ge en längd på cirka 2,36 meter. Detta låter som ett mer realistiskt mått för Goljats längd och vi har ett exempel på en lika storvuxen man i modern tid, nämligen skotten Angus MacAskill:
Angus MacAskill was billed by the Guinness Book of World Records as the Tallest and Strongest Man (non-pathological) in the 1981 edition. He is recorded as standing seven feet nine inches tall and weighing 425 pounds.
The distinction of his status as a 'true' giant hinges on the fact the Angus was purported to be free of any growth abnormalities. His stature was proportional in every way and his immense size and strength was due only to his natural genetic gifts.
In 1981 the Guinness Book of World Records recognized MacAskill as the largest true giant to have ever lived, the strongest man who ever lived and the man with the largest chest measurements of any non-obese man. (http://www.giantmacaskillmuseum.com/index.html#about)
7 fot och 9 tum ger en längd på 2,36 meter, alltså samma längd som de egyptiska måtten anger för Goljats längd. 425 pund ger en vikt på cirka 193 kilo för denna icke fetmadrabbade herre. Därmed blir det även realistiskt att Goljat bar på ett pansar som vägde uppemot 3 gånger mer än ett pansar i vanlig storlek eftersom han isåfall vägde, på sin tid, i närheten av 3 gånger mer än en vuxen man.
Citat:
Det som kan vara intressant i sammanhanget eftersom det finns flera berättelser när de möter resliga (längre människor) så innebär det inte att det var någon som var 2,5 meter utan snarare upplever man det utifrån 1,5 m och möter någon som är 1,80-1,90 m vilket ju är ganska stor skillnad och påverkar berättelser.
Citat:
Samtidigt gällande Goliat, det finns inget som hindrar att någon blev riktigt stor, kanske drygt två meter lång med rejäla muskler och då är inte 57 kg mycket.
Det är inte logiskt att man skulle bära ett pansar på 57kg och en lans med en 6,7kg tung spets om man är mellan 1,8 till 1,9 meter lång. Även om man skulle mäta 2 meter motiverar det inte valet av en rustning som väger 2 till 3 gånger mer än en vanlig soldats rustning och inte heller valet av en lans vars spets väger många gånger fler än en av vanlig storlek. Dessutom bär de styrkemän vi känner till idag på en muskelmassa som de inte kunnat bygga ens i närheten av utan hjälp från syntetiskt framställda preparat. Lägg därtill att strid i närkamp premierar uthållighet, så "rejäla muskler" hade snarare varit ett hinder för dåtidens krigare.
Citera
2025-01-14, 15:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
...

I föregående inlägg ovan, jag argumenterar egentligen inte emot någonting. Det finns en viss rimlighet i tankegången att Goliat skulle kunna varit i samma storlek som Angus MacAskill, 2,36m. Vilket ju givetvis blir en gigantiskt stor skillnad gentemot andra som är 155 cm långa.

Sedan vet vi också att många som är långa mellan 2,20-2,30 har gjort bra ifrån sig som basketspelare.

Jag tänker också att genom historien måste det varit en del som är märkbart längre än andra ungefär på samma sätt som idag. Det är helt enkelt möjligt.

Det jag snarare ville lyfta fram är att folk kan uppfatta någon som en jätte redan vid 30 cm längdskillnad och när flertalet är såpass korta så börjar den känslan redan vid 180cm och uppåt. Givetvis blir det gigantiskt om en som är 155 möter en som är 220 eller 236.

Jag gillar dina matematiska beräkningar hur tung utrustningen kunnat vara och få det att överensstämma med längden på 236 cm om man är muskolöst byggd.

Lite synd att Goliat bara nämns i samband med mötet av David och dog så himla lätt, annars hade det varit intressant läsa mer om vad Goliat var för en person i skrifterna. Nu blev hans roll begränsad till att vara en jätte som dog och ingen vet mer om Goliat än vad som skrevs på de få rader som nämner denna händelse.
Citera
2025-01-14, 15:27
Avstängd
Liberationfronts avatar
Som jag skrivit många ggr tidigare i tråden. Jag motsätter mig inte möjligheten att dessa annunaki/jättar/nephilim har existerat, men det finns fortf Bara textbeskrivningar, samt några väldigt få väggtavlor, då borde du acceptera hela Bibeln som ren sanning, också, i sak, det finns INGA fysiska bevis.

Det kan ju finnas men dessa hålls i så fall hemliga av ganska goda skäl eller onda skäl.

Om nu dessa har funnits för över 3500-10500 (gissningsvis) varför har dessa då inte visat sin uppenbarelse senaste 2000 åren för allmän beskådan?

Jag är kristen i tron men inte religiös jag vill gärna tro på dessa varelser men information är knapphändig, tyvärr, det mesta är spekulationer.

Men motsätter mig inte möjligheten att det har varit så. Ta huvud symbolen för zoroaster:

https://www.europosters.se/symbol-of...ted-f287933677

Det är ju en gubbe med vingar.
Citera
2025-01-22, 01:46
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Jag tänker också att genom historien måste det varit en del som är märkbart längre än andra ungefär på samma sätt som idag. Det är helt enkelt möjligt.
Ja, det tror jag med. Bibeln talar även om en egyptier som var ovanligt lång:
Han slog ock ned den egyptiske mannen som var så reslig: fem alnar lång. Fastän egyptiern i handen hade ett spjut som liknade en vävbom, gick han ned mot honom, väpnad allenast med sin stav. Och han ryckte spjutet ur egyptiern hand och dräpte honom med hans eget spjut. (Första Krönikeboken 11:23)
Eftersom det står fem alnar både i Septuaginta och yngre texter förmodar jag att man här inte översatt de hebreiska måtten till de egyptiska. Som jag skrev i mitt förra inlägg översattes de hebreiska måtten för Goljat, sex alnar och ett spann, till de egyptiska måtten, fyra alnar och ett spann. Med de egyptiska måtten räknat blev längden 2,36 meter. Delar man 2,36 meter med de hebreiska måtten får man fram 0,363 meter per aln. Egyptiern i Första Krönikeboken bör alltså ha varit ungefär 1,82 meter lång. En långbent figur i jämförelse om israeliterna var cirka 30 centimeter kortare.

Även om kung Saul står det:
Han hade en son som hette Saul, en ståtlig och fager man; bland Israels barn fanns ingen man som var fagrare än han; han var huvudet högre än allt folket. (Första Samuelsboken 9:2)
En svårtolkad text. Utgår man från att texten syftar på att han var huvudet högre än manfolkets medellängd så bör han ha varit kanske 18 centimeter längre. Om männen i snitt mätte 1,50 till 1,55 meter så bör Saul isåfall ha mätt ungefär 1,68 till 1,73 meter. Menar texten istället på att han var huvudet högre än den annars längsta bland folket så var han antagligen betydligt längre.

Egyptiern och Saul var alltså två ovanligt långa för sin tid. Men gällande de som israeliterna mötte i Kanaan talar man istället om ett storvuxet släkte:
Och de talade bland Israels barn illa om landet som de hade bespejat; de sade: »Det land som vi hava genomvandrat och bespejat är ett land som förtär sina inbyggare, och alla människor, som vi där sågo, voro resligt folk. Vi sågo där ock jättarna, Anaks barn, av jättestammen; vi tyckte då att vi själva voro såsom gräshoppor, och sammalunda tyckte de om oss. (Numeri 13:33-34)
Varthän skola vi då draga? Våra bröder hava förfärat våra hjärtan, ty de säga: 'Där är ett folk, större och resligare än vi, där äro städer, stora och befästa upp mot himmelen; ja, vi sågo där också anakiter.'» (Deuteronomium 1:28)
Och dock var det jag som förgjorde för dem amoréerna, ett folk så högrest som cedrar och så väldigt som ekar; jag förgjorde deras frukt ovantill och deras rötter nedantill. (Amos 2:9)
(Eméerna bodde där fordom, ett stort och talrikt och resligt folk, sådant som anakiterna. Och likasom anakiterna räknas också de för rafaéer; men moabiterna kalla dem eméer. (Deuteronomium 2:10-11)
Citat:
Lite synd att Goliat bara nämns i samband med mötet av David och dog så himla lätt, annars hade det varit intressant läsa mer om vad Goliat var för en person i skrifterna. Nu blev hans roll begränsad till att vara en jätte som dog och ingen vet mer om Goliat än vad som skrevs på de få rader som nämner denna händelse.
Man har funnit en keramikskärva vid utgrävningar i Bibelns Gat med inskriptionen "Goljat" som daterats till runtomkring år 950 f.Kr. och det stämmer överens med den tidsperiod då Goljat ska ha levat:
The Purdue University Libraries professor who invented a system to determine whether ancient inscriptions apply to people in the Bible says the pottery shard found this week in Israel probably does not refer to the biblical Goliath but does lend credence to the story surrounding him.

"This is evidence that non-Semitic names that are remarkably similar to Goliath were used within the time frame of this Philistine warrior in his reputed hometown of Gath," says Lawrence Mykytiuk (MICK-ee-took), associate professor of library science. "It provides well-grounded cultural background that supports the biblical narrative." (https://www.purdue.edu/uns/html3mont...k.Goliath.html)
Citera
Idag, 15:48
Medlem
Flaskpostenss avatar
Väldigt intressant ämne. Jättar nämns såklart också i forn nordisk mytologi. Jag har själv en liten tanke om att de som var nämnda tidigt i gamla testamentet och blev 600-800 år var någon form av jätte eller hybrid människa-jätte av något slag
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in