• 1
  • 2
2024-09-02, 18:56
Medlem
Hej, jag undrar ifall man vill sälja guld/silver mynt som man gjort en vinst på, hur kan man sälja dem på ett säkert sätt för att få ut så mycket som möjligt?
Man vill ju helst inte betala skatt på vinsten, jag har kollat och man får rätt så bra betalt på tradera, men skatteverket har säkert stenkoll på vad jag säljer på tradera nu för tiden.
Går det att sälja guld/silver för kontanter någonstans där det inte rapporteras in till skattemyndigheten?

Hur hade ni sålt en större mängd guld/silver för så mycker pengar som möjligt och samtidigt undvika att betala vinstskatt? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och betala skatten?
Citera
2024-09-02, 19:03
Medlem
NyaHenriksss avatar
Det finns ingen vinstskatt på sådant.
Citera
2024-09-02, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kssm
Hej, jag undrar ifall man vill sälja guld/silver mynt som man gjort en vinst på, hur kan man sälja dem på ett säkert sätt för att få ut så mycket som möjligt?
Man vill ju helst inte betala skatt på vinsten, jag har kollat och man får rätt så bra betalt på tradera, men skatteverket har säkert stenkoll på vad jag säljer på tradera nu för tiden.
Går det att sälja guld/silver för kontanter någonstans där det inte rapporteras in till skattemyndigheten?

Hur hade ni sålt en större mängd guld/silver för så mycker pengar som möjligt och samtidigt undvika att betala vinstskatt? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och betala skatten?

Ta med det utomlands och sälj?
Finns säkert många i Sverige som vill omvandla svarta pengar till guld också, din post här är säkert ett bra första steg
Citera
2024-09-02, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Det finns ingen vinstskatt på sådant.
Jo.

Då "en större mängd" räknas som investering så är det 30% vinstskatt, men om det går åt andra hållet, bara 70% förlustavdrag.
Citera
2024-09-02, 19:43
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4doorsmorewhores
Jo.

Då "en större mängd" räknas som investering så är det 30% vinstskatt, men om det går åt andra hållet, bara 70% förlustavdrag.

Större mängd är ju otydligt.
Du har inte så mycket och slipper skatta.
Läs mellan raderna.
Citera
2024-09-02, 20:17
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Större mängd är ju otydligt.
Du har inte så mycket och slipper skatta.
Läs mellan raderna.

En större mängd guld lär ju halka över fribeloppet med god marginal, det är väl bara tjugo-tjugofem tusen över hela året.
Citera
2024-09-02, 20:34
Medlem
LitteraXs avatar
Jag tolkar Skatteverkets regler som att investeringsguld är undantaget vinstmarginalbeskattning. Står att guldsmycken ska vinstbeskattas, med undantaget nedan:

Citat:
Reglerna om vinstmarginalbeskattning gäller dock inte för föremål som helt eller till väsentlig del består av guld som är obearbetat eller i huvudsak obearbetat.

https://www4.skatteverket.se/rattsli....3/410573.html
Citera
2024-09-02, 20:50
Medlem
Investeringsguld ska beskattas med 25% från första kronan.
Smycken får du sälja upp till 50 000kr (per år) utan att skatta för.

Guldmynt är däremot en bra fråga, allt beror på vilken syn skatteverket har på det och hur duktig du är på att prata. Om du lyckas övertala om att du använt dessa som personligt bruk
Senast redigerad av Noccofocus 2024-09-02 kl. 20:53.
Citera
2024-09-02, 21:15
Medlem
Jag mailade skatteverket några dagar sedan om att sälja guls/silver mynt, specifikt sådana som har ett värde i annan valuta, till exempel 1 oz golden eagle som har ett valuta värde på 50 dollar. Jag fick detta svar av skatteverket;

Hej,

Om du säljer mynten skulle det räknas som en försäljning av investerat guld och silver. Detta beskattas som försäljning av kapitalplaceringstillgångar där vinsten beskattas från första kronan. Du redovisar försäljningen i bilaga K4 avsnitt D tillsammans med din inkomstdeklaration. Här kan du läsa mer om kapitalplaceringstillgångar:

https://www.skatteverket.se/privat/s...800099480.html

Med vänliga hälsningar

Anton
Citera
2024-09-02, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4doorsmorewhores
Ta med det utomlands och sälj?
Finns säkert många i Sverige som vill omvandla svarta pengar till guld också, din post här är säkert ett bra första steg

Skulle ju vara en idé, men tullen har problem om man tar med sig mer än 100 000 kontant, och sälja till någon man träffat på nätet skulle vara toppen också, men rånrisken då? Känns väldigt riskabelt
Citera
2024-09-04, 23:17
Medlem
Ringde skatteverket idag och frågade! Man behöver inte skatta på försäljning av guld eller andra grejer sålänge det inte är en betydande vinst. Har du inköp och försäljningspris så är det inga problem. Större vinster ska beskattas och även förluster då du kan dra av. Men är det ingen vinst finns det ju inget att beskatta sa hon i luren

Skatteverket kommer inte jaga dig för några hundralappar
Citera
2024-09-05, 10:35
Avstängd
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanbordell
Ringde skatteverket idag och frågade! Man behöver inte skatta på försäljning av guld eller andra grejer sålänge det inte är en betydande vinst. Har du inköp och försäljningspris så är det inga problem. Större vinster ska beskattas och även förluster då du kan dra av. Men är det ingen vinst finns det ju inget att beskatta sa hon i luren

Skatteverket kommer inte jaga dig för några hundralappar
Och vad är beloppet på en betydande vinst? Definiera en stor vinst.

Vad händer om jag inte har något kvitto på inköp utan fått guldtackan som likvid och därmed ingen vinst när jag säljer den?

Ex, jag sålde min Ferrari för ett kilo guld vilket motsv värdet på bilen. Hur ska jag hantera en försäljning av det kilot?

PM är pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in