Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-03, 00:17
  #1
Medlem
Alltid tänkt på vad Systembolaget säger om att köpa alkoholfri dryck om du är under 20 eller under 18, teoretiskt sätt ska de ju gå eller?
Nån som jobbar där eller som har erfarenhet hur de funkar?
Citera
2024-09-03, 00:22
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonympadda
Alltid tänkt på vad Systembolaget säger om att köpa alkoholfri dryck om du är under 20 eller under 18, teoretiskt sätt ska de ju gå eller?
Nån som jobbar där eller som har erfarenhet hur de funkar?

Ingen under 20 får handla på systemet oavsett om det är alkoholfritt eller ej. Du får inte ens köpa en påse.
Citera
2024-09-03, 00:29
  #3
Medlem
StudiumValors avatar
De vill inte ha kunder under 20 år.
Orsaken till det är att de inte vill träna upp ungdomar till att bli vana systembolagskunder.
Citera
2024-09-03, 00:36
  #4
Medlem
sonata-arcticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ingen under 20 får handla på systemet oavsett om det är alkoholfritt eller ej. Du får inte ens köpa en påse.

Då har de ändrat din policy för jag har handlat många gånger under 18 även. Det var alltid Strongbow äppelcider på glas 33 cl. Möjligt att de kan ha ändrat i dessa tider men ser inget problem lagligt med ungdomar som handlar alkoholfritt men hade jag druckit alkohol hade jag nog stört mig på barn i hyllorna eventuellt beroende på om de kan bete sig eller ej. Vilket de oftast inte kan av erfarenhet.
Citera
2024-09-03, 00:43
  #5
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ingen under 20 får handla på systemet oavsett om det är alkoholfritt eller ej. Du får inte ens köpa en påse.
Var har du fått det ifrån? Någon kompis som sagt det till dig och så tror du på allt som sägs?

Du har fel.
Citera
2024-09-03, 08:48
  #6
Medlem
OneTaps avatar
en kompis farsa jobbar på system bolaget o han sa att dom enligt regel boken ska legga varenda kund oavsett om de e alkohol fritt. o egentligen även om du inte köper ens en enda flaska utan går ut tom hänt så måste dom legga dig o om du e minder årig hålla dig fast på platsen tills polisen kommer =)
Citera
2024-09-03, 09:35
  #7
Medlem
https://www.systembolaget.se/kontakt...1-000c41802e25

Citat:
Det finns ingen åldersgräns för alkoholfria drycker så rent juridiskt får alla våra kunder köpa dessa drycker.

Till kunder i äldre tonåren är utgångspunkten att vi säljer alkoholfria produkter. Bedömning kan dock göras av butikspersonalen från fall till fall beroende på situation. Systembolaget väljer som utgångspunkt att inte sälja alkoholfria drycker till barn och yngre tonåringar utan målsmans sällskap.

Orsaken till detta är att det kan riskera att skicka ut fel signaler och att vi inte vill att våra unga ska vistas ensamma utan målsman i våra butiker och exponeras för alkoholhaltiga drycker. Vidare kan många produkter på håll misstas för alkoholhaltiga.

https://www.omsystembolaget.se/salja...er-vi-om-legg/

Citat:
En av våra viktigaste uppgifter är att följa alkohollagens tre försäljningsregler:
  • Den som inte har fyllt 20 år får inte handla hos oss.
  • Den som är märkbart påverkad får inte handla hos oss.
  • Vi får inte sälja till någon om vi misstänker langning.
__________________
Senast redigerad av Stiber 2024-09-03 kl. 09:37.
Citera
2024-09-03, 11:05
  #8
Medlem
Jag har handlat alkoholfritt där innan jag ens fyllt 18. Var visserligen ett par år sedan. Blev frågad om leg och jag frågade förvånat "gäller det även alkoholfritt?" Han i kassan blinkade till och det var tydligt att han gick på reflexen "ung person -> fråga leg", vilket var fullt rimligt. Han dubbelkollade flaskan, såg att det stod 0.0 %, eller om det var "alcohol free", och sa sen "nej så klart, det behövs inte. Det blir x kronor. "

Men jag förstår tanken att de inte vill ha folk under 20 som ens är inne och handlar alkoholfritt där, för att inte ge dem vana att springa där för att sedan naturligt gå vidare till alkohol när de fyllt 20. Deras mål är att folk ska dricka med måtta.
Citera
2024-09-03, 14:53
  #9
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonata-arctica
Då har de ändrat din policy för jag har handlat många gånger under 18 även. Det var alltid Strongbow äppelcider på glas 33 cl. Möjligt att de kan ha ändrat i dessa tider men ser inget problem lagligt med ungdomar som handlar alkoholfritt men hade jag druckit alkohol hade jag nog stört mig på barn i hyllorna eventuellt beroende på om de kan bete sig eller ej. Vilket de oftast inte kan av erfarenhet.

I början på 80-talet fanns det olika kassor för öl med 18 års gräns och resterande sortiment för 20 års gräns. Detta infördes i samband med att mellanölen försvann från butikerna och istället bara såldes på systemet.

Någon gång i mitten på 80-talet slopade man detta och det blev 20 års gräns på allt i systemet och man började också med plockbutiker istället för att handla över disk.
Citera
2024-09-03, 14:58
  #10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Var har du fått det ifrån? Någon kompis som sagt det till dig och så tror du på allt som sägs?

Du har fel.

Det står faktiskt på systembolagets hemsida. https://www.omsystembolaget.se/salja...er-vi-om-legg/

Det gäller hela sortimentet oavsett om det är alkoholfritt eller ej.
Citera
2024-09-03, 15:00
  #11
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det står faktiskt på systembolagets hemsida. https://www.omsystembolaget.se/salja...er-vi-om-legg/

Det gäller hela sortimentet oavsett om det är alkoholfritt eller ej.
Då har de nog bara ofullständig information på hemsidan. Jag har sett minderåriga handla alkoholfria saker där.
Citera
2024-09-03, 15:05
  #12
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det står faktiskt på systembolagets hemsida. https://www.omsystembolaget.se/salja...er-vi-om-legg/

Det gäller hela sortimentet oavsett om det är alkoholfritt eller ej.
Btw, jag frågade just deras kundtjänst. De sa att det går bra att handla alkfritt som minderårig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in