2024-09-03, 23:01
Medlem
atts avatar
En annan alkoholist som Olof Lagercrantz skrivit om är Gunnar Ekelöf, i boken Jag bor i en annan värld men du bor ju i samma. Det var konjak som var favoritdrycken har jag för mig. Man kunde höra hur det klirrade om portföljen när Ekelöf kom gående, står det på något ställe.

Det finns många fler namn, i och för sig beroende på var man drar gränsen mellan alkoholism och att bara dricka för mycket. Några jag kommer att tänka på direkt: Aksel Sandemose, Marguerite Duras, Dashiell Hammett, Scott Fitzgerald, William Faulkner.
Citera
2024-09-04, 03:36
Medlem
Tack för all input i tråden.

Ja det är så enkelt som så: författare måste ha sprit. Vill de det inte är de konstiga på något vis.

Penna, papper och sprit: resultat, litterärt mästerverk.
Citera
2024-09-04, 09:42
Medlem
Dylan Thomas dog i sviterna av grav alkoholism endast 39 år gammal. Bland det sista han ska ha yttrat innan han föll i koma ska ha varit "Jag har druckit arton whiskies på raken, jag tror det är rekordet", men det kan vara en skröna.

Citat:
Ursprungligen postat av kilo98

Ja det är så enkelt som så: författare måste ha sprit. Vill de det inte är de konstiga på något vis.

Penna, papper och sprit: resultat, litterärt mästerverk.
En av vår litteraturs allra största, Hjalmar Söderberg kan läggas till listan över författar-alkisar om jag minns rätt från en biografi.
Citera
2024-09-04, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Dylan Thomas dog i sviterna av grav alkoholism endast 39 år gammal. Bland det sista han ska ha yttrat innan han föll i koma ska ha varit "Jag har druckit arton whiskies på raken, jag tror det är rekordet", men det kan vara en skröna.
.

Dylan Thomas kvalar väl in som en litterär rockstjärna innan rockmusiken som genre riktigt hade kommit på plats. Parallellerna mellan honom och personer som Phil Lynott, Robert Plant eller Jim Morrison är rätt uppenbara,. Både rebellskapet, dragningen til mystiska eller esoteriska idéer, den höga konsumtionen av alkohol och andra droger, bad boy-attityden och den självförbrännande rörelsen genom livet är likartade Ingen tillfällighet att Bob Dylan lånade sitt artisnamn från honom.
Citera
2024-09-04, 17:23
Medlem
Hunter S. Thompson såklart https://en.wikipedia.org/wiki/Gonzo_journalism
Citera
2024-09-04, 19:00
Medlem
atts avatar
En färsk artikel i The Spectator om Marguerite Duras, visserligen i första hand om hennes verksamhet som filmregissör:
https://www.spectator.co.uk/article/...lls-of-cinema/

"‘I became an alcoholic as soon as I started to drink,’ she wrote, proudly. ‘And left everyone else behind.’"

"Duras would wake up by vomiting her first two glasses of booze, before embarking on as many as eight litres of Bordeaux a day."

Ja där ligger man i lä.
Citera
2024-09-12, 02:07
Medlem
TheBusters avatar
Lief GW är iaf periodare https://www.expressen.se/noje/dotter...ns-alkoholism/
Citera
2024-09-12, 03:01
Medlem
Han var lyriker. "Lyricist". Författare till de låttexter Judas Priest musicerade kring.

Jag talar om Rob Halford. Rockartisten. Så det blir här lite OT men dock, hans litterära ådra är outstanding.

Och alkoholen... han tog allehanda droger inklusive sprit under hela sin karriär. Före en show, efter en show.

Men så, 1985, fick han nog. Och checkade in på rehab. Som han snabbt klarade av. Han bara slutade med spriten cold turkey.

Detta var under arbetet med albumet Turbo.

Enligt memoarerna Confess kan skiftet från "oinspirerat fyllo skriver slentriantexter" till "nyfött nykter kreatör" ses i, å ena sidan, Rock You Around the World och Wild Nights, samt Out in the Cold och Reckless å den andra.

Underbart. "No one can stop me now, I'm like a human dynamo"... ingen som hört Reckless kan stå likgiltig för dess actionistiska vitalism, och med bakgrunden i författarens tillnyktring framstår låten som än mer sagolik.
Citera
2024-09-12, 03:38
Medlem
Edgar Allan Poe.
Citera
2024-09-12, 11:00
Per Wahlöö (ena halvan av Sjöwall-Wahlöö) var grav alkoholist och dog vid 49 års ålder i sviterna av en bukspottkörteloperation.
Citera
2024-09-12, 12:46
Medlem
bofhs avatar
Alistair Maclean var alkoholist. Det hjälpte inte, han skrev trots det en förfärlig massa skräp.
Citera
2024-09-12, 13:14
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
En färsk artikel i The Spectator om Marguerite Duras, visserligen i första hand om hennes verksamhet som filmregissör:
https://www.spectator.co.uk/article/...lls-of-cinema/

"‘I became an alcoholic as soon as I started to drink,’ she wrote, proudly. ‘And left everyone else behind.’"

"Duras would wake up by vomiting her first two glasses of booze, before embarking on as many as eight litres of Bordeaux a day."

Ja där ligger man i lä.

Det är imponerande sannerligen, hon blev ändå över 80 år, kvinna, iinte alltför många kg kroppsvikt....
Lite enkel termodynamik ger att enbart energiinnehållet i 8 liter rödvin skulle vara förödande på relativt kort sikt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in