Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-04, 12:50
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Till skillnad på dig som bara sväljer propgaganda.
Igen: FN sa att vi bara hade 10 år på oss 1972. Inget hände. De sa 1988 att inom 10 år skulle Maldiverna försvinna under vatten. Inget hände. Al Gore sa att haven skulle höjas med upp emot 6 meter inom 5 år men inget hände då heller.
Så hur kommer det sig att ni fortfarande tror på bluffen när de hela tiden har fel och kommer med allt mer absurda påståenden?
Vad hade vi tio år på oss att göra 1972?

Jag hittar ingenstans att FN sagt att Maldiverna skulle försvinna om tio år 1988, kan du länka?

Al Gore sa aldrig att havet skulle stiga 6 meter på fem år, men du får gärna länka om du vill hävda att han gjorde det.

Det enda absurda är folk som du som inte förmår att läsa mer än rubriker när ni ska försöka argumentera. Fram med källorna till det du skrev ovan så kan vi diskutera sedan.
Citera
2024-10-04, 12:51
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Varför? Läser du inte det du själv länkar till?

Han påstod inte att jorden kommer gå under inom tio år om inget görs. Han syftade på att om utsläppen fortsätter i dåvarande takt tar det tio år tills det att ”utsläppsbudgeten” går ut för att hålla temperaturen under 1,5 °C vid år 2100. Det finns stora osäkerheter och så vidare men man behöver ju inte göra sig dum och låtsas missförstå vad han faktiskt säger – för det är rätt uppenbart. Men det kräver förstås att man läser mer än bara rubriken.

Precis vad jag skrev i inlägget 15minFame invände mot med denna länk alltså. Vilket 15minFame sett om han läst mer än bara rubriken i sin länk, ironiskt nog.
Lek med ord alltså. Det är din poäng? Du ska alltså låtsas som ingen har sagt något om smältande poler och höjda vattennivåer?

Fler domedagsuttalanden som aldrig slog in: "år 2006, påstod tv-meteorologen Pär Holmgren, som idag sitter i EU-parlamentet för Miljöpartiet, att snön var på väg att försvinna för alltid. Om 20 år skulle Vasaloppet vara ett minne blott: ”Pär Holmgren befarar att Vasaloppet inte överlever sitt 100-årsjubileum 2022. " https://kvartal.se/artiklar/det-finn...or-vasaloppet/
Citera
2024-10-04, 13:03
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Vad hade vi tio år på oss att göra 1972?

Jag hittar ingenstans att FN sagt att Maldiverna skulle försvinna om tio år 1988, kan du länka?

Al Gore sa aldrig att havet skulle stiga 6 meter på fem år, men du får gärna länka om du vill hävda att han gjorde det.

Det enda absurda är folk som du som inte förmår att läsa mer än rubriker när ni ska försöka argumentera. Fram med källorna till det du skrev ovan så kan vi diskutera sedan.
Jag har länkat. Här har du ett utklipp av en DN artikel angående FN mötet i Stockholm 1972. https://mathsnilsson.se/2023/12/12/k...tio-ar-pa-oss/
Fråga dig själv varför du inte hittar den när du söker. Varför ligger inte denna varning uppe på FNs hemsida tror du? Kan det vara att de inte vill kännas vid den? Inte heller uttalanden om Maldiverna skulle försvinna innan 1998? https://petterssonsblogg.se/2023/12/...tan-till-2018/

Du kanske inte såg eller minns inte den absurda propagandafilmen? "in his 2006 global warming documentary "An Inconvenient Truth," Gore predicted that the global sea level could rise as much as 20 feet "in the near future." (20 feet = 6.09600 meter)
https://www.foxnews.com/politics/al-...s-proven-false
Citera
2024-10-04, 13:35
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Lek med ord alltså. Det är din poäng? Du ska alltså låtsas som ingen har sagt något om smältande poler och höjda vattennivåer?

Kom igen nu. Det var ju inte vad frågan här handlade om. Vill du nu diskutera smältande poler och höjda havsnivåer?

Ja, det påstås att de ska lida nettoförluster av is över tid. Det är å andra sidan också vad som observeras.

Citat:

Fler domedagsuttalanden som aldrig slog in: "år 2006, påstod tv-meteorologen Pär Holmgren, som idag sitter i EU-parlamentet för Miljöpartiet, att snön var på väg att försvinna för alltid. Om 20 år skulle Vasaloppet vara ett minne blott: ”Pär Holmgren befarar att Vasaloppet inte överlever sitt 100-årsjubileum 2022. " https://kvartal.se/artiklar/det-finn...or-vasaloppet/
Och om jag bemöter det kommer du bara att komma med nya målstolpar "PelleJöns påstod 2012 att x skulle hända om y år". Läs din egen länk istället.

Det intressantare borde i detta fall vara vilka projektioner du kan hitta publicerat vetenskapligt stöd för.
Citera
2024-10-04, 13:45
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Kom igen nu. Det var ju inte vad frågan här handlade om. Vill du nu diskutera smältande poler och höjda havsnivåer?

Ja, det påstås att de ska lida nettoförluster av is över tid. Det är å andra sidan också vad som observeras.

Och om jag bemöter det kommer du bara att komma med nya målstolpar "PelleJöns påstod 2012 att x skulle hända om y år". Läs din egen länk istället.

Det intressantare borde i detta fall vara vilka projektioner du kan hitta publicerat vetenskapligt stöd för.
Såklart det aldrig handlar om alla domedagsprofetior som aldrig slog in. Därför kör man med "bara 10 år på oss" om och om igen. För såna som du går på det, om och om igen.

Pellejöns? 1972 var det FNs miljörådschef som varnade. Per Holmberg är en metrolog samt ledamot i EU parlamentet som varnade 2006, samt Al Gore, fd vice president i Usa och hans propagandra film samma år. Du kallar dem Pellejöns idag eftersom de bevisligen hade fel.
Nu har vi Greta som varnar och ni alla väljar att följa den Pellejönsen - för ni vägrar inse att ni blir lurade.
Citera
2024-10-04, 14:28
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Såklart det aldrig handlar om alla domedagsprofetior som aldrig slog in. Därför kör man med "bara 10 år på oss" om och om igen. För såna som du går på det, om och om igen.

Pellejöns? 1972 var det FNs miljörådschef som varnade.

Per Holmberg är en metrolog samt ledamot i EU parlamentet som varnade 2006, samt Al Gore, fd vice president i Usa och hans propagandra film samma år. Du kallar dem Pellejöns idag eftersom de bevisligen hade fel.
Nu har vi Greta som varnar och ni alla väljar att följa den Pellejönsen - för ni vägrar inse att ni blir lurade.
Verkar inte som något jag skriver till dig går in. Du upprepar bara samma lögner ändå. Se första inlägget i denna diskussion.
Nej, 1972 talade inte någon FN chef om några 10 år till domedagen. Inte ens till en koldioxidbudget är övertrasserad..

Läs länken som du postade.
Citera
2024-10-04, 14:56
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Verkar inte som något jag skriver till dig går in. Du upprepar bara samma lögner ändå. Se första inlägget i denna diskussion.
Nej, 1972 talade inte någon FN chef om några 10 år till domedagen. Inte ens till en koldioxidbudget är övertrasserad..

Läs länken som du postade.
Och detsamma säger jag: inget man skriver går in. Man har ljugit i över 50 år men såna som du är fortfarande hardcore troende som tror att era avlatsbrev ska rädda er och världen.

Jag tror inte att vi kommer att komma överens så jag avslutar här och önskar dig en fortsatt trevlig dag.
Citera
2024-10-04, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Jag skrev säkert lite otydligt. Det var naturligtvis klantigt.
Början av oktober (just nu 2024) har ungefär samma dagstemperatur och väder som början av november 1996. Det var det jag ville ha sagt.

Kul att du kunde bada.
Älskar att bada! :-)
Citera
2024-10-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Har de två första veckorna i september varit 20+ tio år i rad så kanske man kan börja prata om klimatförändring?
Verkar inte blivit några rekord, man borde väl haft tid att uppdatera nu
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/m...tember-1.76483
Citera
2024-10-08, 20:21
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Verkar inte blivit några rekord, man borde väl haft tid att uppdatera nu
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/m...tember-1.76483
Citat: "Kommentar: Mycket höga temperaturer har uppmätts i september 2024. Uppdateringar av tabeller görs när data är slutgranskade."
Citera
2024-10-08, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Citat: "Kommentar: Mycket höga temperaturer har uppmätts i september 2024. Uppdateringar av tabeller görs när data är slutgranskade."
Visst men det är senaste uppdateringen den 6:e har ju gått dryg vecka sedan september tog slut så dom bör ju hunnit slutgranska, framför allt den period som avses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in