• 23
  • 32
  • 33
  • 34
2024-09-07, 08:45
Medlem
Nu får det fan va slut på allt detta klimatalamerande trams, att skrika att det är varmaste dagen i Spetember i Sveriges historia, ner mätningar bara har skett på någorlunda vettiga sätt sen typ 1860. Är jue att göra en höna av en fjäder.

Att klimatet är förändrat tänker jag inte diskutera men jag tycker att det snarare är förskjutet än förändrat, tidigare ver det vinter December-Februari, Vår Mars-Maj, Sommar Juni-Augusti & Höst September - November, nu är det snarare vinter Januari-Mars, vår April-Juni, sommar Juli-September & Höst Oktober - December.

Att dessutom alla alarmister tycker att detta beror på människan när det i väldigt stor ofattning går att förklara det med solens cykler säger ganska mycket om hur trångsynta o PK styrda dagens "forskare" som får synas i media är.
Citera
2024-09-07, 10:57
Medlem
Zentowers avatar
Argumentet att det i teorin faktiskt kan ha varit någon eller några varmare år för 500, 1000, eller 5000 år sedan är totalt irrelevant när det gäller att bedöma riskerna vi står inför nu.

De allra flesta hade en 100% lokal ekonomi när det gäller mat och bostad på den tiden och översvämningar, torka och andra miljörelaterade katastrofer drabbade bara de som bodde där och då. Resten av världen märkte inte om några hundratusen dog nånstans.

Idag är de flesta i västvärlden och stora delar av övriga världen beroende av livsmedel utifrån. Inte bara alla i städerna men också stora delar av landsbygden är numera långt ifrån självförsörjande.

Det stora problemet med dem globala uppvärmningen är att vattentillgången blir allt mer slumpartad. Det stora hotet är torka, skyfall, jordskred och översvämningar och det som hotas är vår livsmedelsförsörjning.
Priset de flesta av oss kommer att få betala är brist på många olika sorts livsmedel vilket kommer betyda väldigt mycket dyrare mat. Inte bara för att konkurrensen om vissa varor ökar och att vissa grödor kommer reserveras för t ex djuruppfödning, men framförallt för att de som producerar mat, grossister och transportföretag kommer vilja försäkra sig om att de klarar av säsonger helt utan skörd.

De som är rika behöver knappast bry sig om ett paket kaffe kostar 500 kr osv men de flesta av oss andra kommer nog få börja leva lite som förr i tiden när man tar vad man haver och där menyerna blir väldigt säsongsberoende. Typ nån månad med bara rotfrukter.

Sen kommer såklart skyfall och sånt förstöra mycket egendom mm så vi lär få se en del lokala klimatflyktingar samt såklart folk som vill lämna länder med extremvärme.

Vi kommer överleva. Men vi kommer få ett dyrare och torftigare liv. Så det är helt klart intressant även för er att försöka göra vad vi kan med att påverka vår och andras livsstil till ett som använder mindre transporter och energi osv.
Citera
2024-09-07, 11:30
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Ingen katastrof om det blir lite varmare i Sverige. Kyla är sämre för oss, fler dör av det. Jorden kommer dessutom inte gå under.

Fler dör av kyla i Sverige än av värme? När vi blir varma belastas kroppens organ mer och de med sämre hälsa har större risk att få komplikationer pga det.

Jag tror inte det är så många som fryser ihjäl i Sverige idag. Förr i tiden var det vanligare.
Citera
2024-09-07, 11:52
Medlem
Sameshs avatar
Vidrigt är det, fy fan vad jag hatar värme, hade sålt min själ till djävulen om någotdera funnits för en ny istid.
Citera
2024-09-07, 12:04
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är snarare en konsekvens av en värld under uppvärmning. I detta fall luras inte intuitionen. Vi får fler värmerokord och färre köldrekord än vad endast en stokastisk signal skulle ge.

Jag är ändå inte säker på att vi har rekordmånga mätrekord per tidsenhet just nu, om vi tittar på en given mätserie som vi följt i ett århundrade eller så. Om en typ av rekord ökar, till stora delar på en annan typs bekostnad, är det verkligen inte självklart att den totala rekordfrekvensen påverkas i så hög grad att detta tar ut och överskuggar den naturliga nedåttrenden. Jag trodde förresten vi redan var överens om att rekordfrekvens inte är ett konstruktivt nyckeltal.
Citera
2024-09-07, 12:07
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Jag tror inte det är så många som fryser ihjäl i Sverige idag. Förr i tiden var det vanligare.

Förr, och i framtiden, när vi blir fler och fler som ska dela på resurserna som finns inom landet.
Citera
2024-09-07, 12:15
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag är ändå inte säker på att vi har rekordmånga mätrekord per tidsenhet just nu, om vi tittar på en given mätserie som vi följt i ett århundrade eller så.

Ser man det rent statistiskt bör rekorden ligga hyfsat konstant förutsatt att temperaturökningen är linjär. Det som förväntas utan trend är som sakt något med logaritmisk karaktär.
Citat:

Om en typ av rekord ökar, till stora delar på en annan typs bekostnad, är det verkligen inte självklart att den totala rekordfrekvensen påverkas i så hög grad att detta tar ut och överskuggar den naturliga nedåttrenden. Jag trodde förresten vi redan var överens om att rekordfrekvens inte är ett konstruktivt nyckeltal.
Här kan du återgå till länkarna jag tidigare postade. En trend i de stokastiska samlingarna leder till en ökad sannolikhet för att dessa hammar utanför det som tidigare låg inom normalspannet.
Denna är en ganska bra illustration.
https://ichef.bbci.co.uk/news/480/cp...2x-nc.png.webp
Citera
2024-09-07, 12:15
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zentower
Argumentet att det i teorin faktiskt kan ha varit någon eller några varmare år för 500, 1000, eller 5000 år sedan är totalt irrelevant när det gäller att bedöma riskerna vi står inför nu.

Självklart.

Men det är ingen ursäkt för att ge falska uppgifter. Även om man tror något är på ett visst sätt, så borde det vara möjligt att berätta detta på ett hederligt sätt, utan att hela tiden vränga ord, blåsa upp petitesser, och komma med direkta lögner.

Varför behöver de göra det?

Om media inte kan veta om det var en varmare dag för 5000 år sedan ska de inte säga att de vet det.

Ljuger man och blir påkommen så är ju förtroendet borta sedan, för allt de försöker säga. Inte undra på det blir polariserat i samhället.
Citera
2024-09-07, 12:23
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Nu får det fan va slut på allt detta klimatalamerande trams, att skrika att det är varmaste dagen i Spetember i Sveriges historia, ner mätningar bara har skett på någorlunda vettiga sätt sen typ 1860. Är jue att göra en höna av en fjäder.

Att klimatet är förändrat tänker jag inte diskutera men jag tycker att det snarare är förskjutet än förändrat, tidigare ver det vinter December-Februari, Vår Mars-Maj, Sommar Juni-Augusti & Höst September - November, nu är det snarare vinter Januari-Mars, vår April-Juni, sommar Juli-September & Höst Oktober - December.

Att dessutom alla alarmister tycker att detta beror på människan när det i väldigt stor ofattning går att förklara det med solens cykler säger ganska mycket om hur trångsynta o PK styrda dagens "forskare" som får synas i media är.

Ok så i din förklaring så har vi färre vinter och höstmånader än vi hade för 30 år sen? 🙂

De flesta gnäller är de som likt dig som gnäller på något någon inte har hävdat 🙂. Vi seriösa anser inte att några dagar med 30 grader i september betyder endera. Det är medeltemperaturen över tid som går upp.

Enkel fysik, is smälter vid över 0 grader. Lägger du en isbit i ett glas så smälter den och vattnet har temperaturen 0 grader sålänge isbiten finns kvar och kyler vattnet. När isbiten smultit, först då höjs temperaturen på vattnet.

Kol, olja och naturgas är miljoner års lagrad solenergi som bundits genom fotosyntesen. Tror du seriöst att det var kallare på vår jord för miljoner år sen, eller tror du att det var varmare?

Det finns naturliga cykler men att inbilla sig att vi inte påverkar klimatet är som att säga att energi kan förstöras när du borde veta att energi kan inte förstöras utan endast omvandlas.

När vi samtidigt hugger ner och eldar upp skog, tror du det blir mer eller mindre koldioxid i atmosfären då? Du vet väl att koldioxid är en växthusgas? Du vet väl hur sambandet mellan växthusgaser och solenergi höjer temperaturen pga av minskad reflektion?
Citera
2024-09-07, 12:26
Medlem
Citat:

En förskjutning är fortfarande en förändring.

Citat:

Mätningar av solaktivitet har visat en svag eller till och med avtagande trend under samma period som jordens temperatur har ökat markant.
Citera
2024-09-07, 12:57
Avstängd
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Tagga ner, din enfaldiga incel.
Du behärskar inte det svenska språket och du bedriver känslobaserade tirader på ett anonymt forum, du är tragisk.

Och nej, du har fortfarande fel. Vi är betydligt fler etniska svenskar som äger bilar/båtar och diverse fordon medan invandrare till största del åker kommunalt. Etniska svenskar har dessutom i snitt starkare ekonomi och handlar således mer och förbrukar mer än vad invandrare gör. Slutligen så reser gemene svensk mer än vad invandrare gör.

Nu bor jag själv i Nordamerika, jag reste dock långresor titt som tätt när jag bodde i Sverige.

Sluta vara en hatisk jättebebis.
Så några få miljoner svenskar som är en världslig minoritet äger fler bilar/båtar än bruna människor som är en världslig majoritet?
svenskar konsumerar inte mer, eftersom svenskar är en liten grupp människor.
Du är ju trögfattad.
Citera
2024-09-07, 12:58
Avstängd
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det är just därför klimatbluffen är just en bluff. Så man kan hitta på en massa bluffskatter som bars gäller för att vi är världens värsta miljöbovar som påverkar klimaaaatet
Ja precis, det är redistribution och stöld.
Alltså kommunism i förklädnad.
Citera
  • 23
  • 32
  • 33
  • 34

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in