2024-09-05, 18:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jo, och varmare under andra perioder.
Säger inte att klimatförändringarna inte är skapade av människan. Det är mkt möjligt. Jag tycker det är en ointressant fråga om det är det eller inte.
Är den skapad av människan kommer vi ändå inte kunna göra något åt det förens katastrofen är ett faktum, eller det är för sent att vända. Att man skulle få jordens alla länder och människor att sträva åt samma håll är en omöjlighet.
Är det inte mänsklig påverkan som gör det är det på samma vis inget vi kan göra något åt.

Så själva orsaken är egentligen fullkomligt irrelevant.
Nej, där håller jag helt med dig.

Jag ser i min mormors gamla anteckningar att somrarna kommer tidigare och slutar senare nu, än på 1920-talet men jag uttalar mig inte om orsakerna till det, eftersom jag inte har de kunskaperna.
Citera
2024-09-05, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chingale
Du startade tråden. Vet du inte varför du gjorde det så är det illa.

Du verkar ju frisk, du ber mig tänka till men kan inte svara på vad.
Så vad är det du vill att jag ska tänka till om och vad har du att bidra med till tråden?
Du som är så intelligent kanske kan förklara!
Citera
2024-09-05, 19:46
Avstängd
En vanlig jävla Brittsommar, vad är problemet? Jag har varit med om varmare sommardagar på 90-talet i augusti än detta.
25 gr på dagen och 10 grader på morgonen här i mellanSverige.
Varuti är problemet? Att det lokalt är väldigt varmt är inte klimatpåverkan, det är klimatpolitik. Muppjävlar?

Fan, vad är det med människor numer?
Senast redigerad av allvar66 2024-09-05 kl. 19:49.
Citera
2024-09-05, 19:56
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tee1
Tittar man på andra sidan året tycker jag att vintern kan hänga kvar jäkligt länge. Om nu sommaren hänger kvar längre så väger väl det upp för vintern som dröjer sig kvar.
Väldigt vanligt med sommartemperaturer i september. Det enda speciella i år är att värmerekord har slagits.
Citera
2024-09-05, 20:06
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Det värmerekord som tråden handlar om slogs efter 49 år. Otvetydligt och solklart. Tråden handlar inte om andra rekord någon annanstans.

Vilket av följande alternativ pekar tydligast på att en alarmerande temperaturökning pågår?

Alt 1.
Värmerekordet för september slås 1975. Därefter dröjer det 49 långa år innan rekordet slås igen.

Alt 2.
Värmerekordet för september slås 1975. Därefter slås rekordet igen varje år i september med några procent.

Det är ju precis tvärtom mot vad du skriver. En kontinuerlig ökning med nya rekord varje år indikerar en uppåtgående trend. Däremot ett rekord som står sig i decennier och sen efter 49 år plötsligt hoppar upp tyder på att det nya rekordet är resultatet av ovanliga tillfälligheter som sammanfaller.

Liknelse:

Månsan arbetar med kvalitetsstyrning, hen upptäcker vid kontrollerna att avvikelserna blir fler med tiden, hen ritar ett styrdiagram som visar en tydlig trend. Trots order från ledningen vägrar Månsan korrigera, enligt hen visar trenden inget, de ökade avvikelserna har inget med kvalitén att göra.
Samtidigt med den ökade kasseringen sjunker försäljningen, Månsans orubbligt ovetenskapliga hållning blev till slut ohållbar, företaget konkar.

Kontenta: med trenden om ökande medeltemperatur blir värmerekorden fler
Citera
2024-09-05, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Är det inte typ 250 år bakåt bara?

Tyckte att de sa 1975 på radion.
Men kan ha hört fel
Citera
2024-09-05, 20:20
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Men kan ha hört fel

Det hela verkar lite snurrigt. Tydligen har man mätt temperaturen (på det vis man gör idag) rikstäckande sedan 1975, så du hörde rätt. Dock mätte man visst temperaturen här i landet för 202 år sedan för första gången. Om temperaturen visade rätt är en annan fråga. Enligt någon i tråden, så höll personen som mätte termometern upp och ner, och redovisade helt fel grad. Viss komik över det hela.

Dock är ju kvällstidningarna (som så ofta) ena klåpare, som hänvisade till att det var den varmaste dagen någonsin.
Citera
2024-09-05, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Säger ordet folkvandring dig något om transportsättet? Det har gjorts genom hela mänsklighetens historia. Det innebär inte ens att den generatorn som påbörjade vandringen är samma generation som den som kommer fram.

Men det är rätt rationellt att tänka sig den händelseutvecklingen om antalet beboeliga ställen på jorden minskar.

Fast de obeboliga platserna har ökat pga överbefolkning.
På 50 talet bodde det i mena runt 350 miljoner människor och idag är de runt 1miljard fler.

Om Sverige hade gjort samma resa, så hade vi varit runt 24 miljoner svenskar.
Då hade inte vi heller kunnat odla våran egen mat och vi hade inte heller haft råd eller framför allt hunnit med att bygga bostäder och infrastruktur

Så det är helt logiskt att inte så mycket fungerar bra där.
Och som lök på laxen så har de även blivit av med sina naturtillgångar
Citera
2024-09-05, 20:22
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Men kan ha hört fel

Skillnad mellan senaste rekordet och året då mätningar började.
Citera
2024-09-05, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det hela verkar lite snurrigt. Tydligen har man mätt temperaturen (på det vis man gör idag) rikstäckande sedan 1975, så du hörde rätt. Dock mätte man visst temperaturen här i landet för 202 år sedan för första gången. Om temperaturen visade rätt är en annan fråga. Enligt någon i tråden, så höll personen som mätte termometern upp och ner, och redovisade helt fel grad. Viss komik över det hela.

Dock är ju kvällstidningarna (som så ofta) ena klåpare, som hänvisade till att det var den varmaste dagen någonsin.

Hörde det innan rekordet va slaget, det lät definitivt som att de ville att det skulle bli så
Citera
2024-09-05, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Det är den varmaste dagen i september på 49 år. Sluta svälj medias lögner med hull och hår. Hört talas om brittsommar?

Brittsommar i början på september?
Citera
2024-09-05, 20:38
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Äsch då!

Om alla bara köper sig en elbil så försvinner snart värmerekorden och den brutala dödshettan från Helsingborgsområdet.

Eller är det någon annan som har en idé på hur Sverige och världen ska komma "till rätta" med alla dessa fasansfulla värmerekord. 🤔🤔
Självklart vet jag det. Mer vindkraft som dödar alla fåglar och släpper ut massor av mikroplaster.
Mer hvo skit i dieseln som gör att det kostar massor i onödan och förstör motorerna.
Samma med mer etanol i bensinen Skyhöga kostnader och rasade motorer.
Därtill nedlagda kärnkraftverk och ökad användning av oljekraftverket i Karlshamn.
En fantastisk framgångssaga för miljön. Vad kan gå fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in