Flashback bygger pepparkakshus!
2024-09-06, 03:54
Medlem
Masingas avatar
Lycka kan komma och gå på ett ögonblick. Lär man sig istället att vara nöjd så kan det hålla livet ut.

Tankar kring detta?
Citera
2024-09-06, 04:08
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Lycka kan komma och gå på ett ögonblick. Lär man sig istället att vara nöjd så kan det hålla livet ut.

Tankar kring detta?

Jag tror det. Jag tror också att dalar ger möjligheten till toppar emotionellt. Utan motgång, svårt att känna segerns söttma. Så resonerar jag iaf.
Även om jag själv strävar mycket efter balans p.ga en viss rädsla för olycka
Citera
2024-09-06, 07:14
Medlem
Citat:

Tankar kring detta?
Ja, ungefär så.

Kanske skulle jag säga: att jaga lyckan i våra begär (efter makt, pengar, sex, kickar, rus osv.) är ett säkert sätt att finna olycka. Försöker man istället finna balans och en inre rofylldhet kommer lyckan leta upp dig.
Citera
2024-09-06, 07:22
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Tankar kring detta?

Människor eftersträvar inte lycka, endast engelsmännen gör det.
Citera
2024-09-06, 07:33
Medlem
pojkpingiss avatar
För mig är lycka harmoni, och givetvis eftersträvar jag (och de flesta andra) harmoni.
Citera
2024-09-06, 09:44
Medlem
De gamla grekerna sa att ataraxia var målet. En känsla av lugn glädje i bröstet.

Citat:
Ataraxi (av grekiska ataraxiʹa ’sinneslugn’, av nekande a och taraʹssō ’uppröra’) är ett orubbligt lugn i livets alla skeden. Denna term präglar, enligt ett antal grekiska filosofiska skolor, den som är vis. Demokritos såg ataraxin som ett viktigt livsmål, och detsamma gjorde skeptiker, stoiker och epikuréer.[1] Denna oberördbarhet fokuserar på att uppnå en lugn och balanserad sinnesstämning genom förnuft och acceptans, där man betonar den aktiva processen i hur detta uppnås.

”Ataraxia” är motsatsen till ”taraxia”, som är det tillstånd av förvirring som uppstår ur en brist på ordning.

Citera
2024-11-11, 15:47
Medlem
Ja, kanske
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här