2024-09-06, 12:44
Medlem
Jag har börjat jobba i ett nytt företag som är 100 procent ägt av staten. Mitt företag jobbar med tjänster åt olika ägare av infrastruktur.

Vi gör uppdrag åt andra offentliga företag och företag som indirekt är finansierade av de offentliga via avgifter i ett naturligt monopol.

Jag har upptäckt att vi ibland har en beställare som jobbar som konsult. för ett av dessa tidigare nämnda företag via ett eget företag . De godkänner våra fakturor och uppdrag.

Än så länge är inget skumt med det ...

MEN ibland hyr vi in detta konsult företaget som våran UE när vi gör uppdrag åt andra beställare. Har även upptäckt att innan jag började här har detta konsultföretaget haft både konsult uppdrag på bägge sidor. DVS de godkänt sina egna fakturor.

Vad ska jag göra? Jag är verkligen inte intresserad av att göra något fel eller hålla på med någon fuffens
Citera
2024-09-06, 13:11
Medlem
Arbetsgivaren ska ha en lösning som möjliggör för anonym anmälan av möjliga missförhållanden (visselblåsare). Kolla personalhandbok eller på företagets intranät/hemsida efter det.

Bättre att rapportera så kan du ha rent samvete i frågan. Sen hur de hanterar det är ju en annan sak. Det låter ju dock som ett problem som företaget borde vara intresserad av att lösa, om en konsult har befogenhet att attestera/godkänna sina egna fakturor.
Citera
2024-09-06, 13:38
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Gepetto
Jag har börjat jobba i ett nytt företag som är 100 procent ägt av staten. Mitt företag jobbar med tjänster åt olika ägare av infrastruktur.

Vi gör uppdrag åt andra offentliga företag och företag som indirekt är finansierade av de offentliga via avgifter i ett naturligt monopol.

Jag har upptäckt att vi ibland har en beställare som jobbar som konsult. för ett av dessa tidigare nämnda företag via ett eget företag . De godkänner våra fakturor och uppdrag.

Än så länge är inget skumt med det ...

MEN ibland hyr vi in detta konsult företaget som våran UE när vi gör uppdrag åt andra beställare. Har även upptäckt att innan jag började här har detta konsultföretaget haft både konsult uppdrag på bägge sidor. DVS de godkänt sina egna fakturor.

Vad ska jag göra? Jag är verkligen inte intresserad av att göra något fel eller hålla på med någon fuffens

Jag förstår inte vad intressekonflikten skulle bestå i. Konsulten är väl inhyrd oavsett "sida"? Då är det knappast hen som attesterar något.

Det är vanligt att folk som är duktiga och konsultar dyker upp lite varstans i nätverk av bolag inom branschen de hör till.
Citera
2024-09-06, 13:41
Medlem
Nyckelfrågan är om de godkänt sina egna fakturor eller beslut av uppdrag till sig själva. Det är så olika hur företag och även statligt ägda företag samt myndigheter hanterar sådana ärenden att det är svårt att här säga hur TS ska gå vidare.
Citera
2024-09-06, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Nyckelfrågan är om de godkänt sina egna fakturor eller beslut av uppdrag till sig själva. Det är så olika hur företag och även statligt ägda företag samt myndigheter hanterar sådana ärenden att det är svårt att här säga hur TS ska gå vidare.
De har godkänt sina egna fakturor. Dvs jobbar som beställare och utförare som konsulter på bägge av dessa statliga / halvstatliga företagen.

Nu jobbar de som beställare till uppdrag som jag ansvarar för att genomföra och fakturera. I ett annat avtal kan vi sen hyra in dom för att utföra arbeten åt en annan kund som också är statlig/halvstatliga. Jag är då beställare till dom
Citera
2024-09-06, 14:57
Medlem
Det kan tex röra sig om ett felrättning uppdrag.

Kund skickar uppdrag att vi skall fixa ett fel. Här har dom varit beställare ifrån kunden

Mitt företag tar emot ordern
Här har de varit konsult/utförare åt mitt företag. Vårat jobb är att fixa felet och ta betalt. Allt mellan 10 000 och upp till 5-700 000.

De har då godkänt kostnaden hos kunden och genomfört jobbet för mitt företag. Sen fakturerar mitt företag för de arbetet de gjorde åt oss. + Kunden för de konsultjobbet de gjort åt dom
Citera
2024-09-06, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Gepetto
De har godkänt sina egna fakturor. Dvs jobbar som beställare och utförare som konsulter på bägge av dessa statliga / halvstatliga företagen.

Nu jobbar de som beställare till uppdrag som jag ansvarar för att genomföra och fakturera. I ett annat avtal kan vi sen hyra in dom för att utföra arbeten åt en annan kund som också är statlig/halvstatliga. Jag är då beställare till dom

Jag håller med dig om att det luktar jäv ganska lång väg och ska anmälas.
Citera
2024-09-06, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag håller med dig om att det luktar jäv ganska lång väg och ska anmälas.
Jobbigt behöva göra detta andra månaden på nya jobbet. Men jag jobbar på ett svenskt statligt företag som omsätter 250 miljarder och den andra kunden är säkert i 10 miljarder klassen . De två konsulterna de rör sig om var tidigare anställda på min avdelning och hade tydligen startat något eget företag som första året omsatte 2 miljoner och 8 miljoner andra med en marginal på 69 procent.... Skumt ingen annan på avdelningen reflekterar över detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in