Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-06, 22:15
Medlem
Enter-sandmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Citat:
Ursprungligen postat av Enter-sandman
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Du har fått en varning för brott mot 1.06. Användarnas anonymitet.
Ämne: Alltså vilken pissluffare dricker alkoholfri öl (eller annan dryck som är alkohol)
Citat:
Bögar som tycker de är coola ja lol
Btw vad är din discord/telegram? Ser på dina inlägg att du verkar smart och intressant o snacka med.

Innan du kan posta fler inlägg på forumet behöver du först bekräfta att du har mottagit varningen. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit meddelandet: Länk
Motsätter mig varningen eftersom jag inte har hotat hans anonymitet. Jag har endast frågat honom om hans discord. Om kan vill ge ut den är hans val. Detta är på sin höjd 0.03.

Hej,

Utfallet är resultatet av en omröstning bland moderatorerna angående ifall ditt inlägg bröt mot 1.06. Användarnas anonymitet och det slutade alltså i att inlägget bedöms göra det och därför har du fått en varning för inlägget.

Du får varningen oavsett om du motsätter dig den eller ej.

Ha en trevlig kväll.

Detta ärende är avslutat.

Vänligen,
Allaballawalla, moderator i Alkohol och dryck

Jag fick denna varning för 1.06 (äventyra användares anonymitet) för att be om en persons chatt-ID. Jag motsätter mig varningen eftersom det inte bryter mot reglerna att be någon om deras chatt-ID, självklart är det upp till var och en hur man svarar på den frågan.
Inlägget är på sin höjd Off topic, men helt klart inte 1.06.
Senast redigerad av Enter-sandman 2024-09-06 kl. 22:22.
Citera
2024-09-06, 22:23
Moderator
Carlboms avatar
Om man läser regel 1.06, som för övrigt är totalt humorlös, kan man läsa:

Citat:
Att på forumet (via inlägg eller i PM) eftersöka, posta, eller hota att posta, personuppgifter eller annan information som kan avslöja en annan användares identitet är förbjudet, med undantag för sådana uppgifter som användaren själv publicerat i forumet. Att sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbplatser är förbjudet.

Det bör alltså vara eftersökningen i fråga som är problemet och till det kan man lägga att endast varning i 1.06-sammanhang är en mild påföljd då det är en mycket viktig regel för forumet.

https://www.flashback.org/regler
Citera
2024-09-06, 22:24
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Välkommen till FBs bajsnödigaste regel.

Det är bara att le och gå vidare
Citera
2024-09-06, 22:31
Medlem
Enter-sandmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Om man läser regel 1.06, som för övrigt är totalt humorlös, kan man läsa:

Det bör alltså vara eftersökningen i fråga som är problemet och till det kan man lägga att endast varning i 1.06-sammanhang är en mild påföljd då det är en mycket viktig regel för forumet.

https://www.flashback.org/regler
Regeln kan inte tolkas som att man inte får fråga "vad heter du?" till en användare. Tolkar man den så, så tolkar man den helt enkelt fel. Eftersom texten inte säger så.
Citera
2024-09-06, 22:35
Medlem
Läs vidare i regeln.

"Att sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbplatser är förbjudet."

Den biten är precis det du gör. D uefterfrågar om konton på andra sajter/platformar vilket är uttryckligen skrivet i regeln.

Och jo, om du frågar efter namn är det också mot reglerna då du efterfrågar personlig information. Var har du lärt dig svenska?
Citera
2024-09-06, 22:38
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Regeln kan inte tolkas som att man inte får fråga "vad heter du?" till en användare. Tolkar man den så, så tolkar man den helt enkelt fel. Eftersom texten inte säger så.

Nej, så lättvindigt kan man såklart inte tolka regeln. Men kan tänka mig att det finns en gradskillnad i att fråga "vad heter du?" och att efterfråga ett konto på en specifik plattform.
Citera
2024-09-06, 22:40
Medlem
SvenHelsings avatar
Det är helt i linje med hur skitnödigt 1.06 brukar tolkas, så varningen är inte fel.

Däremot kan jag i många sådana fall faktiskt hålla med om att det blir lite fånigt, just eftersom man ju faktiskt kan välja själv om man vill svara eller ej. Men en sådan fråga borde du dragit i PM istället.
Citera
2024-09-06, 22:43
Medlem
Enter-sandmans avatar
Citat:
Nej, så lättvindigt kan man såklart inte tolka regeln. Men kan tänka mig att det finns en gradskillnad i att fråga "vad heter du?" och att efterfråga ett konto på en specifik plattform.
"Vad heter du i verkligheten?" måste ju tvärtom vara värre än "vad heter du på Discord/Telegram?". Det är inte att antyda att han har Discord eller Telegram, vilket å andra sidan vore närmare till att "efterforska" enligt regeltexten. Det är en fråga han kan svara på om han vill. Den enda som antyds ha Discord/Telegram är jag. Förklara hur du menar.
Senast redigerad av Enter-sandman 2024-09-06 kl. 22:47.
Citera
2024-09-06, 22:45
Medlem
Enter-sandmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är helt i linje med hur skitnödigt 1.06 brukar tolkas, så varningen är inte fel.

Däremot kan jag i många sådana fall faktiskt hålla med om att det blir lite fånigt, just eftersom man ju faktiskt kan välja själv om man vill svara eller ej. Men en sådan fråga borde du dragit i PM istället.
Sant att jag borde tagit det i PM, medger det redan i TS. Det kunde ha tagits bort för 0.03.
Citera
2024-09-06, 22:56
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
"Vad heter du i verkligheten?" måste ju tvärtom vara värre än "vad heter du på Discord/Telegram?". Det är inte att antyda att han har Discord eller Telegram, vilket å andra sidan vore närmare till att "efterforska" enligt regeltexten. Det är en fråga han kan svara på om han vill. Den enda som antyds ha Discord/Telegram är jag. Förklara hur du menar.

Gradskillnaden tycker jag finns i just att luska och efterfråga något som kanske efterfrågaren kan hoppas leder till ett ID, men svararen kanske inte riktigt förstår att det är vad som är på väg att hända. Att inte svara på "vad heter du IRL?" är lätt. Att inte svara på, eller efter luskande frågor råka släppa info som leder till IRL-ID är inte lika lätt.

Det är ju i princip aldrig enligt topic att fråga om någons IRL-ID i en tråd men 1.06 kommer alltid trumfa 0.03.
Citera
2024-09-06, 23:01
Medlem
Enter-sandmans avatar
Citat:
Gradskillnaden tycker jag finns i just att luska och efterfråga något som kanske efterfrågaren kan hoppas leder till ett ID, men svararen kanske inte riktigt förstår att det är vad som är på väg att hända. Att inte svara på "vad heter du IRL?" är lätt. Att inte svara på, eller efter luskande frågor råka släppa info som leder till IRL-ID är inte lika lätt.

Det är ju i princip aldrig enligt topic att fråga om någons IRL-ID i en tråd men 1.06 kommer alltid trumfa 0.03.
Om svararen inte förstår vad som är påväg att hända? Att han avslöjar att han har Discord om han svarar "ja" på frågan om han har Discord? Detta är ju ändå en sak som måste anses omöjlig att inte förstå.

Att ge ut sitt riktiga namn är en ännu större risk mot sin anonymitet, men det klassar du inte som 1.06.
Citera
2024-09-06, 23:02
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Om svararen inte förstår vad som är påväg att hända? Att han avslöjar sitt namn om han skriver ut sitt namn? Detta är ju ändå en sak som måste anses omöjlig att inte förstå.

Att ge ut sitt riktiga namn är en ännu större risk mot sin anonymitet, men det klassar du inte som 1.06.

Ger man ut sitt riktiga namn på forumet så har man självoutat sig. Då faller 1.06 direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in