2024-09-07, 12:10
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Jag är en av alla de som åker kollektivt till jobbet, men väljer att arbeta hemma när jag kan. Mycket beroende på SL som hela tiden blir sämre och sämre, samt kostar mer och mer.

Om jag ska åka till jobbet kan jag förutom att räkna på en extra kostnad på över 80 kr per dag allt som oftast räkna med förseningar, missade anslutningar, överfull pendel eller annat roligt.

Jag tror pandemin öppnade upp ögonen att så inte behöver vara fallet. Även om det enligt artikeln är samma siffror som i Finland, verkar vi vara sämre på att återhämta oss? Är det för smidigt med bil och cykel för att vi ska vilja åka tunnelbana? Vad tror ni är anledningen till att det går så dåligt för sl?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...mmast-i-norden
Citera
2024-09-07, 12:26
Avstängd
kyrkstockens avatar
Pandemin var definitivt en dörröppnare.

Fattar inte varför inte fler skaffar en kickbike i bagageluckan. Parkerar så nära man kan prisvärt eller ännu hellre gratis och tar scotern resten av vägen.
Citera
2024-09-07, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Jag är en av alla de som åker kollektivt till jobbet, men väljer att arbeta hemma när jag kan. Mycket beroende på SL som hela tiden blir sämre och sämre, samt kostar mer och mer.

Om jag ska åka till jobbet kan jag förutom att räkna på en extra kostnad på över 80 kr per dag allt som oftast räkna med förseningar, missade anslutningar, överfull pendel eller annat roligt.

Jag tror pandemin öppnade upp ögonen att så inte behöver vara fallet. Även om det enligt artikeln är samma siffror som i Finland, verkar vi vara sämre på att återhämta oss? Är det för smidigt med bil och cykel för att vi ska vilja åka tunnelbana? Vad tror ni är anledningen till att det går så dåligt för sl?

sverige når bottennoteringar på område efter område , inget nytt eller specifikt för sl.
Citera
2024-09-07, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
sverige når bottennoteringar på område efter område , inget nytt eller specifikt för sl.

Norden är inte speciellt stort och det är troligen inte så stor skillnad mellan att vara bäst och sämst .
Det är väl Sverige, Norge och Finland som kan jämföras.
Citera
2024-09-07, 13:15
Bannlyst
Citat:

Vad menar du med en extrakostnad? Menar du att du måste köpa en nya biljett varje gång på grund av förseningar i trafiken? Åker du pendeltåg, buss, tunnelbana, spårvagn, tvärbana mm eller allihop?
Citera
2024-09-07, 21:43
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Artikeln säger inte att SL är sämst i Norden. Du hittar bara på.

Artikeln säger att stockholmare inte börjat åka kollektivt igen efter pandemin lika mycket som som i de andra nordiska huvudstäderna. Det är väl en bra sak att företagen och folk insåg under pandemin att det går bra att jobba hemma mer istället för att slösa tid på att pendla varje dag?
Citera
2024-09-07, 22:17
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CP-Fisk
Vad menar du med en extrakostnad? Menar du att du måste köpa en nya biljett varje gång på grund av förseningar i trafiken? Åker du pendeltåg, buss, tunnelbana, spårvagn, tvärbana mm eller allihop?

Det är priset för två enkelbiljetter. Måste ju åka fram och tillbaka...
Citera
2024-09-07, 22:48
Bannlyst
Citat:
Det är priset för två enkelbiljetter. Måste ju åka fram och tillbaka...

Okej men det är väl ingen extrakostnad? Dessutom betalar väl dom flesta jobb "milersättning" allternativt SL kort (om det är Stockholm vi diskuterar). Så på vilket sätt menar du att du fick betala extra? Jag Vet att Pendeln är som den är men kom igen, två rödingar för att kunna ta dig runt i i hela Stockholm + omkringliggande städer så ska man inte gnälla så mycket. Visst Hur förbannad har man inte varit när man stått ute i kylan och väntat på ett tåg/buss som som aldrig dyker upp. Bara svälja stoltheten. finns bättre saker att lägga sin energi på.
Citera
2024-09-14, 15:34
Medlem
Tranquility Bass avatar
Finns det ett egenvärde i att folk åker med SL eller? Om folk väljer att cykla, gå eller arbeta hemma så är det väl bara bra? Mindre trängsel på vägarna och i kollektivtrafiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in