• 5
  • 6
2024-09-08, 17:14
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Ja rensband är det jag tänkte på en gång när jag såg trådstarten.
Gissar att TS fått låss massa skit iform av fett och gammalt grönsaksland mm som nu bildat rn ny propp längre ner...
Än så länge rinner det bra och till och med bättre än innan proppen. Men man vet ju aldrig.
Citera
2024-09-08, 17:14
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Enklare att bara köpa ett nytt vattenlås
Som du ser tidigare i tråden så gick inte vattenlåset att demontera. Därav trådstarten.
Citera
2024-09-09, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
När kaustiksoda blivit till klumpar så är de rent utav farliga och kan orsaka kemiska brännskador vid beröring. De sätter också igen rören ytterligare.

Rensspiral tillammans med vattenslang var det som jag använde för att få bort det jobbigaste stoppet jag någonsin stött på.
Ja, rensspiral, eller om man har tillgång till högtryck är det enda som verkligen fungerar och ger rätt resultat.
Citera
2024-09-09, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Ja rensband är det jag tänkte på en gång när jag såg trådstarten.
Gissar att TS fått låss massa skit iform av fett och gammalt grönsaksland mm som nu bildat rn ny propp längre ner...
Ja det är inte ovanligt.
Sitter inte stoppet i V-låset är det troligen längre ner i rören. Då hjälper inte Kaustiksoda eller andra lösningsmedel. Tvärt om brukar det endast bli värre.
Då får man rensa med rensverktyg/rensmaskin eller högtryck.
Citera
2024-09-09, 06:40
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Än så länge rinner det bra och till och med bättre än innan proppen. Men man vet ju aldrig.
Det skall mycket till innan det sätter sig en propp i stammen.
Bor ts i brf eller hyresrätt är stamledningen värdens/Brf:s huvudverk.
Citera
2024-09-09, 06:51
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Det skall mycket till innan det sätter sig en propp i stammen.
Bor ts i brf eller hyresrätt är stamledningen värdens/Brf:s huvudverk.
Ja det är lägenhet och som du säger så verkar det inte troligt med en propp i stammen bara för att jag fått bort den vi hade i diskhon. I så fall är det av andra orsaker.
Citera
2024-09-09, 22:36
Medlem
Citat:
Ja det är lägenhet och som du säger så verkar det inte troligt med en propp i stammen bara för att jag fått bort den vi hade i diskhon. I så fall är det av andra orsaker.

Bra att det löst sig. Men tyvärr tror jag nog det är tillfälligt. Du har kanske fått bort proppen från ditt” ansvarsområde”, men du hade en propp som satt i över 2-4 dygn utan att ta expertishjälp. Jag tror du skjutit ner en del av proppen och inom kort kommer konsekvenserna för alla i huset. Du får hoppas att ingen av de boende är inne på fb och sett din tråd, alternativt att inget i proppen går att härleda till dig.

Men trots att du löst problemet nu, har du inte agerat rätt. Som ordförande i en BRF, uppmanar jag alla boende att berätta om problem uppstår. Inte för att de ska bli betalningsskyldig, utan för att vi tillsammans ska lösa problemet. Blir det så att det blir stopp och ni behöver ta dit en jour bil, blir alla boende drabbad i slutändan ( eftersom alla äger en del av bostäderna) , blir det flera gånger dyrare än om ni bokar in en spolning, som kanske till och med är på gång? Om inte. När hade ni spolning senast? Många har 2-3 års garantier, beroende på felet.

Men i slutändan kanske bara hyran höjs mer för dig, än att vara ärlig och ta rätt hjälp i början. Får verkligen hoppas att du inte bor i mitt bostadshus.
Citera
2024-09-10, 06:15
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Bra att det löst sig. Men tyvärr tror jag nog det är tillfälligt. Du har kanske fått bort proppen från ditt” ansvarsområde”, men du hade en propp som satt i över 2-4 dygn utan att ta expertishjälp. Jag tror du skjutit ner en del av proppen och inom kort kommer konsekvenserna för alla i huset. Du får hoppas att ingen av de boende är inne på fb och sett din tråd, alternativt att inget i proppen går att härleda till dig.

Men trots att du löst problemet nu, har du inte agerat rätt. Som ordförande i en BRF, uppmanar jag alla boende att berätta om problem uppstår. Inte för att de ska bli betalningsskyldig, utan för att vi tillsammans ska lösa problemet. Blir det så att det blir stopp och ni behöver ta dit en jour bil, blir alla boende drabbad i slutändan ( eftersom alla äger en del av bostäderna) , blir deht flera gånger dyrare än om ni bokar in en spolning, som kanske till och med är på gång? Om inte. När hade ni spolning senast? Många har 2-3 års garantier, beroende på felet.

Men i slutändan kanske bara hyran höjs mer för dig, än att vara ärlig och ta rätt hjälp i början. Får verkligen hoppas att du inte bor i mitt bostadshus.
Hr ordförande!
Glöm nu inte att rören i stammen har ungefär tredubbla dimensionen jämfört med vaskskåpet.
Citera
2024-11-11, 05:12
Medlem
Dimpens avatar
Citat:

Men trots att du löst problemet nu, har du inte agerat rätt. Som ordförande i en BRF, uppmanar jag alla boende att berätta om problem uppstår. Inte för att de ska bli betalningsskyldig, utan för att vi tillsammans ska lösa problemet. Blir det så att det blir stopp och ni behöver ta dit en jour bil, blir alla boende drabbad i slutändan ( eftersom alla äger en del av bostäderna) , blir det flera gånger dyrare än om ni bokar in en spolning, som kanske till och med är på gång? Om inte. När hade ni spolning senast? Många har 2-3 års garantier, beroende på felet.

Inte alls, proppen är borta och jag bor längst ner så om proppen bara flyttat sig så hade jag blivit den första att märka det. Dessutom är stammens rör av betydligt större diameter.
Tycker att du som ordförande i BRF borde vara mer insatt i hur rörsystem fungerar.
Citera
2024-11-12, 02:32
Medlem
Citat:
Inte alls, proppen är borta och jag bor längst ner så om proppen bara flyttat sig så hade jag blivit den första att märka det. Dessutom är stammens rör av betydligt större diameter.
Tycker att du som ordförande i BRF borde vara mer insatt i hur rörsystem fungerar.

Inte som nyinsatt ordförande. Svårt att ha koll på allt direkt.
Citera
2024-11-12, 02:36
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Inte som nyinsatt ordförande. Svårt att ha koll på allt direkt.
Men lätt att ha åsikter utan att ha koll. Bra ordförande.
Nåväl, nu har du lärt dig nåt om avloppssystem i alla fall
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in