Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-07, 20:03
Medlem
Dimpens avatar
Hade långsam avrinning i köksslaskarna. Plockade isär och rengjorde rördelar men fick inte loss vattenlåset. Försökte med propplösare och det bubblade och fräste som det ska. Behövde mer medel så åkte och rådgjorde med Bauhaus och lämnade butiken med rensspiral, pulver och gel.
Efter att ha följt instruktionerna och åter haft bubbling som ett gott tecken så slutade vattnet plötsligt att sjunka. Nu är det plötsligt tvärstopp. Inget vatten passerar ner.
Återsår bara att plocka ner igen och försöka med rensspiralen. Kommer det att fungera?
Vad kan det vara för fel?
Har försökt googla men får inga resultat på stopp efter avloppsrensning.
Citera
2024-09-07, 20:13
Medlem
Kör med Mr Muscle så är proppen väck.

https://www.jula.se/catalog/hem-och-...losare-003960/
Citera
2024-09-07, 20:18
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Hade långsam avrinning i köksslaskarna. Plockade isär och rengjorde rördelar men fick inte loss vattenlåset. Försökte med propplösare och det bubblade och fräste som det ska. Behövde mer medel så åkte och rådgjorde med Bauhaus och lämnade butiken med rensspiral, pulver och gel.
Efter att ha följt instruktionerna och åter haft bubbling som ett gott tecken så slutade vattnet plötsligt att sjunka. Nu är det plötsligt tvärstopp. Inget vatten passerar ner.
Återsår bara att plocka ner igen och försöka med rensspiralen. Kommer det att fungera?
Vad kan det vara för fel?
Har försökt googla men får inga resultat på stopp efter avloppsrensning.

Ett tips är att aldrig hälla en massa korrosiva kemikalier i avloppet, för du kan ge dig fan på att det inte funkar och sen ska du hantera starkt basisk vätska när du ändå plockar isär det.

Vad är det som gör att du inte klarar av att dela på vattenlåset? Har du inga verktyg eller har du gängtätat med epoxylim?
Citera
2024-09-07, 20:27
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Ett tips är att aldrig hälla en massa korrosiva kemikalier i avloppet, för du kan ge dig fan på att det inte funkar och sen ska du hantera starkt basisk vätska när du ändå plockar isär det.

Vad är det som gör att du inte klarar av att dela på vattenlåset? Har du inga verktyg eller har du gängtätat med epoxylim?
Har alltid i tidigare boenden lätt kunnat få loss vattenlåsdelarna men i detta fall snurrar de bara. Gissar att de i detta fall sitter med nån klack eller liknande. Det går helt enkelt inte att få loss vattenlåsdelen.
Har dessutom aldrig haft problem med att lösa begynnande proppar tidigare. Har gjort detta många gånger förr men som det blev idag har aldrig hänt förut så der är jag inte van vid, därav min tråd.
Citera
2024-09-07, 20:30
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Aldrig provat just Mr Muscle. Är du säker på att det skulle funka? Står nu med båda vaskarna halvfulla med vatten efter tidigare åtgärder.
Citera
2024-09-07, 20:31
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Har alltid i tidigare boenden lätt kunnat få loss vattenlåsdelarna men i detta fall snurrar de bara. Gissar att de i detta fall sitter med nån klack eller liknande. Det går helt enkelt inte att få loss vattenlåsdelen.
Har dessutom aldrig haft problem med att lösa begynnande proppar tidigare. Har gjort detta många gånger förr men som det blev idag har aldrig hänt förut så der är jag inte van vid, därav min tråd.

Svårt att sia om utan att se hur det ser ut. Det kan vara som du är inne på, att det sitter hakar.

Har du kört vaskrensare?
Citera
2024-09-07, 20:37
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Svårt att sia om utan att se hur det ser ut. Det kan vara som du är inne på, att det sitter hakar.

Har du kört vaskrensare?
Ska låta vattnet stå under natten och se ifall proppen löser sigmed de medel som använts under dagen. Köpte en rensspiral idag så det blir morgondagens projekt i så fall.
Citera
2024-09-07, 20:54
Medlem
Låter som du byggt dig en sodapropp av alltför mycket propplösare.
Det lär inte lösa sig under natten, och du skall absolut ha skyddsglasögon och -handskar när du jobbar vidare.
Citera
2024-09-07, 20:54
Medlem
Citat:
Aldrig provat just Mr Muscle. Är du säker på att det skulle funka? Står nu med båda vaskarna halvfulla med vatten efter tidigare åtgärder.
Ja om det är fett, hår eller liknande. Garanterat.
Citera
2024-09-07, 20:56
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:

Den där använder jag med. 2 tummar upp får den.
Citera
2024-09-07, 20:59
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ja om det är fett, hår eller liknande. Garanterat.
Trots att det blivit tvärstopp EFTER att jag använt andra medel?
Hur får jag ner Mr Muscle i vattenlåset med slaskarna halvfulla med vatten?
Fixor by Nitor lovade att deras gel skulle funka även genom vattenfyllda rör.
Troligtvis bara försäljningsknep då det INTE gjorde nån nytta alls. Så vad kan då Mr Muscle tillföra?
Citera
2024-09-07, 21:07
Medlem
Citat:
Trots att det blivit tvärstopp EFTER att jag använt andra medel?
Hur får jag ner Mr Muscle i vattenlåset med slaskarna halvfulla med vatten?
Fixor by Nitor lovade att deras gel skulle funka även genom vattenfyllda rör.
Troligtvis bara försäljningsknep då det INTE gjorde nån nytta alls. Så vad kan då Mr Muscle tillföra?
Man följer instruktionen. Strössla, 3 msk, på avloppet. Häll på 0,5 l kokande vatten. Vänta 15 min. Skölj med varmt vatten en bra stund.

Var inte nära vasken när du hällt på vattnet för de avger obehaglig gas.

Det fungerar och är nära nog gratis. Kostar drygt 2 tior för en flaska som räcker till många stopp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in