2024-09-07, 21:29
Medlem
GlobalVisions avatar
På sistone kanske du har märkt att man kan nu ta bort sig själv ifrån alla sidor som ger ut dina personuppgifter (förutom om man blivit dömd) med den här guiden (FB) Man kan nu ta bort sig själv från alla personuppgift hemsidor (GUIDE)

Men det är en sida som vägrar och det är UPPLYSNING.SE även fast en del folk försökt i en månads tid och andra har försökt att ringa dom (FB) Sista bossen av personuppgifts hemsidor (UPPLYSNING) Nu löser vi detta! (FB) Sista bossen av personuppgifts hemsidor (UPPLYSNING) Nu löser vi detta! (FB) Sista bossen av personuppgifts hemsidor (UPPLYSNING) Nu löser vi detta!

Några försöker kanske säga "Bara folk som har något att dölja vill ta bort sig själva " men det stämmer INTE.

Har du en dyr bil? Då kan kriminella använda ditt registreringsnummer för att ta reda på vart du bor för att sno den.
Har du ett psykopatiskt ex som stalkar dig? Då kan han/hon ta reda på vart du bor, ditt nya telefonnummer, vem du bor med & stalka dig ännu mer.
Har du en telefon? Då kan kriminella hitta ditt telefonnummer för att försöka ringa & lura dig på pengar
https://www.gp.se/debatt/soktjanster...2-d938f9e35c56
https://www.villaagarna.se/debatt/tr...ll-kriminella/
https://unt.se/ledare/ledarkronika/a...rihet/j8ezzg1j

"Men tänk om man vill kunna bli hittad av skolkamrater flera år senare? "
Det är vad FACEBOOK finns till

"Jag bryr mig ändå inte om jag är på dom här hemsidorna "
Okej grattis du har levt ett liv där ingen vill stalka, störa, råna, eller stjäla din identitet, bra för dig, men för oss andra som bryr sig så vill vi göra något.

Om alla här som bryr sig om detta går ihop och anmäler upplysning.se genom https://www.imy.se/ så kan vi göra en skillnad.

Ratsit, Mrkoll & Birthday tar FAKTISKT bort folk nu om man ber om det, och även om man inte gillar dom här sidorna så kan man tycka "Skönt". Så det är dags att sätta lite press på den sista sidan, den "sista bossen" och om vi lyckas med det här så kan man faktiskt officiellt ta bort sig ifrån alla personuppgifts hemsidor (Förutom om man är dömd) vilket är ett STORT STEG FRAMÅT.

Följ dom här stegen om du är intresserad av att göra din röst hörd & påverka situationen

1) Först måste du be att dom tar bort dig ifrån hemsidan. Du kan göra det genom detta webbformulär https://www.upplysning.se/kontakta-oss ELLER med den här emailen info@upplysning.se

Använd denna mall

Hej!

Jag vill härmed utöva min rätt till radering enligt artikel 17 i dataskyddsförordningen (GDPR).

Jag begär att alla personuppgifter som är kopplade till mig tas bort från er databas och webbplats. Detta innebär att ingen person ska kunna se information om mig, inklusive rättsliga dokument och andra uppgifter kopplade till mitt namn och personnummer, på er tjänst.

Ni kan hitta information om era skyldigheter på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (www.imy.se). Kammarrättens senaste avgörande fastställer att databaser som publicerar uppgifter för kommersiella syften inte anses ha ett journalistiskt ändamål och därför är skyldiga att följa GDPR.

Jag ser fram emot ert svar på min begäran om radering snarast möjligt. Ni får gärna kontakta mig om ni har några frågor.

Med vänliga hälsningar,
Förnamn Efternamn
Personnummer

2) Vänta 30 dagar. (Jag vet att det är en lång tid, men 30 dagar är inget i jämförelse med att en hemsida visar alla dina uppgifter i 10+ år och ännu längre om vi inte gör något)

3) Efter 30 dagar kolla ifall du fortfarande är på sidan. (Om du inte är det så vann vi) men om du fortfarande är där så kan du anmäla genom IMV

4) Gå hit https://e-tjanster.imy.se/sv/klagomal
För att anmäla behövs följande uppgifter.

Organisationens namn:
Upplysning Checknode AB

Organisationsnummer:
556837-9142

E-post:
info@upplysning.se

Adress:
Box 17217
104 62 Stockholm

Webbplats:
Upplysning.se

Skriv också i anmälan att du har gjort två försök att få dina personuppgifter raderade i enlighet med artikel 17 i dataskyddsförordningen (GDPR) genom att:

1. Använt kontaktformuläret på upplysning.se, utan att få svar eller att uppgifterna blivit raderade.
2. Skickat begäran till info@upplysning.se, utan att få svar eller att uppgifterna blivit raderade.
3. Väntat i en månads tid

5) Klart & hoppas på det bästa

Om vi lyckas med detta så kan vi äntligen officiellt efter flera års försök ta bort oss själva helt och hållet från alla personuppgifts hemsidor. Och det skickar även att budskap till framtida liknande sidor, krimfup & lexbase. Själv är jag inte på lexbase eller krimfup, men jag har svårt att tro att det dom gör är journalistiskt, om vi sätter press så kan det ha en fortsatt effekt och lexbase & krimfup kan vara dom nästa domino brickor som faller. Dom här skit sidorna har funnits för länge, och nu med hjälp av GDPR, IMY och kammarrätten har vi faktiskt verktygen att göra något

Ursäkta mina stavfel och sånt ifall det förekommer ofta här i min tråd, jag är efterbliven
2024-09-07, 21:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Tror liksom det kommer behövas lagstiftning om detta. Varit på G ett bra tag men inget fan händer. Sverige är ju liksom unikt sett till att allt är öppet. I Tyskland tex får inte Google filma Google Earth om inte husägaren tillåtet detta. I Sverige ska man kunna söka öppet på allt och alla.
2024-09-07, 21:33
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Tror liksom det kommer behövas lagstiftning om detta. Varit på G ett bra tag men inget fan händer. Sverige är ju liksom unikt sett till att allt är öppet. I Tyskland tex får inte Google filma Google Earth om inte husägaren tillåtet detta. I Sverige ska man kunna söka öppet på allt och alla.
Håller med, det är därför vi kan sätta press med det här och gå ett steg i rätt riktning
2024-09-07, 21:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlobalVision
Håller med, det är därför vi kan sätta press med det här och gå ett steg i rätt riktning

Upplysa våra lokala politiker om frågan. Japp det man kan göra. Inget parti än så länge verkar ju tyvärr driva detta som prio 1. Fastän det ju är helt sjukt internationellt hur fan lätt det är får fram information i Sverige.
2024-09-07, 21:40
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Upplysa våra lokala politiker om frågan. Japp det man kan göra. Inget parti än så länge verkar ju tyvärr driva detta som prio 1. Fastän det ju är helt sjukt internationellt hur fan lätt det är får fram information i Sverige.
Kriminella hjälper oss genom att använda sidorna för att göra onda saker, så hoppas dom fortsätter tills regeringen & folket inser "Hmm.. det kanske inte är en bra idé att ge ut folks personuppgifter"
2024-09-07, 21:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlobalVision
Kriminella hjälper oss genom att använda sidorna för att göra onda saker, så hoppas dom fortsätter tills regeringen & folket inser "Hmm.. det kanske inte är en bra idé att ge ut folks personuppgifter"

Jo men om bara ett parti skulle ta tag i det. Driva det. Skulle de andra tänka. Fan vi är ombord. Att inte vi tänkte på detta först! Det vore ju inget parti som sade sig vara emot detta att lagen måste skärpas här. Tror jag åtminstone. Lagarna lever ju kvar från förr där man alltså var tvungen att fysiskt gå till ett kontor för att få ut uppgifter. En notering gjordes säkert också. Det håller ju inte i dag när allt är online och direkt.
2024-09-07, 21:48
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Jo men om bara ett parti skulle ta tag i det. Driva det. Skulle de andra tänka. Fan vi är ombord. Att inte vi tänkte på detta först! Det vore ju inget parti som sade sig vara emot detta att lagen måste skärpas här. Tror jag åtminstone. Lagarna lever ju kvar från förr där man alltså var tvungen att fysiskt gå till ett kontor för att få ut uppgifter. En notering gjordes säkert också. Det håller ju inte i dag när allt är online och direkt.
Sant det du säger, första partiet som plockar upp frågan kommer få gratis extra röster.

Kolla på andra snubben i tråden han dampar loss
2024-09-07, 22:50
Moderator
Ruskigbusss avatar
En mer aktuell guide finns här:
(FB) Man kan nu ta bort sig själv från alla personuppgift hemsidor (GUIDE)

Forsätt diskussionen där.

Tråd låst
/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in