Citat:
Ursprungligen postat av
PissBuss
Det där är en myt. Generellt har de svenskar du syftar på problem med att förstå och uttrycka sig om det handlar om annat än en New York-dialekt och ungefär den vokabulär som Hollywood-film och sitcoms omfattar. Att man kan jobba i utlandet har mer att göra med att det är lätt att förstå vad man ska göra och kommunicera det man behöver utan en god språkförståelse, dvs. samma skäl som bakom att städbranschen i så stor utsträckning består av papperslösa och nyanlända osv.
Jag säger inte emot dig, men anar att vi kanske umgås i helt olika kretsar. Givetvis är inte alla svenskar välutbildade eller språkbegåvade. Men i min krets är det nästan alltid tvåspråkighet såpass god att de utan problem läser böcker på engelska och även i flera fall är trespråkiga då det är ytterligare fördelar med att lära sig ett tredje språk.
Det har också blivit en generationsfråga. Jag skulle säga att det stämmer bättre in på de som är yngre än 45 år än på de som är över 45 år.
Engelskan kommer också med på köpet när man utbildar sig på högre nivå. Väldigt mycket av utbildningsmaterialet finns inte ens tillgängligt på svenska.
I min sociala krets så pratades det såpass mycket engelska att jag ett tag tänkte att svenskan var på väg att försvinna och ersättas av engelskan. Men den känslan har jag inte nu. Tvärtom så tror jag att svenskan blir det som kommer bli en förutsättning för att vi ska ha kvar vår svenska identitet även när vi inte har vårt land kvar. Jag tror det sätt som vi blir utbytta på så kommer en del svenskar att kämpa ganska hårt för att bevara svenskan även i framtiden.