• 1
  • 2
2024-09-08, 11:32
Medlem
Hej!
För ca två veckoresan började jag på en ny arbetsplats. Många i min arbetsgrupp är nördar som gillar att kolla animen och som jag gissar hänger mycket på internet. Jag tänker mig att dom kollar mycket meams och sånt. Grejen är att min arbetskamrater ofta pratar engelska med varandra! Ingen har problem med att prata eller förstå svenska men ändå börjar dom ibland bara prata engelska och kan ha hela konversationen på just engelska. Alla är vuxna person mellan så 20-50 år. Detta fenomen har man ju sprungit in i förut och jag kan inte förstå mig på det, hela grejer känns pinsamt! Men för att komma till min fråga, varför pratar nördar engelska med varandra?
Citera
2024-09-08, 11:36
Medlem
Lungcancers avatar
Troligtvis så är det för att dom snackar skit om dig eller säger något annat som du inte är privvad att få veta så dom pratar engelska så att du inte hänger med.
Citera
2024-09-08, 11:39
Medlem
Sund reaktion! Om vi vill bevara vår kultur och vårt språk måste vi använda svenskan så mycket som möjligt t ex spring istället för rusha.
Citera
2024-09-08, 11:42
Avstängd
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffopadda
Hej!
För ca två veckoresan började jag på en ny arbetsplats. Många i min arbetsgrupp är nördar som gillar att kolla animen och som jag gissar hänger mycket på internet. Jag tänker mig att dom kollar mycket meams och sånt. Grejen är att min arbetskamrater ofta pratar engelska med varandra! Ingen har problem med att prata eller förstå svenska men ändå börjar dom ibland bara prata engelska och kan ha hela konversationen på just engelska. Alla är vuxna person mellan så 20-50 år. Detta fenomen har man ju sprungit in i förut och jag kan inte förstå mig på det, hela grejer känns pinsamt! Men för att komma till min fråga, varför pratar nördar engelska med varandra?

*Memes

Varför frågar du inte dina kollegor till att börja med?
Är det pinsamt?
Citera
2024-09-08, 11:50
Medlem
SnutteFia03s avatar
Svårt att säga utan att sätta det i något specifikt sammanhang. Men om de har flera engelskspråkiga intressen som du nämner så är det kanske relaterat till det?
Senast redigerad av SnutteFia03 2024-09-08 kl. 12:01.
Citera
2024-09-08, 11:55
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
They so american!

En effekt av att höra till en subservient kultur under ockupation.

Jag brukar växla till franska eller mandarin när sådant händer.
Citera
2024-09-08, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffopadda
Hej!

Ibland kan det bero på samtalsämnet. Ibland på att någon i gruppen är svag på svenska, men okey på engelska varvid hela gruppen svenskar går över till engelska. Detta händer ofta på möten.

Svenskar är oftast väldigt välutbildade och världsvana. Tvåspråkiga fullt ut. Globala människor som lika väl kan arbeta i Sverige som i Australien. Det är en unik förmåga som vi ska ta tillvara på för det gör oss till en mycket attraktiv arbetskraftsgrupp. Jag skulle vilja passa på att uppmana nördarna som läser i denna tråden att vara aktiva i sina arbetsliv. Kanske hela vägen upp till att vara företagsledare eller andra framstående positioner i stora som små företag. Jobba internationellt.

För det är vår väg framåt. För det kommer en tid när vi svenskar inte längre har ett Sverige. Men vi är fortfarande ett svensk folk, bara utspritt över stora delar av världen.
Citera
2024-09-08, 12:05
Medlem
Loreias avatar
Jag och min mans vänner är nästan alla från andra länder, likadant med hans kollegor och dom har engelska som kontorsspråk.
Vi läser nästan bara engelskspråkiga böcker (samt ljudböcker), mestadels engelska poddar osv. Vi ser inte heller på tv utan ser bara på dom serier och filmer vi är intresserade av och inget av det är från Sverige. Vi spelar rollspel och datorspel på engelska osv.
Vi pratar ju självklart svenska med varandra men det blir lätt svengelska då vi ofta finner att svenskan saknar vissa nyanser. Så ja, det har blivit naturligt för oss att mixa.
Citera
2024-09-08, 12:07
Medlem
Upplyftens avatar
Det kommer nog att bli vanligare.

Nu är man inte förvånad att det handlar om nördar. Mängden obskyra kulturella referenser , injokes och dagsfärska memes måste vara outhärdligt att lyssna på i längden, speciellt om det levereras med en lite överlägset sarkastisk ton

Eller handlar det om att några i gänget inte har svenska som modersmål ?

Eller helt enkelt är det lättare att glömma sin svenska för att man inte kommer på det svenska ordet för "curtain"
Senast redigerad av Upplyften 2024-09-08 kl. 12:10.
Citera
2024-09-08, 12:31
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ibland kan det bero på samtalsämnet. Ibland på att någon i gruppen är svag på svenska, men okey på engelska varvid hela gruppen svenskar går över till engelska. Detta händer ofta på möten.

Svenskar är oftast väldigt välutbildade och världsvana. Tvåspråkiga fullt ut. Globala människor som lika väl kan arbeta i Sverige som i Australien. Det är en unik förmåga som vi ska ta tillvara på för det gör oss till en mycket attraktiv arbetskraftsgrupp. Jag skulle vilja passa på att uppmana nördarna som läser i denna tråden att vara aktiva i sina arbetsliv. Kanske hela vägen upp till att vara företagsledare eller andra framstående positioner i stora som små företag. Jobba internationellt.

För det är vår väg framåt. För det kommer en tid när vi svenskar inte längre har ett Sverige. Men vi är fortfarande ett svensk folk, bara utspritt över stora delar av världen.

Det där är en myt. Generellt har de svenskar du syftar på problem med att förstå och uttrycka sig om det handlar om annat än en New York-dialekt och ungefär den vokabulär som Hollywood-film och sitcoms omfattar. Att man kan jobba i utlandet har mer att göra med att det är lätt att förstå vad man ska göra och kommunicera det man behöver utan en god språkförståelse, dvs. samma skäl som bakom att städbranschen i så stor utsträckning består av papperslösa och nyanlända osv.
Citera
2024-09-08, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Det där är en myt. Generellt har de svenskar du syftar på problem med att förstå och uttrycka sig om det handlar om annat än en New York-dialekt och ungefär den vokabulär som Hollywood-film och sitcoms omfattar. Att man kan jobba i utlandet har mer att göra med att det är lätt att förstå vad man ska göra och kommunicera det man behöver utan en god språkförståelse, dvs. samma skäl som bakom att städbranschen i så stor utsträckning består av papperslösa och nyanlända osv.

Jag säger inte emot dig, men anar att vi kanske umgås i helt olika kretsar. Givetvis är inte alla svenskar välutbildade eller språkbegåvade. Men i min krets är det nästan alltid tvåspråkighet såpass god att de utan problem läser böcker på engelska och även i flera fall är trespråkiga då det är ytterligare fördelar med att lära sig ett tredje språk.

Det har också blivit en generationsfråga. Jag skulle säga att det stämmer bättre in på de som är yngre än 45 år än på de som är över 45 år.

Engelskan kommer också med på köpet när man utbildar sig på högre nivå. Väldigt mycket av utbildningsmaterialet finns inte ens tillgängligt på svenska.

I min sociala krets så pratades det såpass mycket engelska att jag ett tag tänkte att svenskan var på väg att försvinna och ersättas av engelskan. Men den känslan har jag inte nu. Tvärtom så tror jag att svenskan blir det som kommer bli en förutsättning för att vi ska ha kvar vår svenska identitet även när vi inte har vårt land kvar. Jag tror det sätt som vi blir utbytta på så kommer en del svenskar att kämpa ganska hårt för att bevara svenskan även i framtiden.
Citera
2024-09-08, 12:39
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag säger inte emot dig, men anar att vi kanske umgås i helt olika kretsar. Givetvis är inte alla svenskar välutbildade eller språkbegåvade. Men i min krets är det nästan alltid tvåspråkighet såpass god att de utan problem läser böcker på engelska och även i flera fall är trespråkiga då det är ytterligare fördelar med att lära sig ett tredje språk.

Det har också blivit en generationsfråga. Jag skulle säga att det stämmer bättre in på de som är yngre än 45 år än på de som är över 45 år.

Engelskan kommer också med på köpet när man utbildar sig på högre nivå. Väldigt mycket av utbildningsmaterialet finns inte ens tillgängligt på svenska.

Precis, det är isolerat till vissa segment i befolkningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in