• 1
  • 2
2024-09-08, 22:23
Medlem
Hej,

Har verisure larm sedan 6 månader tillbaka, fick det i samband med att förra husägaren hade detta.
Nu ringer verisure och säger att vi måste köpa en ny central p.g.a. att 2G nätet försvinner.
Enligt dom så kommer inte larmet fungera utan 2G.

Tydligen kostar ny central 2900

Har fler fått denna uppmaning?
Kan de tvinga mig att ha kvar ett abonnemang som är tecknat på 1 år ifall de inte kan leverera tjänsten om jag inte köper ny central?
Citera
2024-09-08, 22:28
Medlem
jack-asss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Hej,

Har verisure larm sedan 6 månader tillbaka, fick det i samband med att förra husägaren hade detta.
Nu ringer verisure och säger att vi måste köpa en ny central p.g.a. att 2G nätet försvinner.
Enligt dom så kommer inte larmet fungera utan 2G.

Tydligen kostar ny central 2900

Har fler fått denna uppmaning?
Kan de tvinga mig att ha kvar ett abonnemang som är tecknat på 1 år ifall de inte kan leverera tjänsten om jag inte köper ny central?
Vad jag hört så kommer 2G att stängas ner först 2027 på grund av att många har liknande problem som du har.
Citera
2024-09-08, 22:36
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack-ass
Vad jag hört så kommer 2G att stängas ner först 2027 på grund av att många har liknande problem som du har.
Också hört det, en jävla massa olika saker går på 2g. Trygghetslarm, hisslarm och sånt som inte hunnit bli utbytt.

Annars blir det till att läsa det finstilta i avtalet du har med dem.
Citera
2024-09-08, 22:36
Medlem
Citat:
Det beror på vilket telebolag, olika tidplaner, många hissar har även fått denna uppdatering/kostnad
Citera
2024-09-08, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Också hört det, en jävla massa olika saker går på 2g. Trygghetslarm, hisslarm och sånt som inte hunnit bli utbytt.

Annars blir det till att läsa det finstilta i avtalet du har med dem.
Vad jag förstått så går även viktig infrastruktur på det så kanske skjutit på det då man nu i oroliga tider inte vågar riska ett byte, vi vet ju vad resultatet av sådant brukar bli.....
Men det går ju att skylla på ryssen i så fall.
Citera
2024-09-08, 22:48
Medlem
Citat:
"2G näten släcks ner hösten 2025 för samtliga operatörer förutom Telia vilka fasar ut sitt 2G nät under 2027."

Källa
Citera
2024-09-08, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
"2G näten släcks ner hösten 2025 för samtliga operatörer förutom Telia vilka fasar ut sitt 2G nät under 2027."

Källa
Det är troligtvis Telia som har viktig infrastruktur hos sig.
Citera
2024-09-08, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är troligtvis Telia som har viktig infrastruktur hos sig.

Oftast går det väl också att byta operatör genom att byta SIM-kort, så att Telia behåller 2G till 2027 underlättar även för dem som i dagsläget har en annan operatör.
Citera
2024-09-08, 23:11
Medlem
Gosifs avatar
Frågan är varför dem stänger ner 2G/3G?Det blir mer arbete att ersätta allt med 4G än att lägga ner 2G/3G.
Senast redigerad av Gosif 2024-09-08 kl. 23:14.
Citera
2024-09-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Frågan är varför dem stänger ner 2G? Det blir mer arbete att ersätta allt med 3G än att lägga ner 2G.
Även 3g läggs ner
Citera
2024-09-08, 23:13
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Även 3g läggs ner

Ok men varför? Mer arbete blir det bara..
Citera
2024-09-08, 23:14
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Frågan är varför dem stänger ner 2G? Det blir mer arbete att ersätta allt med 3G än att lägga ner 2G.

Att drifta två nät parallellt är nog mer arbete sett över tid än att lägga ner det ena.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in