Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-09, 13:12
Medlem
Varmare vintrar, mindre snö runt jul och varmare september, och nu tropisk värme och rekordtemperaturer. Jag minns när jag var liten, då var det snö varje år på jul och nyår. Nu är det annorlunda. Är det bara en tillfällighet, eller är den globala uppvärmningen på riktigt?

Tropisk natt i Sverige

https://www.expressen.se/nyheter/sve...tt-i-sverige-/
Citera
2024-09-09, 13:20
Medlem
Liberationfronts avatar
Klimatförändringarna sker nog över tid.
Vart i landet bor du och vilka år var du ung?

Upplever att säsongerna skjutits fram
Citera
2024-09-09, 13:20
Medlem
Fangfaces avatar
Senaste 4 vintrarna har väl varit hyfsat normala. Iofs bytte vi referensperiod 2020 så det kan vara missvisande.
Jag som gillar vinter har inte klagat så mycket de senaste åren iaf. Bor i sydöstra delen.
Citera
2024-09-09, 13:22
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Varmare vintrar, mindre snö runt jul och varmare september, och nu tropisk värme och rekordtemperaturer. Jag minns när jag var liten, då var det snö varje år på jul och nyår. Nu är det annorlunda. Är det bara en tillfällighet, eller är den globala uppvärmningen på riktigt?

Tropisk natt i Sverige

Nu killgissar jag, men jag sätter en lax på att det är en tillfällighet. Där jag häckar har vi fortfarande riktiga vintrar, bitvis riktigt kalla sådana, även snörika. Att vi haft den varmaste septemberdagen sedan man (ordentligt) började mäta teperaturen för 49 år sedan, säger faktiskt ingenting. Lägg till att vi faktiskt haft en tämligen "kall" sommar. Så här har det varit så länge jag vandrat omkring på jorden.
Citera
2024-09-09, 13:23
Avstängd
Galejans avatar
Överlag är vädret bättre och varmare nu än för fyrtio år sedan. Det tackar vi för, det är mycket behagligare att leva i en jämn och varmare temperatur än att kämpa mot minusgrader stora delar av året.

Greta kunde använda den där söta lilla munnen till bättre saker än att klaga på att vi för en gångs skull slipper ha vinterjacka i slutet av september.
Citera
2024-09-09, 13:28
Medlem
Europes avatar
Här i Stockholm har vi i alla fall haft en massa snö på vintrarna. Det var inte heller alltid snö på julafton när jag var barn. Möjligtvis har det skett statistiska förändringar, men en sådan förändring TS talar om har jag inte upplevt.
Citera
2024-09-09, 13:34
Januari-mars är väl de värsta vintermånaderna i södra Sverige. Verkligen 50/50 med snö på julafton. Synd egentligen för jan-mars är ju bara en utdragen plåga.
Citera
2024-09-09, 13:49
Medlem
Pecka-s avatar
Var ju en ordentlig vinter nu senast, är väl snarare vårarna man undrar var de har tagit vägen.
Citera
2024-09-09, 13:54
Medlem
Citat:

Tropisk natt i Sverige

Ja, den varmaste natten igår under hela sommaren. Det var fläkten på under hela natten, men nu har det spöregnat och temperaturen sjunkit rejält, så det lär nog inte bli mera tropiska nätter för i år.
Citera
2024-09-09, 14:17
Medlem
NyaHenriksss avatar
24/11-2023 kom första snön och fortsatte några dagar.
30/11-2023 var det snökaos som fortsatte till 7/12-2023.
3/1-2024 till 6/1-2023 var det snökaos igen, det var när folk fastnade på E22.

Vad var din fråga? Varmare vintrar?
Citera
2024-09-09, 14:44
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
24/11-2023 kom första snön och fortsatte några dagar.
30/11-2023 var det snökaos som fortsatte till 7/12-2023.
3/1-2024 till 6/1-2023 var det snökaos igen, det var när folk fastnade på E22.

Vad var din fråga? Varmare vintrar?
Det var inget snökaos från 30/11-7/12 2023
Innan folk fastnade och efter folk fastnade var det inget snökaos
Första ssnsön kom...
Varmare vintrar specificeras inte utifrån dessa enstaka lokala händelser
Citera
2024-09-09, 14:46
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
tropisk värme och rekordtemperaturer

Du verkar inte förstå skillanden mellan väder och klimat.

"Tropisk" värme har uppmätts under EN dag vid EN ort, medan det normalt förekommer ett flertal sådana "tropiska nätter" under ett normalt sommarår. Du kan inte ha befunnit dig i Sverige, för just den här sommaren har varit alldeles svinkall och helt regnat bort, med undantag för en vecka i juni och en vecka i september.

Den verkliga frågan är således vart somrarna tog vägen, för numera är det vinter året runt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in