Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-09, 14:56
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Varmare vintrar, mindre snö runt jul och varmare september, och nu tropisk värme och rekordtemperaturer. Jag minns när jag var liten, då var det snö varje år på jul och nyår. Nu är det annorlunda. Är det bara en tillfällighet, eller är den globala uppvärmningen på riktigt?

Tropisk natt i Sverige

https://www.expressen.se/nyheter/sve...tt-i-sverige-/
Vi hade en vit jul senaste julen här i Stockholm. Oftast har vi grön jul. Så jag kan inte påstå att det blivit mildare vintrar.

När det är en fin, varm höst med vindar som kommer ifrån söder istället för norr, så brukade det kallas för Britsommar. Var inte så lättlurad av medias klimatpropaganda och deras lögner.
Citera
2024-09-09, 16:02
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Du verkar inte förstå skillanden mellan väder och klimat.

"Tropisk" värme har uppmätts under EN dag vid EN ort, medan det normalt förekommer ett flertal sådana "tropiska nätter" under ett normalt sommarår. Du kan inte ha befunnit dig i Sverige, för just den här sommaren har varit alldeles svinkall och helt regnat bort, med undantag för en vecka i juni och en vecka i september.

Den verkliga frågan är således vart somrarna tog vägen, för numera är det vinter året runt.
Det är därför dom bytt namnet från global uppvärmning till klimatförändringar. Då kan man köra skräckrubriker vid värme och vid kyla också skylla det på klimatförändringarna.
Påpekar man att det varit en kall sommar så får man höra att det är skillnad på väder och klimat.
Citera
2024-09-09, 16:51
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Vi hade en vit jul senaste julen här i Stockholm. Oftast har vi grön jul. Så jag kan inte påstå att det blivit mildare vintrar.

När det är en fin, varm höst med vindar som kommer ifrån söder istället för norr, så brukade det kallas för Britsommar. Var inte så lättlurad av medias klimatpropaganda och deras lögner.

Vore intressant att jämföra hur vintrarna blir när vi haft en Indiansommar, eller Brittsommar.
2020 var väl senaste Indiansommaren och då blev det en väldigt mild höst och en sen start på vintern.

Sånt sker garanterat i cykler men dessa cykler kan mycket väl bli vanligare i framtiden.

Dock kommer jag ihåg att vintrarna alltid började i November som barn på 80 talet men att det sedan förändrades någon gång på 90 talet då vi hade några riktigt dåliga vintrar ibland.

Sämre vintrar verkar dock alltid funnits i Sverige, jag tror det är delvis Astrid Lindgrens sagor som lurat oss att tro att Sverige alltid är svinkallt på vintern.

Antalet snödagar har dock minskat drastiskt sista 30-40 åren med ca 30-40 dagar, alltså 1 dag mindre snö per vinter: https://www.smhi.se/klimat/klimatet-...or-sno-1.91052

Trenden är dock oroande: https://www.natursidan.se/nyheter/58...-ar-i-fjallen/
Senast redigerad av Enotroligkille 2024-09-09 kl. 16:56.
Citera
2024-09-09, 17:39
Medlem
ReflektivInsikts avatar
Vintern infaller officiellt enligt den meteorologiska definitionen när dygnsmedeltemperaturen är 0°C eller lägre under fem dygn i sträck. Detta varierar dock beroende på var i Sverige man befinner sig. Här är en översikt:

Norrland: Vintern brukar normalt börja i mitten av oktober till november.
Svealand: Vintern anländer vanligtvis under november eller början av december.
Götaland: Vintern infaller oftast i slutet av december eller början av januari, om det blir vinter alls i vissa sydliga områden.
Astronomiskt börjar vintern på vintersolståndet, vilket vanligtvis infaller den 21 eller 22 december.
Citera
2024-09-10, 11:45
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Vore intressant att jämföra hur vintrarna blir när vi haft en Indiansommar, eller Brittsommar.
2020 var väl senaste Indiansommaren och då blev det en väldigt mild höst och en sen start på vintern.

Sånt sker garanterat i cykler men dessa cykler kan mycket väl bli vanligare i framtiden.

Dock kommer jag ihåg att vintrarna alltid började i November som barn på 80 talet men att det sedan förändrades någon gång på 90 talet då vi hade några riktigt dåliga vintrar ibland.

Sämre vintrar verkar dock alltid funnits i Sverige, jag tror det är delvis Astrid Lindgrens sagor som lurat oss att tro att Sverige alltid är svinkallt på vintern.

Antalet snödagar har dock minskat drastiskt sista 30-40 åren med ca 30-40 dagar, alltså 1 dag mindre snö per vinter: https://www.smhi.se/klimat/klimatet-...or-sno-1.91052

Trenden är dock oroande: https://www.natursidan.se/nyheter/58...-ar-i-fjallen/
Att vädret ändras vet vi. Jo, här i Stockholm brukar vi få första snön i November, som brukar smälta bort och vi får oftast grön jul och nyår, för att sen få snö. Alltid lika surt.
Citera
2024-09-10, 21:55
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Du verkar inte förstå skillanden mellan väder och klimat.

"Tropisk" värme har uppmätts under EN dag vid EN ort, medan det normalt förekommer ett flertal sådana "tropiska nätter" under ett normalt sommarår. Du kan inte ha befunnit dig i Sverige, för just den här sommaren har varit alldeles svinkall och helt regnat bort, med undantag för en vecka i juni och en vecka i september.

Den verkliga frågan är således vart somrarna tog vägen, för numera är det vinter året runt.
Andra halvan av augusti var solig och varm här i Stockholm.
Citera
2024-10-17, 18:42
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Att vädret ändras vet vi. Jo, här i Stockholm brukar vi få första snön i November, som brukar smälta bort och vi får oftast grön jul och nyår, för att sen få snö. Alltid lika surt.

Föredrar nog vädret i nordligaste Sverige faktiskt, hyfsade somrar och riktiga vintrar, inget fjollväder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in