2024-09-09, 15:44
Medlem
BAB7s avatar
Kinesiska elbilar ljuger om förbrukningen.
Det ska handla om att de kinesiska biltillverkarna medvetet manipulerat mjukvaran så att en felaktig elförbrukning visas på instrumentpanelen, i färddatorn etc.
Vissa kinesiska tillverkare har även satt en spärr på visad maxförbrukning, trots att elbilen i verkligheten förbrukar betydligt mer.

På så vis luras bilägarna att tro att deras elbil drar mindre el än vad den gör i verkligheten.

Jag kör själv en BYD Atto, och har inte kontrollerat förbrukningen så noga.
Däremot har jag reagerat på att räckvidden är betydligt kortare än vad jag hade förväntat mig, 23-35 mil beroende på årstid, väder och hastighet, oftast runt 25-29 mil, trots att den säger 42 mil i färddatorn när bilen är fulladdad.

Diskutera:
Vad är era tankar och / eller erfarenheter av detta?

Länk: https://carup.se/experten-kinesiska-...m-forbrukning/
Citera
2024-09-09, 15:51
Medlem
Har väl inte så mycket att tillägga, men såg den videon igår som Björn Nyland gjorde där han diskuterar det. Kan vara värt att kolla in den för den som orkar om man har kinabil.
Citera
2024-09-09, 15:56
Medlem
holmiums avatar
Vad är det som är förvånade.

Man döljer en stor lögn med mindre lögner. Det är modus operandi idag när saker som saknar egen bärkraft skall tryckas på allmänheten/ kunder till varje pris.

En kalkon kan inte flyga, om man blundar riktigt hårt och ljuger riktigt brett kan man inbilla sig att det är en örn.
Citera
2024-09-09, 16:19
Medlem
Bassplays avatar
Allt från Kina kontrolleras och regleras av CCP. Dom ljuger om precis allt. Köp inte Kina skräp och förvänta dig att allt är i sin ordning.
Citera
2024-09-09, 17:43
Medlem
Hörde någon annan säga något liknande om en Zeekr.
Inget som förvånar mig särskilt mycket får jag väl säga. Kineserna är som kineserna är.
Citera
2024-09-09, 18:02
Medlem
PricklyCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Kinesiska elbilar ljuger om förbrukningen.
Det ska handla om att de kinesiska biltillverkarna medvetet manipulerat mjukvaran så att en felaktig elförbrukning visas på instrumentpanelen, i färddatorn etc.
Vissa kinesiska tillverkare har även satt en spärr på visad maxförbrukning, trots att elbilen i verkligheten förbrukar betydligt mer.

På så vis luras bilägarna att tro att deras elbil drar mindre el än vad den gör i verkligheten.

Jag kör själv en BYD Atto, och har inte kontrollerat förbrukningen så noga.
Däremot har jag reagerat på att räckvidden är betydligt kortare än vad jag hade förväntat mig, 23-35 mil beroende på årstid, väder och hastighet, oftast runt 25-29 mil, trots att den säger 42 mil i färddatorn när bilen är fulladdad.

Diskutera:
Vad är era tankar och / eller erfarenheter av detta?

Länk: https://carup.se/experten-kinesiska-...m-forbrukning/

Har två st MG4. Där verkar siffrorna stämma när jag kollar på laddaren. Räckvidden är angiven till 44 mil och det klarar den av om det inte är för kallt. Däcken kan ha stor betydelse, den ena har dubbdäck av fabrikat Nexen, och den drar upp till 20% mer under likvärdiga förhållanden än den andra med dubbfritt.

Den har av någon anledning en spärr som visar max 29.8 kWh/100 km, men så högt hamnar det aldrig vid normal körning. Hemresa från jobbet idag hamnade på 13,5 i förbrukning. (5 mil, 70 km/h i snitt)
Citera
2024-09-10, 13:56
Medlem
tomatlarss avatar
I kina blir man uppmanad av staten att ljuga och manipulera så att saker värkar bättre än de är. Så inte förvånande att sådant kommer fram.
Citera
2024-10-17, 18:45
Medlem
Enligt J-tube siten China Observer har en del kinesiska ägare av inhemska elbilmärken sagt att de har fått "reda på" att bilarnas komponenter och batterier är medvetet gjorde för att helt plötsligt börja ge upp efter 4-5 år och att kostnaderna med ersätta dessa samt kostnad för reparation är så horribla att det helt plötsligt blir "lönsamt" att byta bilen till en ny om det inte vore för att de flesta konsumenterna hade planerat att behålla bilen i 8 år.

Samtidigt går i praktiken alla kinesiska biltillverkare av elbilar med förlust. En ohållbar situation.

https://www.youtube.com/watch?v=t-qbelIi7I4
Citera
2024-10-17, 21:49
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Enligt J-tube siten China Observer har en del kinesiska ägare av inhemska elbilmärken sagt att de har fått "reda på" att bilarnas komponenter och batterier är medvetet gjorde för att helt plötsligt börja ge upp efter 4-5 år och att kostnaderna med ersätta dessa samt kostnad för reparation är så horribla att det helt plötsligt blir "lönsamt" att byta bilen till en ny om det inte vore för att de flesta konsumenterna hade planerat att behålla bilen i 8 år.

Samtidigt går i praktiken alla kinesiska biltillverkare av elbilar med förlust. En ohållbar situation.

https://www.youtube.com/watch?v=t-qbelIi7I4
Det är en extremt kinakritisk kanal.
Det ska man i alla fall veta.

Om sedan det ligger någon sanning i det, det får vi väl se.
Oavsett vilket, så är det väl ingen normal människa som går och köper en kinesisk bil idag.
Ingen vet om märket finns kvar i europa om några år.
Leasing är grejen på kinabilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in