Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2024-10-05, 09:06
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vilka har lyckats devalvera till sig framgång och vad är det som säger att en stark valuta är ett problem egentligen.
Resultatet blir bara att alla andra devalverar ännu mer.

Så här ligger det till med Grekland som exempel. Grekland är för dyrt vilket leder till att de har permanenta handelsunderskott på 10% av BNP 2022 och säkert liknande idag. Senaste siffrorna för betalningsbalansen jag hittar är ännu värre på -16% av BNP. Då Grekland inte har rätt att trycka egna euro så leder handelsunderskottet till att Grekland måste låna euro från resten av euroområdet vilket strukturellt ökar deras skuld till utlandet.

Det enda sättet att komma ut ur skuldfällan är genom att Grekland börjar generera handelsöverskott så att euro flyter in i Grekland och de kan betala tillbaka. Tills dess så lever de på återkommande trixande.

Med euron så kan Grekland enbart komma ur det hela genom intern devalvering vilket innebär att allas löner sänks kraftigt. Det stryper importen och gör export mer konkurrenskraftigt. Problemet här är att lönesänkningarna enbart kan genomföras genom att grekiska staten bedriver direkt klasskrig mot hela arbetande befolkningen i Grekland då grekerna själva inte är så sugna på att få sänkta löner med säg 30-40%, pensioner och offentliga stöd slaktas osv. I praktiken är det omöjligt för Grekland att genomföra politiskt vilket är skälet till varför de varit i permanent kris sedan euron infördes.

Om de hoppar av euron så kan de devalvera kraftigt och få vettigare priser intern som matchar deras konkurrenskraft. Detta stryper också importen och gynnar exporten. Man uppnår det som är nödvändigt men på ett sätt som dels inte slår sönder hela grekiska civilsamhället, sänker rättvist så att alla känner av det och inte bara arbetarklassen och medelklassen. Det är också något som är politiskt möjligt att genomföra samt leder till mindre problem internt i Grekland då det upprätthåller den inhemska produktionen och löneläget räknat i deras nya valuta.
Citera
2024-10-05, 09:44
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Så här ligger det till med Grekland som exempel. Grekland är för dyrt vilket leder till att de har permanenta handelsunderskott på 10% av BNP 2022 och säkert liknande idag. Senaste siffrorna för betalningsbalansen jag hittar är ännu värre på -16% av BNP. Då Grekland inte har rätt att trycka egna euro så leder handelsunderskottet till att Grekland måste låna euro från resten av euroområdet vilket strukturellt ökar deras skuld till utlandet.

Det enda sättet att komma ut ur skuldfällan är genom att Grekland börjar generera handelsöverskott så att euro flyter in i Grekland och de kan betala tillbaka. Tills dess så lever de på återkommande trixande.

Med euron så kan Grekland enbart komma ur det hela genom intern devalvering vilket innebär att allas löner sänks kraftigt. Det stryper importen och gör export mer konkurrenskraftigt. Problemet här är att lönesänkningarna enbart kan genomföras genom att grekiska staten bedriver direkt klasskrig mot hela arbetande befolkningen i Grekland då grekerna själva inte är så sugna på att få sänkta löner med säg 30-40%, pensioner och offentliga stöd slaktas osv. I praktiken är det omöjligt för Grekland att genomföra politiskt vilket är skälet till varför de varit i permanent kris sedan euron infördes.

Om de hoppar av euron så kan de devalvera kraftigt och få vettigare priser intern som matchar deras konkurrenskraft. Detta stryper också importen och gynnar exporten. Man uppnår det som är nödvändigt men på ett sätt som dels inte slår sönder hela grekiska civilsamhället, sänker rättvist så att alla känner av det och inte bara arbetarklassen och medelklassen. Det är också något som är politiskt möjligt att genomföra samt leder till mindre problem internt i Grekland då det upprätthåller den inhemska produktionen och löneläget räknat i deras nya valuta.
Att lämna Euron skulle, kanske vara bra för dem. De inför en egen valuta som då devalveras automatiskt om den hålls flytande, som kronan, som egentligen är konkurrensutsatt.
Men det betyder inte att de kommer att få det bättre, för de måste ändå producera något. De har andra strukturella problem. Om det är som du säger att lönerna är låga där, varför blir de inte rikare, de borde då kunna producera varor billigare än andra länder. Men det går inte att konkurrera med låga löner i längden, t.o.m. Kina har insett det. Det kräver en hög grad av automatisering. Hur ska man få det dit?
Citera
2024-10-06, 19:20
Avstängd
Hultabultans avatar
Citat:
Konstaterar att EU har svindyr energi och är allmänt dyrast i världen på allt annat också (skatter, regleringar, löner etc). Drar slutsatsen att EU bör satsa ännu mer på det som gör vår energi svindyr där EU tar massiva lån för uppbyggnad av transient kraftgenerering. Det är ett skämt.

Undrar hur länge till EU kan köra sin vansinniga energipolitik och dåraktiga klimathysteri?
De viktigaste konkurrenterna som USA, Ryssland, Kina har helt andra skatter och priser på energi.
Visst kan solkraft fungera i ökenländer till att driva luftkonditionering, det ger mest ström när behovet är som störst.
Dock är det bara nonsens att vi i Sverige skall hålla på med sån skit!
Citera
2024-10-08, 19:15
Medlem
När jag tittade för några månader sedan - kommer inte ihåg var - Flest UPPFINNINGAR per capita
1. Schweiz
2. Sverige.

Fast Sverige är skitdåliga på att göra företag av uppfinningar.* Norge och Japan köper många av de svenska...

*Kanske beroende på att svenska skattelagar är elaka mot uppfinnare.
Då jag var 19 år hade jag gjort ett larm, som var bäst jämfört med pris i villaklassen, men fick inte dra av i mitt företag för prototypmatrialet. Jag blev så förbannad att jag bestämde att då ska Svenska staten aldrig tjäna något på mina uppfinningar heller, så jag la prototypen och alla mina andra uppfinningsideer i mitt lager och där ligger de fortfarande...
Citera
2024-11-11, 07:10
Medlem
glimmandes avatar
The Duran har ett program om Draghis och Macrons förslag.
https://youtu.be/QT5iDwyEwT4?si=2E10ldWgzayC27XV

Deras slutsats är samma som min ovan. Svaret på alla problem vi fått i Europa efter 1990 där mer och mer centraliseras är mer centralisering, trots att det inte finns något bevis på att tidigare centralisering på något sätt gynnat Europas länder.

Är väldigt tveksam på att EU gynnas av ökad centralisering, planekonomi och samkörd finansindustri. Tror inte ens att de själva tror på det. Det är centralisering för centraliseringens egen skull.
Citera
2024-11-13, 02:47
Avstängd
Citat:
The Duran har ett program om Draghis och Macrons förslag.
https://youtu.be/QT5iDwyEwT4?si=2E10ldWgzayC27XV

Deras slutsats är samma som min ovan. Svaret på alla problem vi fått i Europa efter 1990 där mer och mer centraliseras är mer centralisering, trots att det inte finns något bevis på att tidigare centralisering på något sätt gynnat Europas länder.

Är väldigt tveksam på att EU gynnas av ökad centralisering, planekonomi och samkörd finansindustri. Tror inte ens att de själva tror på det. Det är centralisering för centraliseringens egen skull.
EU-toppens ideologi och mindset är att varje kris ska utnyttjas som en ursäkt för behovet av, som deras mantra lyder, Ever Closer Integration - dvs mer centralisering och mer makt som förflyttas upp till Bryssel (att en del av denna makt kommer att tillfalla ministerrådet som ju består av ett kollektiv av s k ledare från medlemsländerna spelar ingen roll, eftersom dessa "ledare" är helt inställda på att spela EU-spelet och premierar Brssels intressen, inte det egna landets).

Det är politbyrån som styr allt mer, och både de tidigare stora finanskriserna, klimatkrisen och Ukrainakriget har använts som ursäkter för att motivera mer toppstyrning, mer makt till den icke-valda VIP-lobbyn i Bryssel. Om man inte ser den här eliten som ett samkört kollektiv med gemensamma intressen mot Europas folk, så förblir hela baletten obegriplig.

Det finns givetvis inget verkligt demokratiskt grundat mandat över tid för den här inriktningen mot ett slags "Europas Förenta Stater".
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in