• 1
  • 2
2024-09-09, 22:47
Medlem
Jag skrev tidigare om detta ämne i en annan tråd men kände att ämnet förtjänade sin egna. Även om problematiken liknar den för privatpersoner, är det i praktiken två olika kategorier när det kommer till hanteringen av personuppgifter för de med en enskild firma.

Personer med enskilda firmor fastnar i en gråzon där deras hemadresser och personnummer publiceras på webbplatser som MrKoll, Ratsit, Hitta, Eniro osv. Till skillnad från privatpersoner kan de inte lika enkelt få sina uppgifter borttagna. Eftersom en enskild firma inte är en separat juridisk person, kopplas ägarens personliga information till företaget. Trots att många enskilda firmor bara existerar för att fakturera hobbyprojekt eller enstaka uppdrag per år, hävdar dessa webbplatser att informationen måste vara offentlig på grund av ett "allmänintresse".

Det är svårt att förstå varför en hobbybaserad verksamhet utan någon publik närvaro ska anses ha ett allmänintresse som rättfärdigar att sådana känsliga uppgifter som hemadresser och personnummer offentliggörs. Detta skapar stora risker för identitetsstöld, trakasserier och integritetsintrång, utan att allmänheten får något konkret värde av denna exponering.

De som driver enskilda firmor borde kunna ha samma rätt att skydda sina personuppgifter som privatpersoner, särskilt när verksamheten inte involverar direkt kontakt med allmänheten eller inte har någon fysisk närvaro. Det är en fråga som definitivt behöver granskas närmare tycker jag. Jag vet att man kan ha postbox men jag anser att man inte ska behöva det för att skydda sin egna integritet bara för att man har en enskild firma.

Hur ser ni på detta? Har någon lyckats få sina uppgifter borttagna från dessa webbplatser, trots att de driver en enskild firma? Skulle vara intressant att höra andras erfarenheter!
Citera
2024-09-09, 23:02
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellasgarden
Jag skrev tidigare om detta ämne i en annan tråd men kände att ämnet förtjänade sin egna. Även om problematiken liknar den för privatpersoner, är det i praktiken två olika kategorier när det kommer till hanteringen av personuppgifter för de med en enskild firma.

Personer med enskilda firmor fastnar i en gråzon där deras hemadresser och personnummer publiceras på webbplatser som MrKoll, Ratsit, Hitta, Eniro osv. Till skillnad från privatpersoner kan de inte lika enkelt få sina uppgifter borttagna. Eftersom en enskild firma inte är en separat juridisk person, kopplas ägarens personliga information till företaget. Trots att många enskilda firmor bara existerar för att fakturera hobbyprojekt eller enstaka uppdrag per år, hävdar dessa webbplatser att informationen måste vara offentlig på grund av ett "allmänintresse".

Det är svårt att förstå varför en hobbybaserad verksamhet utan någon publik närvaro ska anses ha ett allmänintresse som rättfärdigar att sådana känsliga uppgifter som hemadresser och personnummer offentliggörs. Detta skapar stora risker för identitetsstöld, trakasserier och integritetsintrång, utan att allmänheten får något konkret värde av denna exponering.

De som driver enskilda firmor borde kunna ha samma rätt att skydda sina personuppgifter som privatpersoner, särskilt när verksamheten inte involverar direkt kontakt med allmänheten eller inte har någon fysisk närvaro. Det är en fråga som definitivt behöver granskas närmare tycker jag. Jag vet att man kan ha postbox men jag anser att man inte ska behöva det för att skydda sin egna integritet bara för att man har en enskild firma.

Hur ser ni på detta? Har någon lyckats få sina uppgifter borttagna från dessa webbplatser, trots att de driver en enskild firma? Skulle vara intressant att höra andras erfarenheter!
Jag drev för ganska många år sedan en enskild firma där verksamheten var förlagd till en lokal i en annan kommun och delades med en annan enskild firma. Verksamheten bedrevs gemensamt under ett gemensamt namn som inte var ett registrerat företag. Jag bodde längs en grusväg som tog slut några hus bort och där det saknades vändplan. Ungefär en månad efter att jag registrerat mitt företag ökade plötsligt trafiken på grusvägen explosionsartat. Jag kopplade först inte ihop det med mitt företag, men jag hade dumt nog uppgett mitt privata mobilnummer när jag registrerade företaget och inte tänkt på att ändra det till den gemensamma stationära telefonen vi hade i lokalen. Så när folk började ringa dygnet runt, på helger och till och med på nätter höll det på att driva mig till vansinne. Allt för att mitt företag låg ute på en jävla massa sidor med min bostadsadress uppgiven som adress och mitt privata telefonnummer utlagt. De flesta ändrade dock adress och telefonnummer när jag ringde och förklarade läget för dem. Skulle jag starta ett nytt företag i dag skulle jag aldrig starta enskild firma, utan någon form av aktiebolag.
Citera
2024-09-09, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Skulle jag starta ett nytt företag i dag skulle jag aldrig starta enskild firma, utan någon form av aktiebolag.

Det verkar som att det bästa sättet för att undvika sådana situationer är att antingen ombilda till ett aktiebolag, där ens personliga uppgifter inte exponeras på samma sätt, eller helt lägga ner och använda sig av faktureringstjänster.

Det tråkiga är ju att för dem som har hobbyverksamhet och inte drar in några större summor, så innebär det att en del av den lilla intäkten måste gå till faktureringstjänster, bara för att kunna skydda sig själv. Det känns onödigt att behöva betala för något bara för att det inte går att få skydd som enskild näringsidkare.

Går det att hävda trots att dessa sidor hänvisar till offentlighetsprincipen + tar info från myndigheter, att en person med enskild firma vars personliga uppgifter finns på nätet, inte är proportionerligt med det allmänna intresset?
Senast redigerad av Hellasgarden 2024-09-09 kl. 23:22.
Citera
2024-09-10, 00:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Jag förstår inte varför man överhuvudtaget vill bedriva enskild firma. Det räcker med 25 lax för ett aktiebolag.
Enskild firma och handelsbolag är extremt förlegade fenomen.
Citera
2024-09-10, 00:03
Medlem
KlasLunds avatar
Nu vet jag inte riktigt vad det är man ska skydda sig emot bara för att man driver en enskild firma och jag vill påtala att långt ifrån alla enskilda firmor drivs pga hobbyverksamhet. En fundering som dyker upp för mig är annars hur de enskilda firmorna syns på dessa upplysningssajter om innehavaren har skydd identitet? Är uppgifterna ändå offentliga då så är ju problemet ett problem på riktigt.

Annars är det väl samma problem med offentlighetsprincipen som alltid. Visst kan det vara irriterande att saker är lättillgängliga, men något särskilt hot eller behov att skydda kan jag inte se från det perspektivet. Så länge uppgifterna ändå finns ett samtal bort så känns det som att det kvittar. Man kan ju även driva ett AB med alla dess fördelar istället.
Citera
2024-09-10, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag förstår inte varför man överhuvudtaget vill bedriva enskild firma. Det räcker med 25 lax för ett aktiebolag.
Enskild firma och handelsbolag är extremt förlegade fenomen.

Visst är aktiebolag ett attraktivt alternativ för många företagare, men att påstå att enskild firma är förlegat missar poängen med varför många väljer just denna företagsform. För en ung entreprenör, exempelvis en student, som inte har de 25 000 kronor som krävs för att starta ett aktiebolag eller som saknar den administrativa kompetensen för att hantera bokföring, styrelsearbete och årsredovisning, kan en enskild firma vara det bästa valet.

Ta en ung YouTuber, streamer eller TikToker som exempel, som tjänar pengar på sin hobby men ännu inte på en nivå där ett aktiebolag är nödvändigt. Eller en nischad influencer som marknadsför Magic-kort, där intäkterna inte är stadiga och stora. För dem är enkelheten i enskild firma en stor fördel – det krävs inget startkapital, bokföringen är mindre komplicerad och man kan börja direkt med sin verksamhet utan större risker. När intäkterna ökar och företaget växer kan man alltid omvandla till ett aktiebolag senare, men i början ger enskild firma en trygg och enkel start.

Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Nu vet jag inte riktigt vad det är man ska skydda sig emot bara för att man driver en enskild firma och jag vill påtala att långt ifrån alla enskilda firmor drivs pga hobbyverksamhet. En fundering som dyker upp för mig är annars hur de enskilda firmorna syns på dessa upplysningssajter om innehavaren har skydd identitet? Är uppgifterna ändå offentliga då så är ju problemet ett problem på riktigt.

Annars är det väl samma problem med offentlighetsprincipen som alltid. Visst kan det vara irriterande att saker är lättillgängliga, men något särskilt hot eller behov att skydda kan jag inte se från det perspektivet. Så länge uppgifterna ändå finns ett samtal bort så känns det som att det kvittar. Man kan ju även driva ett AB med alla dess fördelar istället.

Det handlar inte om att skydda sig för att man driver enskild firma i sig, utan om att man som individ bör ha samma rätt till skydd av sina personuppgifter som en privatperson. I enskilda firmor är företaget och personen bakom i princip samma sak, vilket innebär att uppgifter som normalt sett skulle vara privata – som personnummer, hemadress och annan känslig information – lätt kan bli offentliga. Detta blir särskilt problematiskt i dagens digitala samhälle, där uppgifter snabbt kan spridas och missbrukas, till exempel vid identitetsstölder eller trakasserier.

Ett tydligt exempel på sårbarheten för enskilda näringsidkare är att deras personnummer också fungerar som organisationsnummer. Varje gång företagsuppgifter efterfrågas, exempelvis vid kontakter med leverantörer eller via offentliga register, exponeras personnumret, vilket ökar risken för identitetsstöld. Samtidigt gör den offentliga tillgången till hemadressen det enklare för personer med onda avsikter att kontakta dig direkt, vilket kan leda till trakasserier eller fysiska hot.

Detta är särskilt relevant för personer som driver enskild firma inom offentliga eller kontroversiella områden, som influencers eller streamers, som kanske inte har stor inkomst men ändå är mycket synliga på sociala medier. Jag läste någonstans att man hade tagit upp att ändra om från personnummer till något annat i Riksdagen men att de yrkade nej på förslaget.
Senast redigerad av Hellasgarden 2024-09-10 kl. 00:29.
Citera
2024-09-10, 07:02
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Nej, de håller på med näringsverksamhet, det ska ut i offentligheten. Det borde vara så att deras deklarationer är publika på samma sätt som årsredovisning i aktiebolag.
Citera
2024-09-10, 10:23
Medlem
SmegmaFris avatar
Jag har ett AB och har tagit bort mig från MrKoll etc.
Men mitt AB kommer fortfarande upp när man söker på mitt namn och därmed min hemadress.
Så att skaffa AB istället för EF tycks inte hjälpa.

Eller finns det något sätt att ta bort detta?
Citera
2024-09-10, 11:36
Medlem
xx77dds avatar
Privata firmor och enskildas personnuppgifter passar bra att offentliggöra tycker myndigheterna. Då dinns inga hinder för att röja eller hänga ut, eller bara sprida alla personuppgifter!

Vilket kan skada ordentligt, och även vara till grund för kriminella ligor att ge sig på privatpersoner.... vilket har hänt åtskilliga gånger sista åren.

Men när det kommer till myndigheter som behöver byta uppgifter för att kontrollera folk i ärenden kring förskingring, skattebrott och bidrgasfusk.... ja då är det LOCKET PÅ!!

Myndigheter som gör extremt viktigt arbete för att hindra "den svarta massan" att begå brott med flera ID-handlingar, eller kräva ut ogiltiga bidrag, dessa myndigheter lyder under sekretess!!!!
Miljarder kronor förloras varje år ur statskassan tack vare detta vansinne!

Men hederliga svenskar kan offentliggöras utan någon som helst kontroll....
Citera
2024-09-10, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Nej, de håller på med näringsverksamhet, det ska ut i offentligheten. Det borde vara så att deras deklarationer är publika på samma sätt som årsredovisning i aktiebolag.

Jag förstår att du tycker att offentlighet är viktigt för företag, men man måste komma ihåg att enskilda firmor och aktiebolag är väldigt olika saker. Ett aktiebolag är en separat juridisk enhet, vilket betyder att företagets verksamhet och dess ägare är åtskilda. I en enskild firma däremot är allt kopplat till privatpersonen – företaget och personen är i princip samma sak. Så om vi offentliggör all information om en enskild firma, innebär det också att vi exponerar en persons privata uppgifter som hemadress och personnummer.

För många som driver enskilda firmor handlar det om småskaliga verksamheter eller hobbyprojekt som de gör vid sidan av, kanske för att kunna fakturera för några få uppdrag. Det är inte alls som ett stort företag med årsredovisningar och en publik verksamhet. Att göra alla deras privata uppgifter offentliga skapar onödiga risker, till exempel identitetsstöld eller trakasserier.

Jag tycker det är rimligt att hålla större företag transparenta, men för enskilda firmor borde vi värna om individens integritet, särskilt när deras verksamhet inte har något direkt allmänintresse. GDPR finns där för att skydda personuppgifter, och det är viktigt att vi inte offrar människors privatliv bara för att de driver en liten firma.
Citera
2024-09-10, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xx77dd
Privata firmor och enskildas personnuppgifter passar bra att offentliggöra tycker myndigheterna. Då dinns inga hinder för att röja eller hänga ut, eller bara sprida alla personuppgifter!

Vilket kan skada ordentligt, och även vara till grund för kriminella ligor att ge sig på privatpersoner.... vilket har hänt åtskilliga gånger sista åren.

Men när det kommer till myndigheter som behöver byta uppgifter för att kontrollera folk i ärenden kring förskingring, skattebrott och bidrgasfusk.... ja då är det LOCKET PÅ!!

Myndigheter som gör extremt viktigt arbete för att hindra "den svarta massan" att begå brott med flera ID-handlingar, eller kräva ut ogiltiga bidrag, dessa myndigheter lyder under sekretess!!!!
Miljarder kronor förloras varje år ur statskassan tack vare detta vansinne!

Men hederliga svenskar kan offentliggöras utan någon som helst kontroll....

Jag håller verkligen med om att det finns ett stort problem med hur lätt personuppgifter kan offentliggöras och missbrukas i dagens samhälle. Offentlighetsprincipen kanske fungerade bra en gång i tiden när tillgången till information var begränsad och kontrollerad. Men idag, med internet som ger vem som helst tillgång till känsliga uppgifter, skapar det helt nya risker.

Enligt statistiken är bedrägerier en av de snabbast växande brottstyperna i Sverige, och det är uppenbart att denna typ av brottslighet är kopplad till tillgången till personlig information på nätet. Med gängkriminaliteten som blir alltmer pressad på sina andra inkomstkällor, kan vi bara förvänta oss att fler kriminella kommer att rikta in sig på bedrägerier och till och med mer aggressiva brott som rån och home invasions.

Citat:
Under 2023 anmäldes 238 371 bedrägeribrott samt 23 068 bidragsbrott. 6,1 procent av befolkningen uppger att de blivit utsatta för försäljningsbedrägeri under 2022, medan 3,7 procent uppger att de utsatts för kort- eller kreditbedrägeri.

https://bra.se/statistik/statistik-o...-ekobrott.html

Det är en orimlig situation där vanliga privatpersoner som driver små firmor får sina personuppgifter spridda för alla att se, medan myndigheter som ska förhindra brottslighet lyder under sekretess. Det är dags att vi anpassar offentlighetsprincipen till dagens verklighet och sätter individens säkerhet i fokus, istället för att riskera att deras uppgifter missbrukas av kriminella.
Senast redigerad av Hellasgarden 2024-09-10 kl. 14:38.
Citera
2024-09-10, 15:01
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Jag förstår att du tycker att offentlighet är viktigt för företag, men man måste komma ihåg att enskilda firmor och aktiebolag är väldigt olika saker. Ett aktiebolag är en separat juridisk enhet, vilket betyder att företagets verksamhet och dess ägare är åtskilda. I en enskild firma däremot är allt kopplat till privatpersonen – företaget och personen är i princip samma sak. Så om vi offentliggör all information om en enskild firma, innebär det också att vi exponerar en persons privata uppgifter som hemadress och personnummer.

För många som driver enskilda firmor handlar det om småskaliga verksamheter eller hobbyprojekt som de gör vid sidan av, kanske för att kunna fakturera för några få uppdrag. Det är inte alls som ett stort företag med årsredovisningar och en publik verksamhet. Att göra alla deras privata uppgifter offentliga skapar onödiga risker, till exempel identitetsstöld eller trakasserier.

Jag tycker det är rimligt att hålla större företag transparenta, men för enskilda firmor borde vi värna om individens integritet, särskilt när deras verksamhet inte har något direkt allmänintresse. GDPR finns där för att skydda personuppgifter, och det är viktigt att vi inte offrar människors privatliv bara för att de driver en liten firma.

Nej, det är inte hobby, utan näringsverksamhet. Nej, det skapar inte "onödiga risker".

Håll inte på med näringsverksamhet om du vill vara ljusskygg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in