Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-10, 10:15
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Vem i helvete var det som tyckte det var en bra idé med den meningen när man ringer någonstans där man ska uppge personnummer på knapparna på telefonen. Och varför har varenda automatiska telefonkö kopierat liknande format. Det de vill är ju att man ska ange år med 2 eller 4 siffror, samt de fyra sista siffrorna eller inte, jag vet inte. Men säg det då för i helvetet. Varför ska man behöva sitta och räkna efter hur många siffror det är i olika sätt att skriva sitt personnummer. Hur svårt kan det vara?

Korrekt uppmaning borde vara:
"Ange hela ditt personnummer med fyra siffror för årtalet och de fyra sista siffrorna på slutet", om det är det de vill ha.

Är det bara jag som stör mig på detta?
Hur blev det så här idiotiskt?
Varför kan ingen göra något åt det?
Citera
2024-09-11, 11:23
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Problemet är att alla inte följer lagstiftningen.
Citat:
Födelsetiden anges med sex siffror, två för året, två för månaden och två för dagen i nu nämnd ordning. Födelsenumret består av tre siffror och är udda för män och jämnt för kvinnor. Mellan födelsetiden och födelsenumret sätts ett bindestreck som byts mot ett plustecken det år en person fyller 100 år.
(Folkbokföringslag (1991:481))

Gatlopp vore ett lämpligt straff för syndarna.
Citera
2024-09-15, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vem i helvete var det som tyckte det var en bra idé med den meningen när man ringer någonstans där man ska uppge personnummer på knapparna på telefonen. Och varför har varenda automatiska telefonkö kopierat liknande format. Det de vill är ju att man ska ange år med 2 eller 4 siffror, samt de fyra sista siffrorna eller inte, jag vet inte. Men säg det då för i helvetet. Varför ska man behöva sitta och räkna efter hur många siffror det är i olika sätt att skriva sitt personnummer. Hur svårt kan det vara?

"Ange hela ditt personnummer med fyra siffror för årtalet och de fyra sista siffrorna på slutet", om det är det de vill ha.

Sitter du och räknar efter varje gång? Man har lärt sig utantill att utan de inledande 19/20 så är det tio siffror.
Citera
2024-09-15, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt

Hur svårt kan det vara? Skall det anges med 10 siffror skall man naturligtvis utelämna de 2 första i årtalet (19 eller 20).
Citera
2024-09-15, 10:09
Avstängd
Ja, det är bara du och andra svagbegåvade som har ett problem med detta.

Då vissa företag har kunder med samma 10-siffriga personnummer, så krävs det att de använder 12-siffrigt för att kunna veta vem som är vem. Detta är ju en nackdel med vårat personnummersystem, men det är vad det är.

10 siffror är utan 19/20 framför.
Citera
2024-09-15, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Problemet är att alla inte följer lagstiftningen. (Folkbokföringslag (1991:481))

Är det nån SOM följer denna bestämmelse då? Har inte möjligt att prova än...
Citera
2024-09-15, 14:26
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Problemet är att alla inte följer lagstiftningen. (Folkbokföringslag (1991:481))

Nej, problemet är att personnumret används till annat än avsett. För att kunna skriva alla möjliga personnummer behövs 12 olika symboler, de 10 siffrorna samt + och -, men en vanlig knappsats på en telefon kan inte uttrycka de symbolerna.
Den formulering som ofta används, se rubriken, borde ersättas av "ange personnumrets tio siffror". I de fall man vill ha de fyra siffrorna i födelseåret kan man använda formuleringen "ange födelseår med fyra siffror följt av personnumrets åtta sista siffror".
Ingen av formuleringarna låter bra och den ena låter värre än den andra.

Då nuvarande system inte är anpassat för folkmängden och då man nu kan ändra sitt personnummer, i dagsläget genom att byta kön men i framtiden antagligen också genom att byta födelsetid, kan det vara lämpligt att införa ett nytt system som enbart innehåller siffror och som inte på något sätt har koppling till vår upplevda identitet (saker som ålder, kön, ort mm). Ett system med 9 siffror ger en miljard kombinationer, vilket bör räcka väldigt länge. Lägg till en tionde kontrollsiffra.
Citera
2024-09-15, 14:47
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Nej, problemet är att personnumret används till annat än avsett. För att kunna skriva alla möjliga personnummer behövs 12 olika symboler, de 10 siffrorna samt + och -, men en vanlig knappsats på en telefon kan inte uttrycka de symbolerna.
Den formulering som ofta används, se rubriken, borde ersättas av "ange personnumrets tio siffror". I de fall man vill ha de fyra siffrorna i födelseåret kan man använda formuleringen "ange födelseår med fyra siffror följt av personnumrets åtta sista siffror".
Ingen av formuleringarna låter bra och den ena låter värre än den andra.

Då nuvarande system inte är anpassat för folkmängden och då man nu kan ändra sitt personnummer, i dagsläget genom att byta kön men i framtiden antagligen också genom att byta födelsetid, kan det vara lämpligt att införa ett nytt system som enbart innehåller siffror och som inte på något sätt har koppling till vår upplevda identitet (saker som ålder, kön, ort mm). Ett system med 9 siffror ger en miljard kombinationer, vilket bör räcka väldigt länge. Lägg till en tionde kontrollsiffra.

Det fetade: Ungefär som här i Tyskland. Jag använder inte personnummer. De myndighetskontakter som jag har haft så har det varit antingen "Steuernummer" eller en 11-siffrig kombination (som exempel 12 345 678 901) som identifiering.
Citera
2024-10-06, 20:52
Medlem
morgonstjaernans avatar
Blir det inte rörigt om de ska säga mer än absolut nödvändigt?
Citera
2024-10-06, 20:59
Medlem
Eftersom vi nu är 24 år in på 2000-talet så tycker jag man alltid ska ange fullständigt personnr.

19750504-1234

eller

20110804-1234

Att bara använda 75xxxx eller 11xxxx är ren lathet.
Citera
2024-10-06, 21:14
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Eftersom vi nu är 24 år in på 2000-talet så tycker jag man alltid ska ange fullständigt personnr.

19750504-1234

eller

20110804-1234

Att bara använda 75xxxx eller 11xxxx är ren lathet.
Ja snart lär det dessutom finnas fler gamlingar kvar som är hundra år äldre än de som är födda på 2000-talet. Vilken förvirring.
Citera
2024-10-06, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Ja snart lär det dessutom finnas fler gamlingar kvar som är hundra år äldre än de som är födda på 2000-talet. Vilken förvirring.

Inte så många, men ökande. Är väl runt 2000 personer som är äldre än 100 år bara i Sverige.

De vill nog väldigt gärna skriva 19 för att inte bli behandlade som barn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in