Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-11, 13:51
  #121
Medlem
Orka. Vilken Don Quijote han blivit. Kanske seniliteten slagit till?
Citera
2024-09-11, 13:56
  #122
Medlem
K-Glitchens avatar
Han är bara en skådespelare som hade en roll i några filmer för 100 år sen.
Get the fuck over it.


Det är ju inte bara så att Jönssonligan är det enda arvet som dom skiter på.
Nästan allt ska bli woke och allt ska dras ut för att dra ut den sista kronan i kulturarvet.

Snart har vi en Pippi Långstrump spelad av en fet neger och Per och Annika spelas av barn som har dawns syndrom. Eller vad sägs om Emil som spelas av Ahcmet från Iran och pappa Anton/Mouhammad har konverterat till Islam. Griseknoen är naturligtvis utbytt mot en get.
Citera
2024-09-11, 14:32
  #123
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Förstår Brunnberg till fullo, och tycker han gör helt rätt. Varenda jädra Jönssonliganfilm efter det riktiga har ju varit kalkoner. Så usla att de drar originalfilmerna i smutsen och pissar på dem. Detta gäller även de filmer där barn agerat i någon variant, ren smörja, som givetvis bara gör sitt yttersta ör att parasitera på originalfilmerna. Det är för mig en gåta, att skådespelare av idag (somliga högt aktade) medverkar i denna skit och saknar all heder och moral och inte avstår.

Det man borde göra, är ju att restaurera dessa klassiska och oumbärliga originalfilmer till perfektion, och låta dem gå upp på biograferna igen. De skulle garanterat locka både gamla som nya besökare. Att SF saknar ryggrad är jag inte förvånad över. Svensk filmindustri har varit usel de senaste 25 åren, verkligen katastrofalt usel. Oerhört beklämmande med tanke på vilken enorm filmnation vi en gång var både gällande komedi och drama. Under ett par decennier kunde vi faktiskt mäta oss med övrig europeisk film - detta är givetvis svårt att förstå idag.

Kämpa vidare Brunnberg!

Allt ska som SF producerat senaste +25 åren ska vara pk och uppfostrande. Alla dessa tester som filmen säger sig ha passerat både från Sverige och Hollywood när det kommer till bögar, afrikaner, muslimer, kvinnor gör att filmerna blir helt ointressanta.




Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det är sant, så klart. Men jag syftade på de svenska originalfilmerna.

Personligen tycker jag att filmerna med Peter Haber och Stellan Skarsgård är bättre än sitt rykte. Och jag tycker det är lite tråkigt att man inte gjort fler filmer med Brunnberg och Gustavsson. Robert Gustafsson som Sickan skulle ju kunna bli hygglig, men jag tvivlar å det grövsta att filmerna håller högre klass än de övriga missfostren till filmer som prånglats ut i modern tid.

Tyckte filmerna tappade helt när dessa kom.


Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Jag är inte speciellt imponerad av någon av de jag sett. Mitt intryck är att de levt högt på att de är på svenska och sågs av folk som var barn när de kom.

Se dem igen. De tidigare Jönssonligan, Sällskapsresorna 1-4, Nionde kompaniet, Strul osv håller än. Även Polisen i Strömstad och Beckfilmerna med Gösta Ekman samt Lindstedt håller.




Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Gubben verkar helt bäng.

För det första kan han inte få patent på ett namn, som "dynamit Harry".

För det andra så är det ett existerande namn på en karaktär i en serie filmer. Den här människan har inte upphovsrätt till filmen för att han varit en skådespelare i en film.

Det bolaget som gör den nya filmen är väl juridiskt kopplat till det bolag som gjorde originalfilmerna, och äger upphovsrätten till originalfilmerna. Och det lär i vart fall inte vara den här gubben, utan snarare SF Studios.

Så du menar att Tingsrätten fattade ett felaktigt beslut? Så kan det mycket väl vara. Vore ju inte första gången. Då kommer det sannolikt överklagas så får vi hur nästa instans bedömer det.



Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Han har rätt. Är så trött på alla jävla "reboots" som alla kör med nuförtiden. Är det så jävla svårt att hitta på något nytt?

Det är nog inte svårt att hitta på något nytt utan svaret finner du nedan.



Citat:
Ursprungligen postat av RebuildSweden
Den här trenden att "förnya" gamla mästerverk för att spegla nutidens demografi måste dö. Det är ett hån mot dom gamla filmerna. Hitta på något nytt!

Bra där Brunnberg!

Det är en del i folkmordet på svenskar. Att ta bort vår kultur. Genom att försöka få befolkningen att associera tex Vi på Saltkråkan och Jönssonligan med invandrare och bögar så kommer man hänvisa till dessa filmer när VPS och JL dyker upp i samtalen. Som tur är verkar folk inte köpa skiten. SF går tydligen så dåligt att man övervägt att slopa PK. Även Hollywood sägs kämpa med intresset från folket. Man säger att det beror på internet men det beror på kulturmarxismen och de påtvingade uppfostringskampanjerna.

Jag tycker att det är synd att Robert Gustavsson gick med på det här. Som jag förstått det har han en solid ekonomi och han verkar kritisk till både invandringen/mångkulturen och till att pk tagit bort humorn. Han skulle lätt kunna göra komedi som vågar utmana pk och garanterat överleva på det.
Citera
2024-09-11, 14:32
  #124
Medlem
HerrGickhans avatar
Det tyder ju på en stor torftighet när redan gjorda filmer ska återanvändas i nyupplagor. Lite grann kan jag tycka att det är samma med covers inom musiken, men inte riktigt. det är emellertid i båda fall ett försök att åka snålskjuts på andras skapande. Jag kan tycka att det är uppfräschande med alla som är beredda att ta striden mot fördumningen även om jag ju vet att jag inte behöver eller kommer att se smörjan.

Dumhet och ensidighet ligger dock i tiden och det är det verkliga hotet mot »demokratin«, inte att man försöker motverka det.
Citera
2024-09-11, 14:33
  #125
Medlem
lunarluddes avatar
Helt rätt av Uffe, dom här uppföljarna borde inte ens få kallas Jönssonligan.
Citera
2024-09-11, 14:43
  #126
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Allt ska som SF producerat senaste +25 åren ska vara pk och uppfostrande. Alla dessa tester som filmen säger sig ha passerat både från Sverige och Hollywood när det kommer till bögar, afrikaner, muslimer, kvinnor gör att filmerna blir helt ointressanta.






Tyckte filmerna tappade helt när dessa kom.




Se dem igen. De tidigare Jönssonligan, Sällskapsresorna 1-4, Nionde kompaniet, Strul osv håller än. Även Polisen i Strömstad och Beckfilmerna med Gösta Ekman samt Lindstedt håller.






Så du menar att Tingsrätten fattade ett felaktigt beslut? Så kan det mycket väl vara. Vore ju inte första gången. Då kommer det sannolikt överklagas så får vi hur nästa instans bedömer det.





Det är nog inte svårt att hitta på något nytt utan svaret finner du nedan.





Det är en del i folkmordet på svenskar. Att ta bort vår kultur. Genom att försöka få befolkningen att associera tex Vi på Saltkråkan och Jönssonligan med invandrare och bögar så kommer man hänvisa till dessa filmer när VPS och JL dyker upp i samtalen. Som tur är verkar folk inte köpa skiten. SF går tydligen så dåligt att man övervägt att slopa PK. Även Hollywood sägs kämpa med intresset från folket. Man säger att det beror på internet men det beror på kulturmarxismen och de påtvingade uppfostringskampanjerna.

Jag tycker att det är synd att Robert Gustavsson gick med på det här. Som jag förstått det har han en solid ekonomi och han verkar kritisk till både invandringen/mångkulturen och till att pk tagit bort humorn. Han skulle lätt kunna göra komedi som vågar utmana pk och garanterat överleva på det.

Jag håller helt med dig gällande svensk filmindustri. Så beklämmande (och typiskt svenskt). Det är även väldigt sorgligt, med tanke på hur stor/aktad och applåderad svensk film faktiskt har varit. Med vår tradition av fina regissörer och filmer har vi ju faktiskt alla förutsättningar att fortsätta i den andan. Men icke. Anledningarna är sannolikt de du nämnde, samt inkompetens bland cheferna på Svensk Filmindustri. Inte heller omöjligt att de även har otroligt dålig smak samt saknar verklighetsuppfattning om vad svenska folket faktiskt vill ha. Men svensken är ju en mjäkig jävel - bugar och bockar och tar i hand. Utrycker sällan starka åsikter, annat än anonymt på internet. Dock ska man inte underskatta svenskens goda smak mitt i allt elände, dock har SF fått för sig att svensken enbart är mottaglig för undermåliga kalkon-komedier.

För övrigt såg jag Polisen i Strömstad nyligen när jag låg sjuk. Det håller än. Och vilket fint dokument av det gamla fina Sverige sen!
Citera
2024-09-11, 14:44
  #127
Medlem
Jag skulle säga att Svenska filminstitutet lär överklaga domen till Hovrätten nått annat vore märkligt om dom inte överklagar för detta kan sätta fälleben inte bara för filmen som snart ska gå på bio och att göra nya jönssonligan filmer utan det kan även påverka andra filmer i framtiden då man vill göra nya versioner av gammla filmer som t.e.x ronja , Vi på saltkråkan med flera. Jag tror det kan nå ända till högsta distans ( Högsta domstolen ) för man vill får en slutgiltig dom hur man ska tolka det hela
__________________
Senast redigerad av jimmytheone 2024-09-11 kl. 14:55.
Citera
2024-09-11, 14:57
  #128
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Jag skulle säga att Svenska filminstitutet lär överklaga domen till Hovrätten nått annat vore märkligt om dom inte överklagar för detta kan sätta fälleben inte bara för filmen som snart ska gå på bio och att göra nya jönssonligan filmer utan det kan även påverka andra filmer i framtiden då man vill göra nya versioner av gammla filmer som t.e.x ronja , Vi på saltkråkan med flera. Jag tror det kan nå ända till högsta distans ( Högsta domstolen ) för man vill får en slutgiltig dom hur man ska tolka det hela

Tror filminstitutet skiter i vilket, däremot finns ju produktionsbolagen FLX, Tonefilm och SF Studios som är lite nervösa just nu.
Citera
2024-09-11, 15:01
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det tyder ju på en stor torftighet när redan gjorda filmer ska återanvändas i nyupplagor. Lite grann kan jag tycka att det är samma med covers inom musiken, men inte riktigt. det är emellertid i båda fall ett försök att åka snålskjuts på andras skapande. Jag kan tycka att det är uppfräschande med alla som är beredda att ta striden mot fördumningen även om jag ju vet att jag inte behöver eller kommer att se smörjan.

Dumhet och ensidighet ligger dock i tiden och det är det verkliga hotet mot »demokratin«, inte att man försöker motverka det.
Covers som gör något nytt av grundlåten är ändå ok. Ofta vettigt att "covra" Dylan tex, bästa exemplen Hendrix "All along the Watchtower" och Byrds " Tambourine man" osv. Samma tycker jag kan gälla med film, gör man nått nytt av det är det ok.
Citera
2024-09-11, 15:01
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Tror filminstitutet skiter i vilket, däremot finns ju produktionsbolagen FLX, Tonefilm och SF Studios som är lite nervösa just nu.


Ja då kanske nån eller flera av dessa som kommer överklaga beslutet. För att det kommer överklagas det känns rätt säkert (Vore väldigt förvånande annars) kanske man överklagar beslutet så att man åtminstonde hinner sända jönssonligan filmen innan dom fallit laga kraft och herr Brunnberg hinner stopa filmen (vet ej hur det funkar) Men jag har svårt att tror det sista är sagt än .
__________________
Senast redigerad av jimmytheone 2024-09-11 kl. 15:04.
Citera
2024-09-11, 15:07
  #131
Avstängd
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
En oväntad rubrik- Ulf Brunnberg aka vanheden har gått till domstol och fått patent på namnet ”dynamit Harry” (som för övrigt inte spelades av honom själv).

På detta sätt menar han nu att nya Jönssonligan filmen med premiär inte skall kunna gå upp på bio

” Jag är emot de här erbarmliga försöken till att göra ”Jönssonligan” till kommersiella biljettsäljare till varje pris, där man använder karaktärerna och varumärket ”Jönssonligan” till dumhet, säger han till Expressen.

Han försökte registrera varumärket i fjol hos Patent- och registreringsverket, men fick då avslag. Då överklagade han till Stockholms tingsrätt, som ger honom rätt.”

” En ny Jönssonligan-film har beräknad premiär på juldagen i år, med bland andra Robert Gustafsson i rollen som "Sickan" och Jonas Karlsson i Brunnbergs roll som Vanheden. Brunnberg vill nu hindra biograferna från att visa filmen.

– Det är distributörerna nu som får ta ställning till hur de ska göra, för jag är inte särskilt pigg på att de sänder den här nya filmen utan upphovsmannarätt, säger han till Expressen.”

Har Ulf Brunnberg blivit en sur gubbe och hur i helvete lyckas han få patent på dynamitharry och inte vanheden?

https://www.gp.se/kultur-noje/noje-k...6-51738bc888b8
Obegripligt när folk som inte vet vad de pratar om gör trådar på teman som kräver kunskap för att förstå. Han har inte sökt patent utan registera det som ett varumärke. För att registrera ett varumärke krävs i korthet:

Citat:
För att ett varumärke ska kunna registreras krävs det att varumärket har särskiljningsförmåga (1 kap. 5 § VML) samt att det tydligt kan återges (grafiskt eller på annat sätt) (1 kap 4 § VML). Vidare kärvs att det inte finns några registreringshinder enligt 2 kap. 7- 10 § § VML. Jag kommer nu att redogöra för dessa rekvisit nedanför.
https://lawline.se/answers/krav-for-...g-av-varumarke

Ser det ut som att det har med saken att göra om man spelat en karraktär med samma namn som varumärket?
Citera
2024-09-11, 15:12
  #132
Medlem
Casketss avatar
Fan va synd, Robert Gustafsson som Sickan låter ju som en perfekt ersättning så det vore ju gött om filmen kommer ut till Jul som lovat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in