Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-10, 19:42
  #1
Medlem
En oväntad rubrik- Ulf Brunnberg aka vanheden har gått till domstol och fått patent på namnet ”dynamit Harry” (som för övrigt inte spelades av honom själv).

På detta sätt menar han nu att nya Jönssonligan filmen med premiär inte skall kunna gå upp på bio

” Jag är emot de här erbarmliga försöken till att göra ”Jönssonligan” till kommersiella biljettsäljare till varje pris, där man använder karaktärerna och varumärket ”Jönssonligan” till dumhet, säger han till Expressen.

Han försökte registrera varumärket i fjol hos Patent- och registreringsverket, men fick då avslag. Då överklagade han till Stockholms tingsrätt, som ger honom rätt.”

” En ny Jönssonligan-film har beräknad premiär på juldagen i år, med bland andra Robert Gustafsson i rollen som "Sickan" och Jonas Karlsson i Brunnbergs roll som Vanheden. Brunnberg vill nu hindra biograferna från att visa filmen.

– Det är distributörerna nu som får ta ställning till hur de ska göra, för jag är inte särskilt pigg på att de sänder den här nya filmen utan upphovsmannarätt, säger han till Expressen.”

Har Ulf Brunnberg blivit en sur gubbe och hur i helvete lyckas han få patent på dynamitharry och inte vanheden?

https://www.gp.se/kultur-noje/noje-k...6-51738bc888b8
Citera
2024-09-10, 19:53
  #2
Medlem
pojkpingiss avatar
Förstår Brunnberg till fullo, och tycker han gör helt rätt. Varenda jädra Jönssonliganfilm efter det riktiga har ju varit kalkoner. Så usla att de drar originalfilmerna i smutsen och pissar på dem. Detta gäller även de filmer där barn agerat i någon variant, ren smörja, som givetvis bara gör sitt yttersta ör att parasitera på originalfilmerna. Det är för mig en gåta, att skådespelare av idag (somliga högt aktade) medverkar i denna skit och saknar all heder och moral och inte avstår.

Det man borde göra, är ju att restaurera dessa klassiska och oumbärliga originalfilmer till perfektion, och låta dem gå upp på biograferna igen. De skulle garanterat locka både gamla som nya besökare. Att SF saknar ryggrad är jag inte förvånad över. Svensk filmindustri har varit usel de senaste 25 åren, verkligen katastrofalt usel. Oerhört beklämmande med tanke på vilken enorm filmnation vi en gång var både gällande komedi och drama. Under ett par decennier kunde vi faktiskt mäta oss med övrig europeisk film - detta är givetvis svårt att förstå idag.

Kämpa vidare Brunnberg!
Citera
2024-09-10, 19:54
  #3
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
En oväntad rubrik- Ulf Brunnberg aka vanheden har gått till domstol och fått patent på namnet ”dynamit Harry” (som för övrigt inte spelades av honom själv).

På detta sätt menar han nu att nya Jönssonligan filmen med premiär inte skall kunna gå upp på bio

” Jag är emot de här erbarmliga försöken till att göra ”Jönssonligan” till kommersiella biljettsäljare till varje pris, där man använder karaktärerna och varumärket ”Jönssonligan” till dumhet, säger han till Expressen.

Han försökte registrera varumärket i fjol hos Patent- och registreringsverket, men fick då avslag. Då överklagade han till Stockholms tingsrätt, som ger honom rätt.”

” En ny Jönssonligan-film har beräknad premiär på juldagen i år, med bland andra Robert Gustafsson i rollen som "Sickan" och Jonas Karlsson i Brunnbergs roll som Vanheden. Brunnberg vill nu hindra biograferna från att visa filmen.

– Det är distributörerna nu som får ta ställning till hur de ska göra, för jag är inte särskilt pigg på att de sänder den här nya filmen utan upphovsmannarätt, säger han till Expressen.”

Har Ulf Brunnberg blivit en sur gubbe och hur i helvete lyckas han få patent på dynamitharry och inte vanheden?

https://www.gp.se/kultur-noje/noje-k...6-51738bc888b8

Han har varit en sur gubbe så länge jag kan minnas och det är bra att sura gubbar har en tongivande representant. Han har för övrigt alldeles rätt i sak, sluta förstöra de klassiska filmernas eftermäle.
Citera
2024-09-10, 19:55
  #4
Avstängd
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Förstår Brunnberg till fullo, och tycker han gör helt rätt. Varenda jädra Jönssonliganfilm efter det riktiga har ju varit kalkoner. Så usla att de drar originalfilmerna i smutsen och pissar på dem. Detta gäller även de filmer där barn agerat i någon variant, ren smörja, som givetvis bara gör sitt yttersta ör att parasitera på originalfilmerna. Det är för mig en gåta, att skådespelare av idag (somliga högt aktade) medverkar i denna skit och saknar all heder och moral och inte avstår.

Det man borde göra, är ju att restaurera dessa klassiska och oumbärliga originalfilmer till perfektion, och låta dem gå upp på biograferna igen. De skulle garanterat locka både gamla som nya besökare. Att SF saknar ryggrad är jag inte förvånad över. Svensk filmindustri har varit usel de senaste 25 åren, verkligen katastrofalt usel. Oerhört beklämmande med tanke på vilken enorm filmnation vi en gång var både gällande komedi och drama. Under ett par decennier kunde vi faktiskt mäta oss med övrig europeisk film - detta är givetvis svårt att förstå idag.

Kämpa vidare Brunnberg!

Original är väl att ta i, det är ju en plankning av ett danskt koncept.
Citera
2024-09-10, 19:55
  #5
Medlem
Måste tyvärr sa JA han är en surgubbe. MEN jag håller faktiskt med om att man inte bara kan göra nya filmer och kalla dessa för samma namn.
Citera
2024-09-10, 19:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwampDogg
Han har varit en sur gubbe så länge jag kan minnas och det är bra att sura gubbar har en tongivande representant. Han har för övrigt alldeles rätt i sak, sluta förstöra de klassiska filmernas eftermäle.

Fast den nya Jönssonligan verkar rätt bra.
Citera
2024-09-10, 20:04
  #7
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Original är väl att ta i, det är ju en plankning av ett danskt koncept.

Det är sant, så klart. Men jag syftade på de svenska originalfilmerna.

Personligen tycker jag att filmerna med Peter Haber och Stellan Skarsgård är bättre än sitt rykte. Och jag tycker det är lite tråkigt att man inte gjort fler filmer med Brunnberg och Gustavsson. Robert Gustafsson som Sickan skulle ju kunna bli hygglig, men jag tvivlar å det grövsta att filmerna håller högre klass än de övriga missfostren till filmer som prånglats ut i modern tid.
Citera
2024-09-10, 20:06
  #8
Avstängd
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det är sant, så klart. Men jag syftade på de svenska originalfilmerna.

Personligen tycker jag att filmerna med Peter Haber och Stellan Skarsgård är bättre än sitt rykte. Och jag tycker det är lite tråkigt att man inte gjort fler filmer med Brunnberg och Gustavsson. Robert Gustafsson som Sickan skulle ju kunna bli hygglig, men jag tvivlar å det grövsta att filmerna håller högre klass än de övriga missfostren till filmer som prånglats ut i modern tid.

Jag är inte speciellt imponerad av någon av de jag sett. Mitt intryck är att de levt högt på att de är på svenska och sågs av folk som var barn när de kom.
Citera
2024-09-10, 20:08
  #9
Medlem
DoktorNos avatar
Vad har det gått honom? Vilken surgubbe han har blivit. För knappt ett år sen var han enligt Expressen glad åt den kommande filmen.
https://www.expressen.se/noje/ulf-br...i-nya-jonsson/

Citat:
Ulf Brunnberg, som spelade ”Vanheden” i de första filmerna, ser det som positivt att det kommer fler filmer. När den nya filmen får premiär hoppas Ulf Brunnberg både på att kunna se den – och att den blir bra.

– "Det gör jag verkligen. Svensk bio behöver det. Publiken behöver det", säger han.


Och hur i helvete lyckades han varumärkesskydda "Dynamit-Harry"? Det borde ju vara upphovsmannen Erik Balling som skapade Olsenbanden, förlagan till Jönssonligan, som isåfall är ägare till namnet och rollfiguren "Dynamit-Harry".
Citera
2024-09-10, 20:10
  #10
Medlem
Heja Uffe, de ska inte slå mynt av vad andra byggt upp. De får skapa sina egna karaktärer.
Citera
2024-09-10, 20:18
  #11
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Jag är inte speciellt imponerad av någon av de jag sett. Mitt intryck är att de levt högt på att de är på svenska och sågs av folk som var barn när de kom.

Ja, det handlar ju mest om tycke och smak. Men det är ju inga Bergman, Troell eller Sjöman-filmer skall sägas, dock var det ju heller inte själva ambitionen. Lite märkligt och trist, att film-Sverige är och har varit så in i vassen uselt sedan 90-talet. Får inte ihop det. Dock har ju Sverige producerat en mindre flod att fantastiska teveserier de senaste decennierna. Så man kanske inte ska gnälla.
Citera
2024-09-10, 20:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Fast den nya Jönssonligan verkar rätt bra.

Håller med. Den nya verkar ju mer trogen 80-tals Jönsson än de andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in