Citat:
Ursprungligen postat av
Chris.Hagen
jo. men vad ska du omsätta det till? att du betalar 10x mer för en snabbare hårddisk är ju totalt värdelös när du vill förvara filmer och spel på den tex. snabbare minne är ju inget du märker av vid vanlig användning.
din processor fungerar lika bra nu som för 10 år sedan om du inte spelar spel. din GPU är snabbare, men bara till spel. spelar du inte spel kan du skita i att uppgradera. det har blivit lönlöst sista 10 åren faktiskt.
[/i]
Fler saker som har stannat av förutom hårddiskutrymme och minnesmängd skulle jag säga är saker som ljud. I datorernas barndom hade de beep beep om ens det från datorhögtalaren. Sen kom ljudkort med FM-syntesizers, och efter det rent CD-ljud med massor av kanaler. Men vad finns kvar att göra nu? Du har i princip så bra ljud som människan kan höra skillnad på, och fler kanaler än du behöver.
Grafik då? Tja, i början var den monokromt, sen blev det svartvitt, sen kom färg med CGA (4 färger) EGA(16) och VGA(256, 8 bitar per kanal). Sen utökades det till high color, 16 bitar totalt, och sedan true color, 24 bitar med 8 bitar per rgb-kanal. Sen då? Ja, det har väl kommit skärmar och grafikkort med 10 bitar per kanal, men det har inte riktigt slagit, och vi är trots allt jävligt nära gränsen för vad ögat kan skilja på.
Samma sak när det gäller upplösning. Skärmar har växt från typ 10" till 32" men större än så är knappt praktiskt för en vanligt datorskärm. Ok, det har kommit ultrawide, men det är rätt nischat. Vi är idag på gränsen till hur mycket fysisk utrymme vi är beredda att upplåta åt skärmyta. Samma sak med upplösning. Vi har 4k nu, och 8k kommer även om det är jävligt dyrt än så länge. Men när du har 8k på en 32" kommer du inte kunna identifiera enskilda pixlar. Så även där börjar gränsen vara nådd. Skärmarna är också i princip så platta som man har nytta av att de är. De enda som har glädje av ännu tunnare skärmar än de vi har idag är väldigt nischade.
Något jag kan tänka mig utvecklas i en relativt rasande fart så är det nätverksprylar som ska kunna klara av att streama film i 4k.
Tangentbord och möss ser man inte mycket innovation på. Inte datorchassin heller.
Men en sak man jobbar rätt hårt med idag är att få datorerna att göra SAMMA jobb, men med lägre energiförbrukning. Där går vi framåt.