Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-03, 23:37
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det besvarade inte min fråga på något sätt alls. Hur kan man avslöja någons identitet genom att fråga berörd person? Personen kan med enkelhet vägra att svara.

Regeln täcker även att fråga efter någons identitet. Det framgår ganska tydligt. Vill personen vara öppen med vem den är (vilket ett fåtal användare är) så är den det utan att man behöver fråga.
2024-10-04, 10:52
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Kan finnas flera svar på din fråga.

Om någon pm:ar och vill veta ett IRL-namn man absolut låta bli att svara. Men man hade samtidigt kanske funderat på varför någon är intresserad av ens namn. Kanske nån som vill kartlägga en? Kanske känns såpass skumt att man drar sig från att skriva i samma trådar. Skulle kunna uppfattas som en förtäckt variant ”jag vet snart vem du är..”

Det är så enkelt att bara låta bli att efterforska IRL-identiteter. Det finns ingenting i sån efterforskning som främjar debatten på forumet.

Det var en rimlig förklaring, att det kan påverka en att fortsatt "våga" skriva på forumet. Kanske kan det läggas till i regelverket? Jag och förmodligen en del andra är såklart läskunniga, men man vill också förstå intentionen med regeln.
2024-10-04, 10:53
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Regeln täcker även att fråga efter någons identitet. Det framgår ganska tydligt. Vill personen vara öppen med vem den är (vilket ett fåtal användare är) så är den det utan att man behöver fråga.

Jag vet vad regeln täcker men det har inte framgått vad man vill "skydda" tidigare, men jag fick en bra förklaring av Carlbom nyss.
2024-10-04, 12:31
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det var en rimlig förklaring, att det kan påverka en att fortsatt "våga" skriva på forumet. Kanske kan det läggas till i regelverket? Jag och förmodligen en del andra är såklart läskunniga, men man vill också förstå intentionen med regeln.

Det finns förtydligat i regel 1,08. Ibland överlappar dessa regler varandra. Exempelvis "jag vet vem du är och jag kan hitta dig".
2024-10-04, 15:14
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det finns förtydligat i regel 1,08. Ibland överlappar dessa regler varandra. Exempelvis "jag vet vem du är och jag kan hitta dig".

Ja fast man kan ju inte hitta någon om personen inte vill lämna personuppgifter, men problemet att någon vill hitta någon som kan skapa obehag är ju en annan femma och som inte framgår. Men det kanske är en snäv gräns mot 1.08.
2024-10-04, 17:36
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
En fråga bara. Om det skulle inträffa att några blev väldigt goda vänner över PM. Om de vill träffas IRL på en öl eller fika. Då får de inte det eftersom det är förbjudet att fråga efter mail, telnr till den nya vännen?

Det går alldeles utmärkt genom att man säger:

Jag heter X. Jag har mobilnummer xxx-xxxxxxx.

Det är oftast så man gör irl om man har lärt sig lite hyfs. Man presenterar sig med sitt namn och då säger den andra personen vad han eller hon heter. Om den personen vill det.

Är man ett barn eller har noll koll på hur man pratar med folk alternativt raggar på allt med ett kön, då säger man förmodligen ”vad heter du?” innan man säger sitt eget namn. Men vid en normal konversation gör man inte så.

Jag tror regeln att säga sitt eget namn först är universell.
2024-10-07, 16:18
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Jag förstår inte hur detta på något sätt kan vara otydligt.

Vi pratar alltså inte om hur, utan om varför.
2024-10-07, 16:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Vi pratar alltså inte om hur, utan om varför.

Menar du varför det är otydligt? Det är det inte.

Menar du varför man inte får fråga? För att en användares anonymitet inte ska aventyras.
2024-10-07, 20:03
Medlem
FunAndGamess avatar
Stolligt att den här tråden fortfarande är öppen, det fel TS gjorde sig skyldig till är ju så uppenbart att t.o.m. tempeZZt framstår som sansad och mentalt balanserad i sina förnumstiga kungöranden om hur moderatorerna har rätt om allt och att alla som kritiserar dem är dumma i huvudet.
Senast redigerad av FunAndGames 2024-10-07 kl. 20:26.
2024-10-09, 15:41
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Menar du varför det är otydligt? Det är det inte.

Menar du varför man inte får fråga? För att en användares anonymitet inte ska aventyras.

Men ett pm ser bara avsändaren och mottagaren.
2024-11-04, 22:53
Avstängd
Enter-sandmans avatar
Klagomål på 1 mån avstängning

Citat:
Ämne: Sv: Avstängning
Citat:
Ursprungligen postat av Enter-sandman
Från Enter-sandman till Morfar-52 2024-09-28 23:41.

PM:

Inga problem. Tjena vad heter du btw? Du verkar chill.

Regel: 1.06 - Användarnas anonymitet

Moderatorerna kommer rösta om huruvida inlägget bryter mot forumets regler, och om så är fallet kan påföljden bli varning, avstängning eller bannlysning. I fall där det är helt uppenbart vilken åtgärd som är tillämplig kan åtgärden verkställas mycket kort tid efter upplagd omröstning.

Avstängning:
Citat:
Du har fått en avstängning för brott mot 1.06. Användarnas anonymitet. Avstängningen upphör 2024-10-30 15:46:27.

PM:

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Enter-sandman
Citat:
Du har fått en avstängning för brott mot 1.06. Användarnas anonymitet. Avstängningen upphör 2024-10-30 15:46:27.
Tycker inte jag borde blivit avstängd för det här. Varför blev jag det?
Vi har diskuterat detta ganska omfattande i dina klagomålstrådar och i flertalet PM. Du har brutit mot 1,06 även om du inte anser det själv. Har du synpunkter på det får du överklaga det till admins. Jag har inget mer att tillföra i detta ärende alls utan du får ta detta via admins.

MVH

Maviel

Jag tycker inte att det jag har skrivit är mot reglerna. Jag önskar därför att detta stryks.
2024-11-04, 23:05
Medlem
Du borde ha livstids avstängning för att du kommer med noll sakliga argument om varför det inte bryter mot reglerna. Noll jävla argument.

Typiskt för den sortens narcissistiska låg-IQ-idiot som tror att andra användare är särskilt intresserade av att höra dina känslor om ett ämne, tror att hela världen kretsar kring dig och du kan inte ens komma med ett enda sakligt argument att visa upp här.

Föreställ att gå upp i en rättegång och ha som enda argument "määh herr domare, jag stoppade en kniv i henne 14 ggr, nej jag känner ju inte att det är att mörda någon!".

Seriöst, det är på grund av att man varit alldeles för slapp med att banna idioter som du som gjort att diskussionsnivån på forumet sjunkit enormt från det som en gång var. Du kom alldeles för lindringt undan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in