Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-21, 18:26
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Som sagt.
Jag håller med helt och hållet.
Fråga inte är självklart!

Presentera dig själv.
Outa dig själv.
Ge användaren din FaceBook eller liknande.
Då, men först då kanske men får den andres namn OM denne anser det ok.

/VV
Noterat. Hur orkar ni fortfarande bjäbba om det här? Reglerna är klara. Förstår du inte det är det upp till dig att lära dig.
2024-10-03, 13:06
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Noterat. Hur orkar ni fortfarande bjäbba om det här? Reglerna är klara. Förstår du inte det är det upp till dig att lära dig.

Visst reglerna är klara, frågan är varför de är formulerade så, just när det gäller ett PM. Det är ingen som ser ågon annans PM och man behöver inte svara.
2024-10-03, 14:37
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Visst reglerna är klara, frågan är varför de är formulerade så, just när det gäller ett PM. Det är ingen som ser ågon annans PM och man behöver inte svara.
PM GÅR OCKSÅ ATT ANMÄLA.
2024-10-03, 15:00
Medlem
billigosts avatar
Citat:
PM GÅR OCKSÅ ATT ANMÄLA.

Tant verkar ha svårt att skilja på intentionen med en regel och formuleringen av regeln.
2024-10-03, 19:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Tant verkar ha svårt att skilja på intentionen med en regel och formuleringen av regeln.
Har modsen också svårt för det?
2024-10-03, 19:36
Medlem
billigosts avatar
Citat:

Ja det verkar vara väldigt svårt att förtydliga varför man inte får fråga vad någon heter. Och det är inte hänvisning till regeln jag efterfrågar utan vad syftet med det förbjudna att fråga om personens namn är.
2024-10-03, 19:39
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Citat:
Ja det verkar vara väldigt svårt att förtydliga varför man inte får fråga vad någon heter. Och det är inte hänvisning till regeln jag efterfrågar utan vad syftet med det förbjudna att fråga om personens namn är.
Vad jag har förstått så är det väl inte moderatorerna som stiftar regler, utan de bara beivrar dem? Så att be dem motivera reglernas lydelse är nog lite missriktat.
2024-10-03, 19:50
Medlem
RudyardKiplings avatar
Nog för att jag ibland tycker vissa Mods är kittsliga, men det där är en solklar avstängning. Jag har själv tidigt i "FB-karriären" blivit avstängd för en snarlik sak. Jag visste inte då att det var förbjudet men läser man reglerna är det uppenbart. Pedofili, droger, direkta hot, försöka lirka ut någons identitet tycker jag är skönt att FB är stränga med. Det KAN ju vara så att man skriver en massa på FB man inte menar eller står för, för att testa argument, förkovra sig, retas eller kanske efterforska allvarlig sjukdom osv och då riskera att bli outad vore ju tragedi. Om folk drevs till att begå självmord för att blivit falskt utpekade för sexuella övergrepp under Metoo så kan man ju säga att risken inte är mindre här i alla fall.

Vid ett annat tillfälle i en diskussion skrev jag "är det du Fredrik Schiller". BAAM, varning och modsen i diskussion om jag skulle bli avstängd alternativt bannlyst. Jag förklarade att det var en glasklar hänvisning till karaktären i Solsidan. Modsen lyssnade, förstod och släppte det hela och tog bort varningen. Hatten av för fingertoppskänslan.
2024-10-03, 19:51
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Vad jag har förstått så är det väl inte moderatorerna som stiftar regler, utan de bara beivrar dem? Så att be dem motivera reglernas lydelse är nog lite missriktat.

Jag förutsatte att även Admins skummar genom trådarna i denna forumdel. Hade intentionen med förbjudandet av att fråga en person vad denne heter, förtydligats så hade denna tråd varit max en sida.
2024-10-03, 20:03
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Jag förutsatte att även Admins skummar genom trådarna i denna forumdel. Hade intentionen med förbjudandet av att fråga en person vad denne heter, förtydligats så hade denna tråd varit max en sida.

Jag förstår inte hur detta på något sätt kan vara otydligt.

Citat:
Flashback Forum kan sägas bygga på två grundpelare: den fria debatten och anonymitet. Anonymiteten ger individer med marginaliserade och stigmatiserade åsikter en plattform att framföra sina åsikter utan att de riskerar att det medför några konsekvenser för deras liv.

För att denna anonymitet inte ska sättas på spel är det förbjudet att avslöja information som leder till att någon riskerar att förlora sin anonymitet. Det är exempelvis förbjudet att avslöja en annan användares namn- eller personuppgifter, adress eller telefonnummer. Även annan information som kan binda en användare till en fysisk person är förbjuden att posta.

Det är förbjudet att sammankoppla flera användare på Flashback med varandra eller med konto eller användarnamn på annan webbplats. Däremot får ni gärna rapportera misstankar om någon missbrukar användandet av flera konton. Om en användare själv har berättat att den har ett annat konto eller det på annat sätt är publika uppgifter kan man dock kommentera eller uppmärksamma det.

Vissa användare är dock helt öppna med vilka de är, och det är givetvis i en sådan situation fullt tillåtet att påpeka vem som ligger bakom detta konto. Det finns även exempel på andra situationer med delvis självoutning, exempelvis om en användare har skrivit mycket om var han eller hon bor, och i dessa fall är det därför inte ett brott mot regel 1.06 att i ett inlägg påpeka detta.
2024-10-03, 20:16
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag förstår inte hur detta på något sätt kan vara otydligt.

Det besvarade inte min fråga på något sätt alls. Hur kan man avslöja någons identitet genom att fråga berörd person? Personen kan med enkelhet vägra att svara.
2024-10-03, 23:24
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Det besvarade inte min fråga på något sätt alls. Hur kan man avslöja någons identitet genom att fråga berörd person? Personen kan med enkelhet vägra att svara.

Kan finnas flera svar på din fråga.

Om någon pm:ar och vill veta ett IRL-namn man absolut låta bli att svara. Men man hade samtidigt kanske funderat på varför någon är intresserad av ens namn. Kanske nån som vill kartlägga en? Kanske känns såpass skumt att man drar sig från att skriva i samma trådar. Skulle kunna uppfattas som en förtäckt variant ”jag vet snart vem du är..”

Det är så enkelt att bara låta bli att efterforska IRL-identiteter. Det finns ingenting i sån efterforskning som främjar debatten på forumet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in