Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-12, 00:06
Medlem
Hej.

Jag har 2 milj kr som jag har sparat och sparat. Det är allt jag har, efter 30 snurr på jorden.

Jag skulle gärna vilja dubbla denna summa inom 12 månader. Är det möjligt? Med tanke på läget i det stora hela, makro, räntor, inflation, val, krig och allt annat som pågår just nu… det är en osäker tid.

Jag vill sätta rötter mig och köpa mig en bostadsrätt, och för det behöver jag 4 milj kr. Jag vill kunna ha lite pengar över efter köpet, därav summan.

Vad rekommenderar ni att jag gör?

Kasta in allt i en fond som LF GI och radera Avanza appen i 1 år, eller 2 fonder?

Är det ens möjligt?

Tack på förhand…
Mvh XLind
Citera
2024-09-12, 00:19
Medlem
katr00pzzs avatar
Kommer alltid med risk tyvärr, annars hade det varit en oändligt med pengar glitch... Alla som säger de kan göra det utan risk ljuger. Om du absolut inte vill ha någon risk så kör på ett sparkonto med >=4% ränta och så har du dina 4M om ca 18 år.
Citera
2024-09-12, 00:21
Medlem
SvenHelsings avatar
Om du måste ställa frågan om du kan dubbla på ett år är du fel person att satsa på de sakerna som faktiskt kan ge den möjligheten.
Citera
2024-09-12, 00:22
Medlem
Raytheons avatar
Korta Nvidia.
Citera
2024-09-12, 00:36
Medlem
Aafans avatar
Rea snart på Bitcoin, köp efter kraschen.
Citat:
BlackRock Issues Serious Fed Warning As Crypto Suddenly Braces For A Predicted 50% Bitcoin Price Crash
https://www.forbes.com/sites/digital...n-price-crash/

Historiskt sett har kryptovalutor, särskilt Bitcoin, visat en förmåga att återhämta sig efter stora krascher. Genom att vänta på en sådan nedgång och sedan investera strategiskt kan du potentiellt maximera din avkastning när marknaden vänder uppåt igen.

Om en krasch sker kan det ta tid innan marknaden återhämtar sig. Det är här tålamod och långsiktighet spelar in. Många investerare försöker att tajma marknaden, men det är nästan omöjligt att göra det exakt rätt. Efter en kraftig nedgång tenderar marknader att återhämta sig, men detta kan ske över månader eller till och med år.

100% avkastning på ett år är som att vinna på lotto. Nästan omöjligt.
Citera
2024-09-12, 01:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XLindberg
Hej.

Jag har 2 milj kr som jag har sparat och sparat. Det är allt jag har, efter 30 snurr på jorden.

Jag skulle gärna vilja dubbla denna summa inom 12 månader. Är det möjligt? Med tanke på läget i det stora hela, makro, räntor, inflation, val, krig och allt annat som pågår just nu… det är en osäker tid.

Jag vill sätta rötter mig och köpa mig en bostadsrätt, och för det behöver jag 4 milj kr. Jag vill kunna ha lite pengar över efter köpet, därav summan.

Kasta in allt i en fond som LF GI och radera Avanza appen i 1 år, eller 2 fonder?

Är det ens möjligt?

Tack på förhand…
Mvh XLind

Om det nu var så lätt så hade alla gjort det redan och varför sluta bara efter en dubbling när man kan ha åtta miljoner år två eller varför inte 16 miljoner år tre osv osv.
Tyvärr blir du nog tvungen att fortsätta spara, jobba och sen ta ett lån för att få bo bra.
Citera
2024-09-12, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katr00pzz
Kommer alltid med risk tyvärr, annars hade det varit en oändligt med pengar glitch... Alla som säger de kan göra det utan risk ljuger. Om du absolut inte vill ha någon risk så kör på ett sparkonto med >=4% ränta och så har du dina 4M om ca 18 år.
Om han inte köper något billigare i väntan där en värdeökning är sannolik. I vart fall så har han en bostad. Så köper han bostaden på lån så får han ett överskott med 0,40% beroende på bank och avtal. SEB tror att bostäder kommer att öka i värde med 2% i år och runt 4% 2025 och 2026 vilket skulle ge ytterligare överskott. Det är inte 100% på ett år som efterfrågades men en ökning.

Nu är jag säkert ute på djupt vatten och kommer inte argumentera mot andra med bättre vetande.
Citera
2024-09-12, 02:18
Medlem
kneegrowhitlahs avatar
Martingale med tärning du behöver förlora 20 gånger i rad för att komma upp till en miljon om du startat med 10 kr insats.

Chansen att förlora 20 gånger i rad med en tärning på 50 % är (0,5)^20, vilket är ungefär 0,00000095367 eller 0,000095367 %.

Du borde åtminstonde få ut minst 100 000 kr innan den totalitära chansen att förlora ökar.

Den här uträkningen är ungefärlig, huset har alltid en fördel så du har egentligen 49.5% chans att vinna på varje kast.
Senast redigerad av kneegrowhitlah 2024-09-12 kl. 02:33.
Citera
2024-09-12, 02:43
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Om han inte köper något billigare i väntan där en värdeökning är sannolik. I vart fall så har han en bostad. Så köper han bostaden på lån så får han ett överskott med 0,40% beroende på bank och avtal. SEB tror att bostäder kommer att öka i värde med 2% i år och runt 4% 2025 och 2026 vilket skulle ge ytterligare överskott. Det är inte 100% på ett år som efterfrågades men en ökning.

Nu är jag säkert ute på djupt vatten och kommer inte argumentera mot andra med bättre vetande.

Var får du 0,40% ifrån?
Citera
2024-09-12, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XLindberg
Hej.

Är det ens möjligt?

Tack på förhand…
Mvh XLind

Inte sannolikt. Kolla Rika tillsammans-kalkylatorn.
T.ex. Start: 1 milj. + Sparande: 2000/mån.
Tillväxt 10%, vilket är väldigt optimistiskt.
Då har du 1,76 miljoner efter 5 år.
Citera
2024-09-12, 03:26
Medlem
katr00pzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kneegrowhitlah
Martingale med tärning du behöver förlora 20 gånger i rad för att komma upp till en miljon om du startat med 10 kr insats.

Chansen att förlora 20 gånger i rad med en tärning på 50 % är (0,5)^20, vilket är ungefär 0,00000095367 eller 0,000095367 %.

Du borde åtminstonde få ut minst 100 000 kr innan den totalitära chansen att förlora ökar.

Den här uträkningen är ungefärlig, huset har alltid en fördel så du har egentligen 49.5% chans att vinna på varje kast.
Njaaa, stor risk. Skrev ett python script lite fort för att simulera detta, och går inte så värst bra, ibland gör det det, men har fått det ta upp till 14 parallela universum för TS att lyckas.

Kod:
#!/usr/bin/env python3
import random

def gamble() -> bool:
    money: int = 2000000
    while True:
        bet: int = 10
        while True:
            if random.choices([False, True], weights = [50.5, 49.5], k = 1)[0]:
                money += bet
                break
            money -= bet
            bet *= 2
            if money < bet:
                return False
        if money >= 4000000:
            return True
    return False

if __name__ == "__main__":
    i: int = 0
    while gamble() is False:
        i += 1
        print(f"Not this time bud! This is your {i}'th attempt.")
    print(f"Finally! You just need {i+1} parallel universes with 2 million in each!")
Senast redigerad av katr00pzz 2024-09-12 kl. 03:36.
Citera
2024-09-12, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kneegrowhitlah

Med 10 kronor vinst så spelar man alltså 10 000 gånger för att tjäna 100 000.

Hur lång tid tar det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in