• 1
  • 2
2024-09-12, 18:52
Medlem
PostNord har en tjänst där man kan skapa vykort på deras hemsida. Kortet skickas därefter per post till mottagaren. Betalning sker med kort eller Swish.

Någon som vet om mottagaren kan begära ut namn m.m. på avsändaren från PostNord?

Hade tänkt skoja lite med en strulpelle, men jag vill vara anonym. Visst kan jag köpa ett vanligt vykort och frimärke anonymt, men jag tror att effekten blir större om jag använder PostNords tjänst.

https://riktigavykort.postnord.se/sv
Citera
2024-09-12, 19:10
Medlem
Livssynslurks avatar
Avsändare blir väl vad du anger…
Om du är paranoid och inte litar på PostNord, varför skriver du inte ut vykorten och sätter ett vanligt frimärke på? Voilà!
Citera
2024-09-12, 19:13
Medlem
Fyrfaldets avatar
Postnord ger inte ut det. Polisen kan få det.
Citera
2024-09-12, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Om du är paranoid och inte litar på PostNord, varför skriver du inte ut vykorten och sätter ett vanligt frimärke på? Voilà!

Du vet väl att utskrifter går att spåra? Varje sida du skriver ut så finns där en ”osynlig” bit där väldigt mycket information kan läsas ut.
Så att skicka hotfulla brev utskrivna på din skrivare är ganska korkat.
Citera
2024-09-12, 19:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
PostNord har en tjänst där man kan skapa vykort på deras hemsida. Kortet skickas därefter per post till mottagaren. Betalning sker med kort eller Swish.

Någon som vet om mottagaren kan begära ut namn m.m. på avsändaren från PostNord?

Hade tänkt skoja lite med en strulpelle, men jag vill vara anonym. Visst kan jag köpa ett vanligt vykort och frimärke anonymt, men jag tror att effekten blir större om jag använder PostNords tjänst.

https://riktigavykort.postnord.se/sv

"Vad tror du?" -Retorisk fråga..
Vill du skicka ett vykort så det ett en nästan en "offentlig handling", så har det varit i alla tider. Speciellt det som det du föreslår.

Allt går att spåra, speciellt swish.
Skicka ett vanligt vykort i stället.
Citera
2024-09-12, 19:21
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Du vet väl att utskrifter går att spåra? Varje sida du skriver ut så finns där en ”osynlig” bit där väldigt mycket information kan läsas ut.

Du är ett rövhål… om ett skämt ska spåras går det inte så långt.
Om det är något värre så kommer det tas fler steg än fundering om att köpa det via postnords app.
Citera
2024-09-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Vad tror du?" -Retorisk fråga..
Vill du skicka ett vykort så det ett en nästan en "offentlig handling", så har det varit i alla tider. Speciellt det som det du föreslår.

Allt går att spåra, speciellt swish.
Skicka ett vanligt vykort i stället.

Visst, PostNord kommer att veta mitt namn, oavsett om jag betalar med kort eller Swish. Frågan är om de lämnar ut den uppgiften till någon som ringer och frågar? Jag är inte säker på det, men det är kanske dumt att chansa.

Det är ju inget olagligt jag ska göra. Om det var det så skulle säkerligen polisen kunna begära ut namnet från PostNord.
Citera
2024-09-12, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Så att skicka hotfulla brev utskrivna på din skrivare är ganska korkat.

Det är ju inte beställaren som skriver ut vykortet, det är PostNord. Beställaren har ingen fysisk kontakt med vykortet.
Citera
2024-09-12, 19:29
Medlem
Citat:

Visst, om jag vill ange en avsändare på kortet så kan jag välja ”Olof Palme” om jag vill. Det jag menar är att mitt eget namn kanske sparas en tid i PostNords system. Uppgift om mitt riktiga namn får de ju när jag betalar.
Citera
2024-09-12, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrfaldet
Postnord ger inte ut det. Polisen kan få det.

Så är det med största sannolikhet, men det är svårt att vara 100% säker.
Citera
2024-09-12, 20:14
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Visst, om jag vill ange en avsändare på kortet så kan jag välja ”Olof Palme” om jag vill. Det jag menar är att mitt eget namn kanske sparas en tid i PostNords system. Uppgift om mitt riktiga namn får de ju när jag betalar.

Nej… inte om du bara köper frimärken. (vanliga frimärken inte något online, det vore idiotiskt)
Var lite jävla praktisk, gör ditt eget vykort!
Citera
2024-09-12, 20:18
Medlem
Citat:
Nej… inte om du bara köper frimärken. (vanliga frimärken inte något online, det vore idiotiskt)
Var lite jävla praktisk, gör ditt eget vykort!

Min fråga handlar inte om vanliga vykort och frimärken, den handlar om PostNords vykortstjänst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in