2024-09-12, 22:08
Kan man se på en kvinna som är kraftigt deprimerad genom att hon tappat i östrogen, om hon i vanliga fall är en östrogenladdad typ gällande kroppstypen?

Finns det stöd för att kvinnohormonet östrogen raseras vid kraftig depression?
Senast redigerad av Capcom. 2024-09-12 kl. 22:10.
Citera
2024-09-12, 22:48
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capcom.
Kan man se på en kvinna som är kraftigt deprimerad genom att hon tappat i östrogen, om hon i vanliga fall är en östrogenladdad typ gällande kroppstypen?

Finns det stöd för att kvinnohormonet östrogen raseras vid kraftig depression?

Du vet väl att kvinnans hormoner ändras hela tiden? Vad menar du med östrogenladdad? Kvinnor har även progesteron och dessa två måste vara i balans så det är inte bara så att kvinnan skulle bli superkvinnlig mitt i menscykeln för att sedan bli ful.

Det är inte så att kvinnor med mycket östrogen är superkvinnliga och män med mycket testosteron är superkillar. Det är alldeles för förenklat.
Citera
2024-09-13, 11:56
Medlem
Ingen aning. Du får väl läsa lite studier. Det lilla jag har läst har hittat samband mellan depression och östrogensvängningar. Någon påverkan bör det ha. Sedan om östrogenet i huvudsak påverkar måendet eller om måendet påverkar östrogenet kan jag inte svara på. Förmodligen går det åtminstone till viss grad åt båda håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in