Flashback bygger pepparkakshus!
2024-09-12, 22:17
Medlem
Finna det ngon AI ht som identifierar matsvamp? Och inte r skitkass.
Senast redigerad av Mordarsnigeln 2024-09-12 kl. 22:25.
Citera
2024-09-13, 19:45
iNaturalist r ofta rtt bra. Man tar kort och publicerar bilden till deras plattform. Man fr direkt frslag frn deras AI om art, eller grupp om den inte r tillrckligt sker. Sen kommer det ofta in mnniskor och rttar om det r fel, eller gr en mer specifik bedmning.

Den funkar p alla vxter, insekter och djur.

Man br dock inte lita p AI fr svamp om man inte vill d en plgsam dd. Dremot tycker jag det r rtt smidigt att brja med AI, sen sl upp svampen i en bra svampbok fr att gra en slutgiltig bedmning. I svampboken str vad man ska vara orolig fr, s man fr sl upp dom svamparna och jmfra fr att utesluta.
Citera
2024-09-16, 11:11
Medlem
Forevermores avatar
De r alla ganska kassa fortfarande och gr en hel del missar. Dessutom s krver korrekt identifiering av svamp bilder p mnga olika delar av svampen vilket gr att handhavendefel kommer att spela en stor roll fr hur AI behandlar informationen. Svampar kan ocks se vldigt olika ut vilket frsvrar ytterligare.

Att tillaga svamp som AI identifierat r att be om en Darwin-award!
Citera
2024-09-16, 14:03
Medlem
Det finns flera appar som pstr sig kunna gra detta. Men nr det handlar om svamp s skulle jag aldrig lita blint p en app. Mnga svampar r ltta att frvxla och ett fel kan leda till destigra resultat.

Mjligen kan man anvnda sdana appar i ett frsta skede fr att f ett hum om vad det r, men sen mste man gra en egen underskning eller konsultera ett proffs om man tnkt ta av fngsten.
Citera
2024-09-27, 09:49
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordarsnigeln
Finna det ngon AI ht som identifierar matsvamp? Och inte r skitkass.
Jag rekommenderar er att aldrig anvnda ngon AI fr att ta emot rd som kan vara direkt farliga. Dels kan den hallucinera, men ocks fr att de mest avancerade modellerna i dag nrmar sig mnsklig intelligens. Vi kan inte helt utesluta att modellerna har fientliga avsikter. Vi har ingen teknik fr att upptcka det i dag.
Citera
2024-09-28, 13:57
Moderator
Ruskigbusss avatar
Men, fr helvete, kapa inte en trd med en enkel frga om det finns en AI-bot som identifierar svampar till att orera om Chat-GPT och framtiden.

OT raderat
/Mod
Citera
2024-09-28, 16:00
Medlem
Salavat-Julayevs avatar
Svampfrgiftningar kar. Skulle tro att vertro p AI-appar kan vara en anledning
Citera
2024-09-28, 17:47
Medlem
Javenemen Google Lens brukar funka till artbestmning. Nr det gller matsvamp hade jag sett till att ha kunskapen sjlv ocks, som mnga andra har ppekat. Det finns inte s mnga svampar som r vrda att plockas, s man behver inte lra sig mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in