• 1
  • 2
2024-09-13, 09:56
Medlem
Rhodezs avatar
Det finns en hel del arabiskspråkig social media där olika aspekter av Sverige diskuteras. Jag tänker särskilt på att det släpps en hel del videos på Youtube där Sverige diskuteras. Genom Youtubes automatiska talöversättningsverktyg kan man numera följa diskussionen ganska lätt. Även kommentarerna kan lätt översättas med de översättningsverktyg som finns på nätet.

Jag konstaterar att mina gissningar om vad som kommuniceras där varit mycket korrekta. Det handlar bland annat om diskussioner om:
x Vad man ska dra för lögnhistorier för att få asyl eller visum hit, och hur man undviker att dessa avslöjas.
x Hur man skamlöst ska utnyttja systemet för att casha in optimalt på bidrag och nyttigheter och gör så liten insats som möjligt tillbaka.
x Att många bor i sina hemländer men samtidigt försöker få ut maximalt av Sverige
(t.ex. blir svårt sjuk - åker till Sverige och får dyr vård och sedan drar tillbaka).
x Att Sverige (där de bor) är ett skitsamhälle som de avskyr. Det är bara ekonomiska skäl till att man är här.
x Att vi i Sverige är moraliskt skyldiga att ta hand om dem och anpassa hela vårat samhälle efter dem.
x Att utomeuropeiska immigranter är en otrolig tillgång för Sverige.
x Det framgår att de trotts att de bor i Sverige inte förstår ett skvatt av landet de bott i länge.
En del tror t.ex. att svenska kungen bestämmer en massa här.
x Att svenska tjejer är knullmaskiner som man kan förlusta sig med här.
x Islam ska genomsyra allt i samhället och går före demokrati.

Att hitta en video med tal på arabiska och få den översatt är lite pilligt om man inte vet hur man gör:

I denna tråden rapporterar vi och diskuterar iakttagelser från arabiskspråkiga inlägg om Sverige på sociala media.
Senast redigerad av Rhodez 2024-09-13 kl. 10:06.
Citera
2024-09-13, 09:56
Moderator
Ancistruss avatar
Vänligen tänk på att inte bara posta en länk. Ni måste även ta upp vad som sägs där. Tack på förhand!

/Mod
Citera
2024-09-13, 10:00
Medlem
bortmedhelaskitens avatar
Gärna länk till exempel.
Citera
2024-09-13, 10:05
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedhelaskiten
Gärna länk till exempel.
Kommer. Jag ska posta inlägg här kontinuerligt. Men andras tillskott uppskattas gärna.
Citera
2024-09-13, 10:06
Medlem
Är det ens förvånande att social media är en cancer som används endast för att få så många klicks som möjligt? Killgissning: Finns fler dåliga videos, guides, etc. än bra. Fler negativa än positiva. Det är människor vi pratar om. De suger.

Du siktar in dig på en specifik grupp med specifika mål. Inte så konstigt att du får upp det du får upp. Social media bygger också på att lättare hitta det man redan eftersöker pga algoritmer och annat skit så man stannar i sin bubbla så mycket som möjligt. Man får aktivt söka annat om man ska hitta det och skrolla förbi förstasidan. Till och med google sökfunktion är urusel nu.

Med det sagt så är det såklart tråkigt att dessa ens finns men det är inte unikt för Sverige alls. Finns alltid dåliga aktörer i alla grupper. Det enda social media lyckas med är att ta problem och göra de värre. Förr kunde man inte lika lätt kommunicera, nu kan man det. På både gott och ont.
Citera
2024-09-13, 10:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Ingen är ens förvånad mer än sossefolket som fortfarande funderar vad som kommit.
Tack TS för detta.
Citera
2024-09-13, 10:27
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Är det ens förvånande att social media är en cancer som används endast för att få så många klicks som möjligt? Killgissning: Finns fler dåliga videos, guides, etc. än bra. Fler negativa än positiva. Det är människor vi pratar om. De suger.

Du siktar in dig på en specifik grupp med specifika mål. Inte så konstigt att du får upp det du får upp. Social media bygger också på att lättare hitta det man redan eftersöker pga algoritmer och annat skit så man stannar i sin bubbla så mycket som möjligt. Man får aktivt söka annat om man ska hitta det och skrolla förbi förstasidan. Till och med google sökfunktion är urusel nu.

Med det sagt så är det såklart tråkigt att dessa ens finns men det är inte unikt för Sverige alls. Finns alltid dåliga aktörer i alla grupper. Det enda social media lyckas med är att ta problem och göra de värre. Förr kunde man inte lika lätt kommunicera, nu kan man det. På både gott och ont.

Lustigt att du verkar ha en föraning om vad som väntas. Det är ju inte så att jag behöver leta efter små obskyra kanaler med videos som får 100 visningar. Om du tycker att jag selektivt väljer ut material för att demonstrera en poäng så ta och jämför med main-stream media. Ständigt snyftartikler med ifrågasättande av varför olika personer inte får uppehållstillstånd. Hur ofta ser du artiklar där man ifrågasätter varför någon har fått uppehållstillståd? Hur tror du fördelningen är mellan respektive vinkel?
Senast redigerad av Rhodez 2024-09-13 kl. 10:45.
Citera
2024-09-13, 10:45
Medlem
såsse & libejal folket har ju samma åsikter om hur blattar ska få härja i landet..

Uttrycket Welfare & Sluts när det gäller den illegala fakeflyktinginvasionen kommer ju inte ur inget... utan står ju precis för bedrägeri, utnyttjande av andras resurser, samt lösaktiga svenska luder som viftar med fittorna.
Senast redigerad av ES-trader 2024-09-13 kl. 10:49.
Citera
2024-09-13, 11:05
Medlem
Rhodezs avatar
Inga problem om ljugit sig till medborgarskap

På svenskbaserade arabiskspråkiga kanalen Alkompis får man svenska nyheter serverade på arabiska med ett urval och perspektiv för invandrade araber. Här har vi en avdokat som berättar om ett angeläget problem för många invandrare: man har fått ett medborgarskap på falska grunder och är nu orolig att det ska kunna dras tillbaka om sanningen kommer fram. Advokaten kan dock lugna alla med att det är helt omöjligt.

Notera särskilt hur nyheten presenteras. Det är inte så att man pratar OM själva frågan, utan man vänder sig till den som det gäller. Man räcker ut en hjälpande hand och tillhandahålla relevant information för personer som ljugit sig till svenskt medborgarskap. DUUUU behöver inte vara orolig. Man upplyser även om att du kan ha begått allvarliga brott i Sverige. Om du har ljugit om släktförhållanden kan du sedan erkänna detta och ta hit din släkt med hänvisning till nya påstådda släktskapsförhållanden. Man berättar även att det är väldigt unikt i världen att ett land inte kan dra tillbaka medborgarskap så som i Sverige.

”... så kort och gott kan vi säga, personen kan bli lugnad”

Originalvideo: https://www.youtube.com/watch?v=YrgifncPxIc
Med svensk hårdkodad svensk översättning: https://vimeo.com/1009105721?share=copy
Citera
2024-09-13, 11:17
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhodez
Inga problem om ljugit sig till medborgarskap
Originalvideo: https://www.youtube.com/watch?v=YrgifncPxIc
Med svensk hårdkodad svensk översättning: https://vimeo.com/1009105721?share=copy

Översättningar av några arabiska kommentarer till videon:

”Ärligt talat, den som gör detta är ett förtal vars mål är att skada andra och inte lagen är tveksamt, eller så kan han vara en förrädare.. för jag känner en person med dessa egenskaper som förtalade sina bekanta för att han klippte banden med. honom av rädsla för hans rykte och hans familjs rykte från denna attack..”
Översättningen är inte helt bra men det låter som att personer tycker att den som hotar med att anmäla sin bekanta för att ha ljugit till sig ett medborgarskap gör något moraliskt förkastligt. Nice!

"Är det möjligt för mig att få det belopp som den svenska regeringen beslutade idag, den 12 september 2024, beloppet 350 000 trehundrafemtio tusen svenska kronor vill returnera idag Om jag får detta belopp tackar jag för att du svarat på frågan."
En som är sugen på pengar.

”Jag känner en man som kom till Sverige när han var 12 år. Nu är han 38 år gammal, och han har inte jobbat i Sverige på ett år”.
Låter märkligt. Antar att det ska stå "... och han har inte jobbat i Sverige i ett år". Alltså han har aldrig arbetat här.

”Två syrier skämmer bort varandra. Min granne åkte till Syrien. Hennes granne gick och berättade för Social”.
Hatten avför grannen! Spelar dock ingen roll.
Citera
2024-09-13, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhodez
Lustigt att du verkar ha en föraning om vad som väntas. Det är ju inte så att jag behöver leta efter små obskyra kanaler med videos som får 100 visningar. Om du tycker att jag selektivt väljer ut material för att demonstrera en poäng så ta och jämför med main-stream media. Ständigt snyftartikler med ifrågasättande av varför olika personer inte får uppehållstillstånd. Hur ofta ser du artiklar där man ifrågasätter varför någon har fått uppehållstillståd? Hur tror du fördelningen är mellan respektive vinkel?

Antingen läste du inte det jag skrev eller så förstod du inte. Vad var det som förvirrade dig? För jag menade inte att du är selektiv utan snarare att din historik och algoritm är det. Skillnad på den saken. De som lever i sina bubblor (vilket vi alla gör pga algoritmer) hittar det de gillar att eftersöka och som bejakar deras världsbild om de inte aktivt söker annat. En förenklad bild är din hemsida på youtube. Du får tips om saker den tror att du gillar. Då blir du matad med det och det tråkiga är att man får för sig att majoriteten är så.

Ta FB som exempel. Extremt invandradfientligt, misogynt och i övrigt ganska negativt forum. Hur många medlemmar är det? 1,6M men endast ca. 30k online per dag. Går man ut är det väldigt stor skillnad på vad man ser ute och vad man läser här. Återigen en liten bubbla (denna har majoriteten hat och oro som föda). Det är helt enkelt så internet och social media fungerar. Finns som sagt fördelar, som att hitta likasinnade för projekt eller intressen men har också en uppenbar mörkare sida.

Jag vet inte varför du frågar efter artiklar om uppehållstillstånd. Ser de väldigt sällan i alla fall. Faktiskt inte sedan före Covid om jag ska vara helt ärlig.
Citera
2024-09-13, 12:38
Avstängd
PalmeKillers avatar
Araber har genellt sätt inget är ge västvärlden, det är import av en cancerböld som bara växer och växer pga Europas allt för generösa asylregler.

3:e världen skall stanna i 3:e världen, det bruka bli bäst så.

Det är bara komma till sjukdom insikt, vissa människor raser och religioner skall inte bladas. Muslimer skall inte vara i kristna länder. Araber skall vara i länder där det bo andra araber och inte ibland Europeer.

Logiskt och enkelt! Bara korkade kommunister och sossar som inte fatta detta.
Senast redigerad av PalmeKiller 2024-09-13 kl. 12:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in