Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-09-13, 18:15
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Jag har varit relativt inaktiv länge. Vill börja styrketräna. Inte för att bli biffig utan för att bara bli starkare och få en bra grund.

Har så svaga ryggmuskler att jag skakar i ryggen när jag tex lyfter ena benet. Har även diskbuktning i ländryggen. Min rygg känns stel som en pinne. Försöker jag runda ryggen om jag ska böja mig ned så blir ryggen ändå rak, vilket säkert belastar ländryggen en del. Böjen blir bara i ländryggen då. Så jag är oerhört stel och spänd.

Är en tjej i 25-årsåldern.

Hur börjar jag? Är träning på ett riktigt gym (med maskiner) bäst för att snabbt lägga en liten grund?

Det jag gjort hittills med hemmaträning (har ett eget minigym) är;
- Rygglyft
- Sit-ups
- Kobran stretch
- Katt/ko stretch
- Rodd med hantlar

Utöver det går jag raska promenader.

Så min fråga är om det riktiga gymmet är bättre för att lägga en bra grund snabbare? Det känns som att det kan vara enklare att få kontakt med rätt muskler där och få in en bättre teknik.

Jag känner mig så spänd, stel och klen att jag inte vet vart jag ska börja. Det känns som att det kommer ta åratal innan jag (kanske) blir åtminstone lite starkare.

Tacksam för alla tips jag kan få.
2024-09-13, 18:18
Avstängd
DyngSmElls avatar
Ser bra ut fortsätt, kontinuitet är det viktigaste.
2024-09-13, 18:33
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyngSmEll
Ser bra ut fortsätt, kontinuitet är det viktigaste.
Det är den jag inte får till, för det känns som att det kommer ta flera år och att det jag gör inte gör någon skillnad ändå.
2024-09-13, 18:39
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Kan ju vara vettigt att fixa gymkort och följa något standardupplägg på tre till fem dagar i veckan. Och verkligen tvinga sig iväg varje träningsdag hur jobbigt det än känns. Då dröjer det inte så värst länge innan du längtar efter gymmet på vilodagarna.

Kan vara svårt att komma till skott med ett hemmagym.
2024-09-13, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaLiljekonvalj
Jag har varit relativt inaktiv länge. Vill börja styrketräna. Inte för att bli biffig utan för att bara bli starkare och få en bra grund.

Har så svaga ryggmuskler att jag skakar i ryggen när jag tex lyfter ena benet. Har även diskbuktning i ländryggen. Min rygg känns stel som en pinne. Försöker jag runda ryggen om jag ska böja mig ned så blir ryggen ändå rak, vilket säkert belastar ländryggen en del. Böjen blir bara i ländryggen då. Så jag är oerhört stel och spänd.

Är en tjej i 25-årsåldern.

Hur börjar jag? Är träning på ett riktigt gym (med maskiner) bäst för att snabbt lägga en liten grund?

Det jag gjort hittills med hemmaträning (har ett eget minigym) är;
- Rygglyft
- Sit-ups
- Kobran stretch
- Katt/ko stretch
- Rodd med hantlar

Utöver det går jag raska promenader.

Så min fråga är om det riktiga gymmet är bättre för att lägga en bra grund snabbare? Det känns som att det kan vara enklare att få kontakt med rätt muskler där och få in en bättre teknik.

Jag känner mig så spänd, stel och klen att jag inte vet vart jag ska börja. Det känns som att det kommer ta åratal innan jag (kanske) blir åtminstone lite starkare.

Tacksam för alla tips jag kan få.

Vet du om att du får hjälp via statligt stöd? Bara att boka hjälp på "rygg och ledkliniken" så får du hjälp av utbildade människor och det kostar dig knappt någonting. Finns säkert tid ledig redan på måndag om du är sugen att sätta igång med din resa.
Även om jag är bodybuilder så går jag alltid dit vid minsta känning. Får man utrett vad man gjort rätt och fel och vad man kan tänka på. Suveränt.
Senast redigerad av JohnWicks 2024-09-13 kl. 18:44.
2024-09-13, 18:44
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Kan ju vara vettigt att fixa gymkort och följa något standardupplägg på tre till fem dagar i veckan. Och verkligen tvinga sig iväg varje träningsdag hur jobbigt det än känns. Då dröjer det inte så värst länge innan du längtar efter gymmet på vilodagarna.

Kan vara svårt att komma till skott med ett hemmagym.
Ja det kan ju vara så att det helt enkelt blir för nära.

Har nog annars rätt så bra saker där ute. Detta har jag:
- Chinsstång
- Träningsmaskin för att träna ben i
- Rygglyft bänk
- Hantlar
- Kettlebells
- Band
- Yogaboll
- Step up bräda
- Ab roller
- Yogahjul
- TRX band

Och säkert något mer jag glömt. Men ändå är det ömkligt att börja, känner mig sämst/lat men kanske är det vanligt att känna dig omotiverad när man är ny på allt och inte vet vart man ska börja. Jag vill gärna bara göra min stackars rygg stark åtminstone, först och främst.
2024-09-13, 18:50
Medlem
Citat:
Ja det kan ju vara så att det helt enkelt blir för nära.

Har nog annars rätt så bra saker där ute. Detta har jag:
- Chinsstång
- Träningsmaskin för att träna ben i
- Rygglyft bänk
- Hantlar
- Kettlebells
- Band
- Yogaboll
- Step up bräda
- Ab roller
- Yogahjul
- TRX band

Och säkert något mer jag glömt. Men ändå är det ömkligt att börja, känner mig sämst/lat men kanske är det vanligt att känna dig omotiverad när man är ny på allt och inte vet vart man ska börja. Jag vill gärna bara göra min stackars rygg stark åtminstone, först och främst.

Sälj skräpet och köp ett gymkort.
Bara att googla och kolla hur några svenska träningstjejer kör
Och nej du kommer inte att få massvis med muskler.
Det tar flera år och då måste du äta riktigt bra
2024-09-13, 18:53
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Sälj skräpet och köp ett gymkort.
Bara att googla och kolla hur några svenska träningstjejer kör
Och nej du kommer inte att få massvis med muskler.
Det tar flera år och då måste du äta riktigt bra
Skräp är det väl inte?

Det är precis det där som gör att jag inte börjar, om det ska behöva ta flera år innan man får en enda muskel.

Är inte rädd för att bli muskulös. Tror inte jag blir det heller så enkelt
2024-09-13, 18:54
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Vet du om att du får hjälp via statligt stöd? Bara att boka hjälp på "rygg och ledkliniken" så får du hjälp av utbildade människor och det kostar dig knappt någonting. Finns säkert tid ledig redan på måndag om du är sugen att sätta igång med din resa.
Även om jag är bodybuilder så går jag alltid dit vid minsta känning. Får man utrett vad man gjort rätt och fel och vad man kan tänka på. Suveränt.
Tack för tipset. Har aldrig varit hos en naprapat, fått för mig att de bara knäcker men så är kanske inte fallet.
2024-09-13, 18:58
Medlem
Citat:
Det är precis det där som gör att jag inte orkar börja, om det ska behöva ta flera år innan man får en enda muskel.

Är inte rädd för att bli muskulös. Tror inte jag blir det heller så enkelt

Lär dig att läsa!
Jag skrev massvis med muskler.
Om du nu inte är jättetjock så kommer det att synas efter några månader om du sköter maten

Men självklart så krävs det några pass i veckan och att du börjar att laga lite bättre mat.
Det är ju inte för inte det är ganska få som är i skaplig form
2024-09-13, 19:02
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Lär dig att läsa!
Jag skrev massvis med muskler.
Om du nu inte är jättetjock så kommer det att synas efter några månader om du sköter maten

Men självklart så krävs det några pass i veckan och att du börjar att laga lite bättre mat.
Det är ju inte för inte det är ganska få som är i skaplig form
Jaha, okej. Nej jag är smal. Äter redan bra mat iallafall så den biten har jag redan.
2024-09-13, 19:04
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Tror ni att jag kan märka skillnad om jag tränar tre gånger i veckan i 1 månad till exempel?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in